"Słowo o prawie i łasce" metropolity Iłariona: podłoże retoryczne i poetyckie
PDF (Українська)

Słowa kluczowe

Słowo o prawie i łasce
metropolita Iłarion
retoryka
poetyka
średniowieczne kazanie
tradycja liturgiczna

Jak cytować

Czapla, O. (2022). "Słowo o prawie i łasce" metropolity Iłariona: podłoże retoryczne i poetyckie. Studia Ukrainica Posnaniensia, 10(2), 159–174. https://doi.org/10.14746/sup.2022.10.2.11

Abstrakt

Ponowne odczytanie pierwszego datowanego dzieła literatury ukraińskiej w czasie wojny rosyjsko-ukraińskiej jest szczególnie cenne, albowiem dowodzi naszej siły. Zwrócenie uwagi na sposoby zaspokajania istotnych potrzeb społecznych sprzed tysiąca lat pozwala na odnalezienie paraleli z nowoczesnymi wypowiedziami publicznymi i praktykami retorycznymi w sferze polityki, co sprawia, że badanie takie ma istotne znaczenie. Główny problem naukowy uwypuklony w niniejszym artykule dotyczy korelacji retoryki (sztuka wystąpień publicznych) i poetyki (system zasad twórczych autora lub epoki) w analizie Słowa o prawie i łasce, za autora którego uważany jest metropolita kijowski Iłarion. Celem studium jest zatem wskazanie źródeł, do których należy sięgać w celu zgłębienia poetyki i retoryki Słowa jako dzieła średniowiecznego. Retoryczne i poetyckie komponenty Słowa pochodzą z tradycji judeochrześcijańskiej, z ich wpływami antycznymi, wzbogacone oratorium bizantyjskim, najściślej związane z kaznodziejstwem ewangelicznym i kijowsko-ruską tradycją liturgiczną.

https://doi.org/10.14746/sup.2022.10.2.11
PDF (Українська)

Bibliografia

Akulova N., Literaturoznavchyi dyskurs katehorii ‘poetyka’ [Literary discourse of the category ‘poetics’], [v:] “Naukovi pratsi Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Filolohichni nauky”, 2013, vyp. 33, s. 15–20.

Brodiuk Yu., Geneza termina ‘poetyka’ kriz pryzmu suchasnoho literaturoznavstva [The genesis of the term ‘poetics’ through the prism of modern literary studies], [v:] “Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Filolohichni nauky”, 2013, no. 2 (2), s. 135–140.

Bulbachynska O., Kinopoetyka: rekonstruktsiia poniattia [Film poetics: reconstruction of the concept], [v:] “Zakarpatski filolohichni studii”, 2018, t. 3, vyp. 3, s. 24–28.

Demkiv M., Kramarchuk Kh. Poetyka – naukova ta interpretatyvna funktsii tsoho poniattia v teorii arkhitektury [Poetics – the scientific and interpretative function of this concept in the theory of architecture], [v:] “Visnyk Natsionalnoho universytetu Lvivska politekhnika” 2004, no. 505: Arkhitektura, s. 38–48.

Dzhydzhora Ye., Kyievoruska literatura XI–XII stolittia yak serednovichna [Kyivan Russian literature of the 11th – 12th centuries as medieval], [v:] “Mandruiuchy svitamy i vikamy. Zbirnyk na poshanu Yuriia Peleshenka”, red. I. Nabytovych, Kyiv–Drohobych: Posvit, 2016, s. 54–62.

Instruktsiia zastosuvannia liturhiinykh prypysiv Kodeksu kanoniv Skhidnykh Tserkov [Instructions for the use of liturgical prescriptions of the Code of Canons of the Eastern Churches], Kongregatsiia u spravakh Skhidnykh Tserkov, Lviv: Svichado, 1998.

Klochek H., Tak shcho zh take poetyka? [So what is poetics?], [v:] “Poetyka”, 1992, s. 5–15.

Nalyvaiko D., Ukrainski poetyky y rytoryky epokhy baroko: typolohiia literaturno-krytychnoho myslennia ta khudozhnia praktyka [Ukrainian poets and rhetoricians of the Baroque era: typology of literary and critical thinking and artistic practice], [v:] “Naukovi zapysky NaUKMA”. t. 19: Filolohichni nauky, 2001, s. 3–17.

Literaturoznavcha entsyklopediia u dvokh tomakh [Literary encyclopedia in two volumes]. t. 2, Avt.-uklad. Kovaliv Yu, Kyiv 2007.

A Dictionary of Literary Terms and Literary Theory, J.A. Cuddon, Fifth edition, Wiley-Blackwell 2013.

Brandstetter G., Poetics of Dance: Body, Image, and Space in the Historical Avant-Gardes, Oxford: University Press 2015. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199916559.001.0001

Clifton C. Black II., The Rhetorical Form of the Hellenistic Jewish and Early Christian Sermon: A Response to Lawrence Wills, [in:] “The Harvard Theological Review”, 1988, vol. 81, no. 1, pp. 1–18. DOI: https://doi.org/10.1017/S0017816000009925

Ehrman D. Bart, The Proclamation of the Word. Homilies in Early Christianity, [in:] After the New Testament : a reader in early Christianity, New York. Oxford: Oxford University Press, 1999. Kennedy G., Classical Rhetoric and Its Christian and Secular Tradition from Ancient to Modern Times, The University of North Carolina Press 1999.

Pelikan J.J., Divine Rhetoric: The Sermon on the Mount as Message and as Model in Augustine, Chrysostom, and Luther, N.Y.: St. Vladimir’s Seminary Press, 2001.

Ross, J., Rhetoric and Poetics. Medieval Rhetoric, [in:] “The Oxford Handbook of Rhetorical Studies”, 2017, pp. 353–363.

Stravinsky I., Poetics of Music in the Form of Six Lessons, Harvard University Press, Cambridge 1947.

Wills L., The Form of the Sermon in Hellenistic Judaism and Early Christianity, “The Harvard Theological Review”, vol. 77, no. 3/4 (Jul. - Oct., 1984), pp. 277–299. DOI: https://doi.org/10.1017/S0017816000027255

Yarrington A., The poetics of sculpture: pedestal, verse and inscription, [in:] A. Gerstein (ed.), Display and Displacement: Sculpture and the Pedestal from Renaissance to Post-Modern, Courtauld Institute of Art Research Forum: London 2007.

Zucker, D.J. Israeil`s Prophets: An Introduction for Christians and Jews, New York, Paulist Press, 1994.

Moldovan A., “Slovo o zakone i blagodati” Ilariona [Ilarion’s “Sermon on law and grace”], Kiev: Naukova dumka, 1984.

Povist vremianykh lit: Litopys (Za Ipatskym spyskom) [Tale of Bygone Years. Chronicle. (The Hypatian codex)], per. z davnoruskoi, pisliaslovo, koment. V. Yaremenka, Kyiv 1990.

Sviate Pysmo Staroho ta Novoho Zavitu [Holy Scripture of the Old and New Testament], per. o. Ivana Khomenka, Rym: Vydavnytstvo oo. Vasyliian, 2007