Анотація
This article deals with the problem of curses and mythologically poetic stylistics withth e example of O. Dovzhenkos’ film “The Enchanted Desna”. It is a typical lyrical story. This work is the author’s attempt to folklorize (lyricize) the genre of cinema through rich synonymy (contextual synonyms), versatile characteristics with comparisons, and occasional expressions (lyrics, curses). All aspects of linguistic colorization of the text constitute the multicultural space of the text, and the multidimensional nature of the poetics of the work. Therefore, one of the very characteristic features of Oleksandr Dovzhenko’s stylistic system is the synthesis of pre-Christian and Christian myths and pre-war reality. This is well illustrated by the rich, synonymous story of a small boy and mature artist (the concept of duality). All this brings the style of Dovzhenko’s new romance to the style of the impressionist Mikhail Kotsubinsky (in this context, we recall the “Apple Flower”).
Посилання
Honcharova N., Problema mifolohichnoho symvolizmu v konteksti kultury [The problem of mythological symbolism in the context of culture], avtoreferat dysertatsii kand. filoloh. nauk, Kyiv, 1998.
Hunchyk I., Ukrainskyi okazionalno-obriadovyi folklor: strukturno-funktsionalnyi aspekt [Ukrainian occasional and ceremonial folklore: structural and functional aspect], avtoreferat kandydata filolohichnykh nauk, Lviv, 2005.
Zelenenka I., „Chyi tse iliuzii stenaiut plechyma, yakoho narodu…”: Taras Melnychuk i literaturnyi protses 60-90-kh rokiv v Ukraini [“Whose illusions shrug their shoulders, what kind of people…”: Taras Melnychuk and the literary process of the 60-90s in Ukraine], Vinnytsia: Edelveis i K., 2008.
Donchyk V.H., Oleksandr Dovzhenko [Oleksandr Dovzhenko], [v:] Istoriia ukrainskoi literatury XX st. [History of Ukrainian literature of the twentieth century], u 2 kn., kn. 2: Druha polovyna ХХ st. Pidruchnyk, za red. V.H. Donchyka. Kyiv: Lybid, 1994, s. 218–227.
Kaharov Ye., Formy ta elementy narodnoi obriadovosti: Pervisne hromadianstvo ta yoho perezhytky na Ukraini [Forms and elements of folk rituals: Primitive citizenship and its remnants in Ukraine], vyp. 1, Kyiv 1928, s. 25–31.
Koshelivets I., Oleksandr Dovzhenko. Sproba tvorchoi biohrafii [Olexandr Dovzhenko. An attempt at a creative biography], Miunkhen: Suchasnist, 1980.
Literaturoznavchyi slovnyk-dovidnyk [Literary dictionary-reference book], za red. R. Hromiaka ta in., Kyiv: Akademiia, 1997.
Medvid N., Zasoby psykholohichnoho analizu u tvorchosti O. Dovzhenka voiennoho periodu [Means of psychological analysis in the work of O. Dovzhenko of the war period], „Naukovi zapysky Kharkivskoho peduniversytetu imeni H.S. Skovorody”, ceriia: Literaturoznavstvo, vypusk 7 (18), Kharkiv, 1998, s. 85–90.
Medvid N., Natsionalna svoieridnist psykholohizmu O. Dovzhenka [National originality of Dovzhenko’s psychologism], „Dyvoslovo”, 1999, no 9, s. 53–55.
Teoriia literatury [Theory of literature], pidruchnyk, za nauk. red. O. Halycha, Kyiv: Lybid, 2008.
Ukrainska literatura [Ukrainian literature], 11 kl. Pidruchnyk dlia zahalnoosvitnikh shkil, za zahal. red. R. Movchan, Kyiv–Irpin: VTF „Perun”, 2001.
Tsarynnyk M., Plianetne vydyvo: mifotvorche svitovidchuvannia Oleksandra Dovzhenka [Planetary vision: myth-making worldview of Oleksandr Dovzhenko], „Suchasnist”, 1973, ch. 10.
Ліцензія
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).