KLĄTWA JAKO RYTUAŁ I FENOMEN MITOPOETYKI ZACZAROWANEJ DESNY OŁEKSANDRA DOWŻENKI
Okładka czasopisma Studia Ukrainica Posnaniensia, tom 9, nr 2, rok 2021
PDF (Українська)

Słowa kluczowe

mitopoetyka
klątwa
impresja
powieść filmowa
narracja liryczna
symbol
folklor

Jak cytować

ZEŁENEŃKA, I. ., & TKACZENKO, W. . (2021). KLĄTWA JAKO RYTUAŁ I FENOMEN MITOPOETYKI ZACZAROWANEJ DESNY OŁEKSANDRA DOWŻENKI. Studia Ukrainica Posnaniensia, 9(2), 97–105. https://doi.org/10.14746/sup.2021.9.2.08

Abstrakt

Artykuł został poświęcony klątwom jako elementom mitopoetyki rozpatrywanym na przykładzie powieści filmowej Ołeksandra Dowżenki z przeważającą narracją liryczną pt. Zaczarowana Desna. Autorki podejmują próbę odczytywania figur folkloryzowania (liryzowania) gatunku powieści filmowej za pomocą bogatej synonimii (synonimów kontekstowych), rozbudowanej charakterystyki bohaterów z porównaniami, a także okazjonalnych wypowiedzi w postaci przekleństw. Wszystkie aspekty koloryzacji językowej kondensują wielokulturową przestrzeń tekstu, wielowymiarowość jego poetyki. Dlatego jedną z najbardziej charakterystycznych cech systemu stylistycznego Ołeksandra Dowżenki jest synteza mitów przedchrześcijańskich i chrześcijańskich oraz przedwojennej rzeczywistości, co dobrze ilustruje bogata, wyimaginowana historia małego chłopca i dojrzałego artysty (koncept dualności).

https://doi.org/10.14746/sup.2021.9.2.08
PDF (Українська)

Bibliografia

Honcharova N., Problema mifolohichnoho symvolizmu v konteksti kultury [The problem of mythological symbolism in the context of culture], avtoreferat dysertatsii kand. filoloh. nauk, Kyiv, 1998.

Hunchyk I., Ukrainskyi okazionalno-obriadovyi folklor: strukturno-funktsionalnyi aspekt [Ukrainian occasional and ceremonial folklore: structural and functional aspect], avtoreferat kandydata filolohichnykh nauk, Lviv, 2005.

Zelenenka I., „Chyi tse iliuzii stenaiut plechyma, yakoho narodu…”: Taras Melnychuk i literaturnyi protses 60-90-kh rokiv v Ukraini [“Whose illusions shrug their shoulders, what kind of people…”: Taras Melnychuk and the literary process of the 60-90s in Ukraine], Vinnytsia: Edelveis i K., 2008.

Donchyk V.H., Oleksandr Dovzhenko [Oleksandr Dovzhenko], [v:] Istoriia ukrainskoi literatury XX st. [History of Ukrainian literature of the twentieth century], u 2 kn., kn. 2: Druha polovyna ХХ st. Pidruchnyk, za red. V.H. Donchyka. Kyiv: Lybid, 1994, s. 218–227.

Kaharov Ye., Formy ta elementy narodnoi obriadovosti: Pervisne hromadianstvo ta yoho perezhytky na Ukraini [Forms and elements of folk rituals: Primitive citizenship and its remnants in Ukraine], vyp. 1, Kyiv 1928, s. 25–31.

Koshelivets I., Oleksandr Dovzhenko. Sproba tvorchoi biohrafii [Olexandr Dovzhenko. An attempt at a creative biography], Miunkhen: Suchasnist, 1980.

Literaturoznavchyi slovnyk-dovidnyk [Literary dictionary-reference book], za red. R. Hromiaka ta in., Kyiv: Akademiia, 1997.

Medvid N., Zasoby psykholohichnoho analizu u tvorchosti O. Dovzhenka voiennoho periodu [Means of psychological analysis in the work of O. Dovzhenko of the war period], „Naukovi zapysky Kharkivskoho peduniversytetu imeni H.S. Skovorody”, ceriia: Literaturoznavstvo, vypusk 7 (18), Kharkiv, 1998, s. 85–90.

Medvid N., Natsionalna svoieridnist psykholohizmu O. Dovzhenka [National originality of Dovzhenko’s psychologism], „Dyvoslovo”, 1999, no 9, s. 53–55.

Teoriia literatury [Theory of literature], pidruchnyk, za nauk. red. O. Halycha, Kyiv: Lybid, 2008.

Ukrainska literatura [Ukrainian literature], 11 kl. Pidruchnyk dlia zahalnoosvitnikh shkil, za zahal. red. R. Movchan, Kyiv–Irpin: VTF „Perun”, 2001.

Tsarynnyk M., Plianetne vydyvo: mifotvorche svitovidchuvannia Oleksandra Dovzhenka [Planetary vision: myth-making worldview of Oleksandr Dovzhenko], „Suchasnist”, 1973, ch. 10.