Анотація
У статті аналізується проблема російської інформаційної агресії у війні проти України, наводяться приклади поширення неправдивої інформації. Увага зосереджена також на структурі фейкових новин та основних напрямах дезінформаційних повідомлень. Проаналізовано методи, які використовуються для поширення фейкових новин, та їхній вплив на аудиторію.
Посилання
Bąkowicz K., Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa, [w:] „Studia Medioznawcze”, 2019, t. 20, nr 3 (78), s. 280–289.
Bralczyk J., Manipulacja językowa, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. E. Chudziński, Z. Bauer, Kraków: Universitas, 2000, s. 244–255.
Chudy W., Filozofia kłamstwa. Kłamstwo jako fenomen zła w świecie osób i społeczeństw, Warszawa: Volumen, 2003.
Ekman P., Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce, małżeństwie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.
Filipiak M., Socjologia kultury: zarys zagadnień, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2000.
Gorwa R., Computational propaganda in Poland: False Amplifiers and the Digital Public Sphere, Oxford: Oxford University Press, 2017.
Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa: Aspra, 2001.
Sowa B., Kłamstwo ma w sieci szybkie nogi, [w:] Na początku było słowo, a na końcu… fake news, „Newsweek” (wydanie specjalne), 2019, nr 2, s. 45–49.
Talarek M., Siła rażenia środków masowego przekazu, Warszawa: CreateSpace IPP, 2012.
Wierzbicki A.M., Po ósme: nie wytwarzaj fake newsów, [w:] Na początku było słowo, a na końcu… fake news, „Newsweek” (wydanie specjalne), 2019, nr 2, s. 29–31.
Bąkowicz K., Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa [Introduction to the definition and classification of the fake news phenomenon], [w:] „Studia Medioznawcze”, 2019, t. 20, nr 3 (78), s. 280–289. DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2019.2.106
Bralczyk J., Manipulacja językowa [Linguistic manipulation], [w:] Dziennikarstwo i świat mediów [Journalism and the world of media], red. E. Chudziński, Z. Bauer, Kraków: Universitas, 2000, s. 244–255.
Chudy W., Filozofia kłamstwa. Kłamstwo jako fenomen zła w świecie osób i społeczeństw [The philosophy of lying. Lying as a phenomenon of evil in the world of individuals and societies], Warszawa: Volumen, 2003.
Ekman P., Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce, małżeństwie [Lying and its detection in business, politics, marriage], Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.
Filipiak M., Socjologia kultury: zarys zagadnień [Sociology of culture: an outline of issues], Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2000.
Gorwa R., Computational propaganda in Poland: False Amplifiers and the Digital Public Sphere, Oxford: Oxford University Press, 2017.
Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes [Mass media. Power, entertainment and business], Warszawa: Aspra, 2001.
Sowa B., Kłamstwo ma w sieci szybkie nogi [Lies have quick legs on the Internet], [w:] Na początku było słowo, a na końcu… fake news, „Newsweek” (wydanie specjalne), 2019, nr 2, s. 45–49.
Talarek M., Siła rażenia środków masowego przekazu [Mass media. Power, entertainment and business], Warszawa: CreateSpace IPP, 2012.
Wierzbicki A.M., Po ósme: nie wytwarzaj fake newsów [Eighth: do not create fake news], [w:] Na początku było słowo, a na końcu… fake news, „Newsweek” (wydanie specjalne), 2019, nr 2, s. 29–31.
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Łukasz Małecki
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).