Abstrakt
The subject of this article is the fate of the Greek political refugees – specifically personsforcibly resettled in Poland and other countries of the Soviet Bloc, evacuated from territoriesengrossed in the Civil War of 1946-1949. After a long period in exile, some returned to theirhome country and began a new life, struggling with economic, familial, social, linguistic and cultural problems. The history of the Greek refugees and their re-immigration illustrates the irreversibility and irreparability of the social and psychological damage done by forcedmigration. Returns to the homeland did not reinstate balance, and did not ease the dilemmasinitiated by the first resettlement. History is stuck in the memories as well as the everyday lives of the return migrants and their social milieus; this creates divides, mutual strangeness, and social tensions. Compulsory movement of populations – leading to the severance of connections with one’s fatherland, hometown, mother tongue, and home culture – causes subsequent conflicts and identity problems which continue to haunt those who returned to their birthplace.
Bibliografia
Clogg, R., A Concise History of Greece, Cambridge 1992.
Danforth, L.M., We Crossed a Lot of Borders. Refugee Children of the Greek Civil War”, “Diaspora: A Journal of Transnational Studies”, 2003, no 2, p. 169–209.
Gawęcki, M., Kazachstańscy Polacy, Warsaw 1996.
Główny Urząd Statystyczny (GUS), Ludność według deklaracji narodowościowej oraz posiadania oby- watelstwa polskiego w 2002 r., http://stat.gov.pl/spisy-powszechne/narodowe-spisy-powszechne/narodowy-spis-powszechny-2002/wyniki-narodowego-spisu-powszechnego-2002-narodowosci-oraz-jezyka/ [Access: 06.12.2016].
Hut, P., Warunki życia i proces adaptacji repatriantów w Polsce w latach 1992–2002, Warsaw 2002.
Kalamvrezos, D., Greeks of the Former USSR Since 1991, “Journal of the Hellenic Diaspora”, 2005, no 2, p. 29–58.
Marantzidis, N., The Greek Civil War (1944–1949) and the opening of archives in post-communist Europe, in: The Polish People’s Republic and the Greek Civil War, ed. M. Semczyszyn, Szczecin, 2016.
Marantzidis, N., The Greek Civil War (1944–1949) and the International Communist System, “Journal of Cold War Studies”, 2013, no 15(4), p. 25–54.
Markiewicz, W., Przeobrażenia świadomości narodowej reemigrantów polskich z Francji, Poznań 1960. Nowicka, E., Migracje powrotne jako przedmiot badań, „Przegląd Polonijny”, 2007, no 2, p. 75–92.
Nowicka, E., Hermes, Odyseusz i greckie powroty do ojczyzny, Kraków 2008.
Nowicka, E., Identity of Greek repatriates from Poland: Return home or new migration?, in: Homecoming: An Anthropology of Return Migrations, ed. E. Nowicka, H. Firouzbakhch, Kraków 2008, p. 59–78. Nowicka, E., Wojna jako element opowieści biograficznej greckich repatriantów z Polski, in: Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, ed. A. Szpociński, Warsaw 2009, p. 73–124.
Stawowy-Kawka, I., Historia Macedonii, Wrocław 2000.
Szymczyszyn, M., The Greek Civil War (1944–1949) – outline”, in: The Polish People’s Republic and the Greek Civil War, ed. M. Szymczyszyn, Szczecin 2016, pp. 23–43.
Boeschoten van, R., The impossible return: coping with separation and the reconstruction of memory in the wake of the Civil War, in: After the War was Over: Reconstructing the Family, Nation and State in Greece, 1943–1960, ed. M. Mazower, Princeton 2000, p. 122–141.
Voutira, E. (2004). Ethnic Greeks from the Former Soviet Union as ‘Privileged Return Migrants’, „Espace populations societies”, 2004, no 3, p. 533–544.
Wojecki, M., Uchodźcy polityczni z Grecji w Polsce 1948–1975, Jelenia Góra 1989.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Ewa Nowicka-Rusek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.