Abstrakt
Celem tego artykułu jest przeanalizowanie etycznych aspektów zawodu socjoterapeuty, w oparciu o poszczególne punkty kodeksu etycznego Polskiego Stowarzyszenia Socjoterapeutów oraz w odniesieniu do aktualnego statusu zawodu socjoterapeuty.
Bibliografia
Blos, P., (1962) O adolescencji – psychoanalityczna interpretacja, tłum. P. Rodziński, New York: The Free Press of Glencoe.
Brzezińska, A.O., Jankowiak, B.A., Soroko, E. (2023a). Funkcjonowanie świetlic socjoterapeutycznych w czasie pandemii COVID-19 w Gdańsku, Poznaniu i Katowicach. Studia Edukacyjne, 23–38. DOI: https://doi.org/10.14746/se.2023.69.2
Brzezińska, A.O., Jankowiak, B.A., Soroko, E. (2023b). Socjoterapia w świetlicy socjoterapeutycznej. Badanie świetlic socjoterapeutycznych w Gdańsku, Katowicach i Poznaniu. Resocjalizacja Polska, 115–132. DOI: https://doi.org/10.22432/pjsr.2023.26.09
Erikson, E., (2000). Tożsamość a cykl życia, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Glita, P. (2016). Pacjent młodzieżowy i jego terapeuta w kontekście rodzinnym — perspektywa psychodynamiczna, Psychoterapia 4(179), 71–86.
Jankowiak, B. (2015). Kompetencje socjoterapeuty – wybrane zagadnienia. Studia Edukacyjne, 37, 289–311. DOI: https://doi.org/10.14746/se.2015.37.17
Jankowiak, B., Soroko, E. (2013a). Czynniki pomocowe w socjoterapii dzieci i młodzieży – refleksja teoretyczna. W: Jankowiak (red.), Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Jankowiak, B., Soroko, E. (2013b). Socjoterapia a inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W: B. Jankowiak (red.), Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Jankowiak, B., Soroko, E. (2021). Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Jankowiak, B.A., Soroko, E., (2016). Wybrane determinanty doświadczania pracy zawodowej przez socjoterapeutów. Przegląd Pedagogiczny, 1, 102–115.
Jankowiak, B.A., Soroko, E. (2020). Wyzwania w pracy socjoterapeutycznej z dziećmi i młodzieżą. Perspektywa prowadzących grupy. Resocjalizacja Polska, 299–318. DOI: https://doi.org/10.22432/pjsr.2020.20.19
Jankowiak, B.A., Soroko, E. (2023). Jakościowa analiza autonarracji socjoterapeutów na temat problemów nastoletnich uczestników grup i przebiegu socjoterapii. Biuletyn Socjoterapeutyczny, 1, 85–104. DOI: https://doi.org/10.14746/bst.2023.1.6
Jankowiak, B.A., Brzezińska, A., Soroko, E. (2024). Funkcjonowanie świetlic socjoterapeutycznych i branding oferowanych usług. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323243601
Jankowiak, B., Soroko, E. (2014). Style socjoterapeutycznej pracy grupowej z dziećmi i młodzieżą z perspektywy czynników pomocowych. Studia Edukacyjne, 31, 195–218. DOI: https://doi.org/10.14746/se.2014.31.11
Makulski, M. (2017). Terapeutyczne aspekty pracy z zaburzeniami zachowania u adolescentów. Podejście psychodynamiczne. W: B. Jankowiak, A. Matysiak-Błaszczyk (red.), Młodzież między ochroną a ryzykiem. Wspieranie rozwoju oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla adolescentów i adolescentek (s. 407–431). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Marcia, J.E. (1966). Development and validation of ego-identity status. Journal of Personality and Social Psychology, 3(5), 551–558. DOI: https://doi.org/10.1037/h0023281
Sawicka, H. (1998) Socjoterapia – Proces i Metoda. W: Sawicka H. (red), Socjoterapia. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Soroko, E., Jankowiak, B.A. (2020). Shaping Social and Psychological Competencies or Intervening in a Crisis? Sociotherapists’ Experiences of Helping Adolescents in Poland. International Journal for the Advancement of Counselling 42, 349–365. DOI: https://doi.org/10.1007/s10447-020-09405-x
Wilk, M. (2014). Diagnoza w socjoterapii. Ujęcie psychodynamiczne. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Yeomans, F.E., Clarkin, J.F., Kernberg, O.F. (2015 ). Psychoterapia skoncentrowana na przeniesieniu w leczeniu zaburzeń osobowości borderline. Podręcznik kliniczny. Kraków: Polskie Towarzystwo Psychoterapii Psychodynamicznej.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Anna Kaczmarska-Pająk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.