Abstrakt
The Flying Dutchman (Letuchiy Gollandets) from the collection Wheel (Koleso) belongs to the forgotten part of Andrei Bitov’s memoir-like prose. This short story stands as an epitaph for a Soviet speedway rider Gennadiy Vyunov. In his story, Bitov adds some sacred value to both speedway and the particular rider, until the sport becomes a supernatural phenomenon. The given article aims at analyzing the story and the means used to conduct the sacralization process on various levels: the plot, the language, the complex of intertextual relations, and therefore, presenting the unknown side of the well-known author of Pushkin House.
Bibliografia
Chances E., Andrey Bitov: the Ecology of Inspiration, Москва 2006.
Dobruszek W., Żużlowe ABC, t. 1–3, Leszno 2004.
Dudek T., Andriej Bitow: człowiek, dzieło, myśl, Кielce 2007.
Eliade M., Sacrum a profanum, przeł. B. Baran, Warszawa 2008.
Michaluk Т., Semiotyczne i pragmatyczne zagadnienia teorii sportu, Wrocław 2011.
Morgan W. J., Why Sports Morally Matters, New York 2006.
Saint-Exupery А. de, Ziemia, ojczyzna ludzi, przeł. M. Morstin-Górska, Warszawa 1998.
Szkłowski W., Sztuka jako chwyt, przeł. R. Łużny, [w:] Teorie literatury XX wieku. Anto-logia, red. A. Burzyńska i P. Markowski, Kraków 2006, c. 96–117.
Tanalski D., Dialektyka sacrum i profanum, Lublin 1995.
Битов А., Колесо. Записки новичка, [в:] его же, Путешествие из России, Москва 2013.
Геннадий Николаевич Вьюнов (1935–1970), „Петербурский некрополь”, [в:] электрон-ный ресурс: http://spb-tombs-walkeru.narod.ru/svr/viyunov.html (06.12.2015).
Скоропанова И., Русская постмодернистическая литература, Москва 2001.
Тер-Ованесян И., Сердце чемпиона, [в:] электронный ресурс: http://www.fismag.ru/pub/ter-01-11.php (03.12.2015).
Чередниченко С., Путешественник по империи, „Вопросы литературы” 2012, № 4, [в:] электронный ресурс: http://magazines.russ.ru/voplit/2012/4/c7.html (01.12.2015).
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Kultury Wschodniosłowiańskie - Oblicza i Dialog
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.