Abstrakt
Tematem artykułu jest sytuacja kursów języka i literatury polskiej na uniwersytetach w Ameryce Połnocnej. Zmniejszająca się liczba studentów zainteresowanych zajęciami z kultury polskiej, będąca wynikiem wielu czynników, prowadzi do ograniczania kursów. Sytuacji nie pomaga łączenie wydziałów slawistycznych z germanistycznymi. W ostatnich latach wzrasta natomiast zainteresowanie tematyką polsko-żydowską, co może pomóc w rozwinięciu np. lektoratów językowych nie tylko jako kursów skierowanych do odbiorców poszukujących tożsamościowych wartości języka, ale także polszczyzny jako języka świadectw Zagłady Żydów.
Bibliografia
Anderson Benedict, 1983, Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, London.
Karwowska Bożena, 2013, Poza wspólną historią. Historycznoliterackie uwagi na marginesie emigracyjnej polonistycznej dydaktyki, „Ruch Literacki”, nr 4-5, s. 395-403.
Karwowska Bożena, 2012, Vancouver: Przestrzeń, Pamięć, Płeć, „Teksty Drugie”, nr 12, s. 157-173.
Kosmala Kinga, Houle Erik, 2017, Internet-Based Cultural Enrichment in the Polish Language Classroom, “East/West: Journal of Ukrainian Studies”, vol. 4, nr 1, s. 111-118.
Nedashkivska Alla, 2017, Introduction: Less Commonly Taught Slavic Languages: The Learner, the Instructor, and the Learning Experience in the Second Language Classroom (A North American Context) , “East/West: Journal of Ukrainian Studies”, vol. 4, nr 1, s. 3-9.
Trojanowska Tamara, et. Al, 2018, Being Poland. New History of Polish Literature after 1918, Toronto.