Diagnozowanie sprawności mówienia w perspektywie (nie tylko) egzaminu maturalnego
PDF

Słowa kluczowe

speaking skills
educational diagnosis
assessment criteria
variety of spoken language
examination situation

Jak cytować

Nocoń, J. (2015). Diagnozowanie sprawności mówienia w perspektywie (nie tylko) egzaminu maturalnego. Polonistyka. Innowacje, (1), 5–15. https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.1.1

Abstrakt

The article discusses the difficulties of diagnosing speaking skills in the situation of matriculation examination, resulting from the specific nature of spoken language varieties and texts implementation in these variants. Factors that should be taken into account when formulating criteria for assessing speech and conversation exams are: complex and holistic structure of spoken speech, transience of audible text, the spontaneity of live speech, the power of nonverbal codes, a significant stigma of a dialog, and the influence of situational context on the course of communicative interaction. The analysis of speaking skills assessment tools prepared for the oral ex­amination in the year 2015 revealed that some of them had a significant impact on the criteria developed for this purpose.

https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.1.1
PDF

Bibliografia

Leathers Dale G., 2007, Komunikacja niewerbalna, Warszawa.

Nieckula Franciszek, 1993, Język ustny a język pisany, w: Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Wrocław, s. 101-114.

Nocoń Jolanta, 2013, Zamiast prezentacji, „Polonistyka”, nr 10.

Ożóg Kazimierz, 1993, Ustna odmiana języka ogólnego, w: Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Wrocław, s. 87-100.

Tabisz Anna, 2013, Od protojęzyka do sprawności mówienia, „Polonistyka”, nr 10.

Tabisz Anna, 2014, Autokorekta wypowiedzi mówionej jako wyraz świadomości językowej, w: Nocoń J., Tabisz A. (red.), Język a Edukacja 3. Świadomość językowa, Opole, s. 131-139.