Czy szkoła uczy mówienia? O ustnych wypowiedziach gimnazjalistów
PDF

Słowa kluczowe

developing communicative competence
speaking skills

Jak cytować

Tabisz, A. (2015). Czy szkoła uczy mówienia? O ustnych wypowiedziach gimnazjalistów. Polonistyka. Innowacje, (1), 54–69. https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.1.5

Abstrakt

The article consists of two sections. In the first part of the article the author discusses the aim and course of the study on the level of mastery by junior high school students their ability to create a coherent monologue, oral statements and the author presents results that indicate that the students do not succeed satisfactory in speaking out. The most difficult point for the tested students was, as it turned out, talking in a comprehensive manner and building con­sistent and orderly expressions. Interestingly, rhetorical aspect was made slightly better. In the second part of the article the author is trying to identify the reasons for poor control of speaking (limited to the factors of school). These include the abuse on Polish language lessons, the usage of heuristic methods, as well as the absence of tasks in textbooks for teaching Polish aiding the improvement of speaking skills.
https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.1.5
PDF

Bibliografia

Bobiński Witold, 2009, Świat w słowach i obrazach 1, Język polski. Podręcznik dla gimnazjum, Warszawa.

Chmiel Małgorzata, Herman Wilga, Pomirska Zofia, Doroszewski Piotr, 2010, Język polski dla klasy trzeciej. Słowa na czasie 3. Podręcznik do kształcenia kulturowego i literackiego, Warszawa.

Duszak Anna, 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.

Grabarczyk Anna, 2009, Słowa na czasie. Podręcznik do kształcenia językowego z ćwiczeniami dla klasy pierwszej gimnazjum, Straszyn k. Gdańska.

Jędrychowska Maria, 1993, O analizie tematów wypracowań, „Polonistyka”, nr 6.

Kaniewska Maria, 1987, Prace pisemne z języka polskiego w średnich szkołach dla pracujących, Warszawa.

Kowalikowa Jadwiga, 2001, Od tekstu cudzego do tekstu własnego. Retoryka odrodzona a koncepcja pracy nad doskonaleniem wypowiedzi pisemnej, w: Przybylska R., Przyczyna W. (red.), Retoryka dziś. Teoria i praktyka, Kraków, s. 511-519.

Nagajowa Maria, 1990, ABC metodyki języka polskiego, Warszawa.

Podracki Jerzy, 2013, Jak oceniać ustną wypowiedź maturalną, czyli o normie językowej w „szkolnym” języku mówionym, „Polonistyka”, nr 10.

Śniatkowski Sławomir, 2002, Milczenie i pauza w gramatyce nadawcy i odbiorcy. Ujęcie lingwoedukacyjne, Kraków.

Tabisz Anna, 2013, Od protojęzyka do sprawności mówienia, „Polonistyka”, nr 10.

Wiśniewska Halina, 2001, Substytucja tekstowa – uczniowska strategia pisania form wypowiedzi, w: Witosz B. (red.), Stylistyka a pragmatyka, Katowice.

Zgółkowa Halina, 2001, Retoryka w zreformowanej szkole. Diagnozy i perspektywy, w: Przybylska R., Przyczyna W. (red.), Retoryka dziś. Teoria i praktyka, Kraków, s. 489-501.

Szymanek Krzysztof, 2012, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa.

Żydek-Bednarczuk Urszula, 2002, Koncepcja podręcznika do kształcenia językowego w gimnazjum, w: Kosętka H., Uryga Z. (red.), Podręcznik jako narzędzie kształcenia polonistycznego w gimnazjum, Kraków, s. 133-144.

Żylińska Marzena, 2013, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń.