Policja pomiędzy apolitycznością a politycznością
Okładka czasopisma Przegląd Politologiczny, nr 4, rok 2022
PDF (English)

Słowa kluczowe

apolityczność policji
polityczność policji
weberowska teoria biurokracji
system patronażu
narzędzie teoretyczne

Jak cytować

Bäcker, R. (2023). Policja pomiędzy apolitycznością a politycznością. Przegląd Politologiczny, (4), 5–15. https://doi.org/10.14746/pp.2022.27.4.1

Abstrakt

Celem tekstu jest skonstruowanie narzędzia teoretycznego pozwalającego na tak precyzyjne, jak tylko to możliwe usytuowanie relacji w danym państwie pomiędzy policją a elitą rządzącą. Relacje pomiędzy policją a elitą rządzącą mieszczą się pomiędzy typem idealnym apolityczności a typem idealnym polityczności. Pięć etapów relacji elit rządzących z biurokracją na continuum pomiędzy typem idealnym apolitycznej Weberowskiej biurokracji a antynomicznym mu typem idealnym upolitycznionym systemem patronażu można uszeregować następująco: samoregulacji, niezależności personalnej, niepewności, lojalności i wzmocnionej lojalności. Test empirycznej przydatności schematu powyższych pięciu etapów polegający na analizie przypadku jednego państwa charakteryzującego się dużą rozpiętością ewolucji reżimów autokratycznego i demokratycznego (a więc powojennej Polski) wypadł pozytywnie. Relacje między policją, a dokładniej: Milicją Obywatelską, w okresie PRL-u można zdefiniować jako znajdujące się na etapie wzmocnionej, bardziej precyzyjnie: podwójnej, lojalności. W okresie III RP relacje pomiędzy policją a elitami rządzącymi można usytuować na etapie czwartym – lojalności. Nieliczne próby zmiany tego typu relacji i przejścia na etap samoregulacji lub niezależności personalnej pozostawały na poziomie w najlepszym przypadku nieskutecznych i tymczasowych prób.

https://doi.org/10.14746/pp.2022.27.4.1
PDF (English)

Finansowanie

This research paper is a result of the research project Civil Disorder in Pandemic-ridden European Union. It was financially supported by the National Science Centre, Poland [grant number 2021/43/B/HS5/00290].

Bibliografia

Bäcker R. (2011), Nietradycyjna teoria polityki, Toruń.

Bäcker R. (2019), Methodology of Political Science. The case of eurasianism, „Przegląd Politologiczny”, no. 3. DOI: https://doi.org/10.14746/pp.2019.24.3.6

Baddeley S., James K. (1987), From political neutrality to political wisdom, “Politics”, vol. 7, no. 2. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9256.1987.tb00262.x

Beetham D. (2018), Max Weber and the theory of modern politics, John Wiley & Sons.

Bloch M. (1981), Społeczeństwo feudalne, PWN, Warszawa.

Bozeman B., Sarewitz D. (2005), Public values and public failure in US science policy, “Science and Public Policy”, vol. 32, no. 2. DOI: https://doi.org/10.3152/147154305781779588

Bruun H. H. (2001), Weber on Rickert: From value relation to ideal type, “Max Weber Studies”.

Burnetko K. (2003), Służba cywilna w III RP: punkty krytyczne, https://www.batory.org.pl/ftp/program/przeciw-korupcji/publikacje/sluzba_cywilna.pdf, 07.08.2022.

Chubin D. E., Hackett E. J. (1990), Peerless science: Peer review and US science policy, Suny Press. DOI: https://doi.org/10.1063/1.2810292

Czop A., Sokołowski M. (2013), Historia polskich formacji policyjnych od II wojny światowej do czasów współczesnych, „Kultura Bezpieczeństwa. Nauka – Praktyka – Refleksje”, no. 13.

Fraenkel E. (1943, last edition 2018), The dual state: a contribution to the theory of dictatorship, Oxford University Press.

Gadowska K. (2009), Działania pozorne: problem upolitycznienia procesu obsady wyższych stanowisk w służbie cywilnej w Polsce, „Przegląd Socjologiczny”, vol. 58, no. 1.

Kacprzak I. (2020), W służbie cywilnej rządzi klucz partyjny. Ministerstwa i Kancelaria Premiera nie ogłaszają konkursów na wysokie stanowiska, 16.09.2020, „Rzeczpospolita”, https://www.rp.pl/polityka/art525571-w-sluzbie-cywilnej-rzadzi-klucz-partyjny, 07.08.2022.

Karłowicz Z. (b.d.), „Solidarność” – Milicja Obywatelska, https://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/solidarnosc-milicja-obywatelska-mo/, 08.08.2022.

Kłoskowska A. (1998), Biurokracja, in: Encyklopedia socjologii, T. I, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Lichwa A. (2017), Wybrane zagadnienia dotyczące działalności Milicji Obywatelskiej na Dolnym Śląsku w latach 1945–1949, „Folia Iuridica Universitatis Wratislaviensis”, vol. 6, no. 2.

Majchrzak G. (b.d.), Związek Zawodowy Funkcjonariuszy MO, in: Encyklopedia Solidarności, https://encysol.pl/es/encyklopedia/hasla-rzeczowe/14856,Zwiazek-Zawodowy-Funkcjonariuszy-Milicji-Obywatelskiej.html, 08.08.2022.

Majchrzyk K. (2020), Funkcjonowanie Wydziału Administracyjnego KW PZPR w Lublinie w latach 1957–1975 ze szczególnym uwzględnieniem nadzoru nad wymiarem sprawiedliwości, „Wschodni Rocznik Humanistyczny”, vol. 17, no. 1.

Majer P. (2021), Próba powołania Związku Zawodowego Funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej w 1981 roku i współczesne spory związane z tą inicjatywą, „Echa Przeszłości”, vol. XXII, no. 1. DOI: https://doi.org/10.31648/ep.6718

Mayntz R., Derlien H.-U. (1989), Party patronage and politicization of the West German administrative elite 1970–1987: toward hybridization?, “Governance”, vol. 2, no. 4. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0491.1989.tb00099.x

McCulloch A. D. (2016), Charisma and Patronage: Reasoning with Max Weber, Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315571324

Misiuk A. (2018), Policja Polska w świetle wypowiedzi komendantów głównych Policji w latach 1990–2018, „Securitologia”, no. 1.

Otrębski M. (2008), Apolityczność policji. Nakaz prawny czy zobowiązanie moralne władzy państwowej?, „Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka”, special issue.

Rak J. (2021a), Framing enemies by the state television: delegitimization of anti-government protest participants during the first wave of the pandemic in Poland, “Journal of Contemporary Central and Eastern Europe”, vol. 29, no. 2–3. DOI: https://doi.org/10.1080/25739638.2021.2007601

Rak J. (2021b), Policing anti-government protests during the coronavirus crisis in Poland: Between escalated force and negotiated management, “Teorija in Praksa”, no. 58. DOI: https://doi.org/10.51936/tip.58.specialissue.598-615

Rak J., Bäcker R. (2022), Victories and defeats of quasi-militant democracies in post-communist Europe, in: Neo-militant Democracies in Post-communist Member States of the European Union, Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003245162

Rex J. (1977), Value-relevance, scientific laws, and ideal types: The sociological methodology of Max Weber, “Canadian Journal of Sociology/Cahiers canadiens de sociologie”. DOI: https://doi.org/10.2307/3340569

Solarz P. (2013), Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku, Vizja Press & IT.

Sprengel B. (2019), Generałowie Policji, WN UMK, Toruń.

Szczepaniak I. (2022), Policja a protesty Strajku Kobiet–perspektywa kryminologiczno-socjologiczna: Police vs. protests of Women’s Movement in Poland – criminological and sociological perspective, “Archiwum Kryminologii”, ahead-of-print.

Triantafillou P. (2015), The politics of neutrality and the changing role of expertise in public administration, “Administrative Theory & Praxis”, vol. 37, no. 3. DOI: https://doi.org/10.1080/10841806.2015.1053362

Udy Jr. S. H. (1959), Bureaucracy and Rationality in Weber’s Organization Theory: An Empirical Study, “American Sociological Review”. DOI: https://doi.org/10.2307/2088566

Weber M. (1991), Essays in sociology, in: eds. H. Gerth, W. Mills, Psychology Press.

Weber M. (2002), Gospodarka i społeczeństwo, Warszawa.

Wójcik P. (2020), Nastał urzędniczy fast food. Jak PiS osłabia niezależność służby cywilnej, 29.11.2020, „Gazeta Prawna”, https://serwisy.gazetaprawna.pl/praca-i-kariera/artykuly/1497480,sluzba-cywilna-urzednik-mianowany-administracja-publiczna-niezaleznosc.html, 07.08.2022.