Abstrakt
Communications made by marketing specialists during the COVID-19 pandemic differ greatly from the journalistic communications creating a climate of fear. Companies are trying to exert a positive influence on customer attitudes and draw their attention to the marketing offering by neutralising their sense of threat and informing them of protective measures taken and of the potential health benefits of purchasing the products offered or the service provided. The constant trends are to use allusive statements and tabooisation of the language sphere associated with the pandemic. One of the factors that can help attract a potential customer is humour, which creates a distance from the hazard. This article presents the various roles played by marketing specialists in a pandemic-triggered crisis situation (e.g. the role of the victim, the role of the saviour who provides safety, health and good mood). The study examines the posts published on Facebook pages by randomly selected companies between October and December 2020.
Bibliografia
B – BIOnitka, https://tinyurl.com/vp5ureck [dostęp: 21 marca 2021].
BF – Babskie Fanaberie, https://tinyurl.com/ykzkanc5 [dostęp: 18 marca 2021].
BWCT – Bestime – Wielkopolskie Centrum Tańca, https://tinyurl.com/59vzzjaa [dostęp: 26 kwietnia 2021].
C – Credo. Zakład Pogrzebowy, https://tinyurl.com/tcy5rwb3 [dostęp: 15 maja 2021].
C&A – C&A Polska, https://tinyurl.com/4e2ucdcs [dostęp: 23 marca 2021].
DHP – Dom Handlowy PANDA, https://tinyurl.com/2s3m3ksp [dostęp: 12 marca 2021].
E – Ecoflosik. Gabinet dietetyczno-fitoterapeutyczny, https://tinyurl.com/ycxn93h2 [dostęp: 20 marca 2021].
FJS – Fun Jump Struga, https://tinyurl.com/yc34vmfr [dostęp: 12 marca 2021].
FP – Fitness Point Galeria MM Poznań, https://tinyurl.com/yrfsxtay [dostęp: 15 maja 2021].
H – Hallmedica. Gabinet Medycyny Estetycznej, https://tinyurl.com/4uvc5pwp [dostęp: 5 marca 2021].
SK – Stare Kino Cinema Residence, https://tinyurl.com/3e73v286 [dostęp: 2 lutego 2021].
IP – InPost, https://tinyurl.com/usvucv36 [dostęp: 5. Marca 2021].
KMN – Kabaret Moralnego Niepokoju, https://tinyurl.com/ytuecmre [dostęp: 5 kwietnia 2021].
KSM – Kabaret Skeczów Męczących, https://tinyurl.com/mu3j5tvp [dostęp: 4 kwietnia 2021].
KHS – Klinika Hollywood Smile, https://tinyurl.com/4y46ptt8 [dostęp: 2 stycznia 2021].
M – Medicor Łomża, https://tinyurl.com/njznd6p9 [dostęp: 12 lutego 2021].
MK – Moje Kafe, https://tinyurl.com/4a652pc4 [dostęp: 12 kwietnia 2021].
N – Netflix, https://tinyurl.com/2yby96w6 [dostęp: 20 marca 2021].
ND – NaturDay, https://tinyurl.com/bdme5jbs [dostęp: 17 marca 2021].
RS – Restauracja Szafoniera, https://tinyurl.com/bddcb64h [dostęp: 1 marca 2021].
RSŁ – Restauracja Stara Łaźnia, https://tinyurl.com/4kt5c9f8 [dostęp: 8 marca 2021].
SUE – Studio Urody Ekstraktt, https://tinyurl.com/yc78rvy2 [dostęp: 4 marca 2021].
TML – Teatr Muzyczny w Lublinie, https://tinyurl.com/yckvdm66 [dostęp: 15 maja 2021].
Z – Zalando, https://tinyurl.com/ferh4v6v [dostęp: 1 stycznia 2021].
ZPB – Zakład Pogrzebowy A.S. Bytom, https://tinyurl.com/35y3vkth [dostęp: 2 maja 2021].
Bryła Władysława, Bryła-Cruz Agnieszka (2021), Retoryka „okołokoronawirusowa”. Szkice językowo-kulturowe, Lublin.
Brzeziński Michał (2013), Sytuacja kryzysowa w rozumieniu ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym – analiza pojęcia, „Kwartalnik Naukowy OAP UW «e-Politikon»”, nr 6, s. 80–99.
Dobek-Ostrowska Bogusława (2007), Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław.
Grzenia Jan (2007), Komunikacja językowa w Internecie, Wrocław.
Hodalska Magdalena (2018), Nadciąga zagłada! Retoryka strachu w polskich mediach na przykładzie prasowych relacji z epidemii ptasiej i świńskiej grypy, „Kultura – Media – Teologia”, nr 1, s. 25–40.
Hodalska Magdalena (2020), Koronahumor jako forma komunikacji i tarcza antydepresyjna. Polskie internetowe żarty wirusowe, w: Od modernizacji do mediosfery. Meandry transformacji w komunikowaniu. Prace ofiarowane dr. hab. Ryszardowi Filasowi, red. Agnieszka Cieślikowa, Paweł Płaneta, Kraków, s. 339–364.
Janc Krzysztof, Jurkowski Wojciech (2020), Media społecznościowe w czasie pandemii – przykład profili wrocławskich rad osiedla na Facebooku, „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna”, nr 51, s. 9–24. DOI: https://doi.org/10.14746/rrpr.2020.51.03
Jezierska Zuzanna (2020), Poznawcze i emocjonalne charakterystyki memów tworzonych w początkowym etapie pandemii koronawirusa w roku 2020, „Fabrica Societatis”, nr 3, s. 190–209.
Kaczmarczyk Stanisław (2015), Podstawowa klasyfikacja komunikacji marketingowej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, nr 39, s. 35–43. DOI: https://doi.org/10.18276/pzfm.2015.39-03
Michalczyk Stanisław (2009), Uwagi o analizie zawartości mediów, „Rocznik Prasoznawczy”, nr 3, s. 95–109.
Otwinowski Wiesław (2010), Kryzys i sytuacja kryzysowa, „Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa”, nr 2, s. 83–89.
Pachelska Katarzyna (2022), Branża nie dla sztywnych. O fenomenie Zakładu Pogrzebowego A.S. Bytom, https://tinyurl.com/38duudh4 [dostęp: 25 kwietnia 2022].
Rakosza Kamil (2019), Zakład Pogrzebowy A.S. Bytom znów robi furorę. Sprawdziliśmy, czy jego właściciel naprawdę istnieje, https://tinyurl.com/y79tnusf [dostęp: 23 marca 2022].
Rozwadowska Barbara (2002), Public relations – teoria, praktyka, perspektywy, Warszawa.
Smektała Tymon (2006), Public relations w Internecie, Wrocław.
Stopczyńska Kinga (2015), Wykorzystanie social media w zarządzaniu wizerunkiem marki w sytuacji kryzysowej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów, Marketingu”, nr 1, s. 165–176. DOI: https://doi.org/10.18276/pzfm.2015.41/1-13
Taranko Teresa (2019) Komunikacja marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty, Warszawa.
Wiktor Jan (2013), Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu, Warszawa.
Wiktor Jan (2016), System komunikacji marketingowej w perspektywie produktu systemowego, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 262, s. 47–56.
Wyniki plebiscytu Słowo Roku 2020 (2021), https://tinyurl.com/bdcnk4j3 [dostęp: 10 listopada 2022].
Zgółka Tadeusz (2009), Retoryka tabuizacji, w: Tabu w języku i kulturze, red. Anna Dąbrowska, Język a Kultura, t. 21, Wrocław, s. 23–29.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Joanna Smól
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).