Abstrakt
The article analyses and interprets Włoskie szpilki [Italian High Heels] in the context of autobiographic writing, which is a new phenomenon in Tulli’s creative development. The analysis of autobiographical writing consists in a description of subject-construction. The construction is determined by combination of roles: the real author, the literary author, and the narrator-character. The style of the novel is characterized by the use of Holocaust topoi, and “March talk”, which leads the writer to the discovery that Polish post-war antisemitism castigates Jews for concealing their extraction. The aesthetic of postmemory, manifested in the novel, is interpreted as a transition from the modern rhetoric of inexpressibility and unutterableness, to the postmodern aesthetic of expression of what is absent.
Bibliografia
Abramowska J., Podmiot autorski – przemiany teorii i praktyki literackiej, w: eadem, Rekonstrukcje i konstrukcje. Studia literackie, Poznań 2003.
Abramowska J., Zwierzęta jak ludzie, w: eadem, Pisarze w zwierzyńcu, Poznań 2010.
Czapliński P., Mausoleum, http://tygodnik.onet.pl/kultura/mausoleum/8fsvl, dostęp: 20 marca 2013.
Czapliński P., Rzecz w literaturze albo proza lat dziewięćdziesiątych wobec „mimesis”, w: Człowiek i rzecz. O problemach reifikacji w literaturze, filozofii i sztuce, red. S. Wysłouch, B. Kaniewska, Poznań 1999.
Czyżak A., O degradacji, w: eadem, Na starość. Szkice o literaturze przełomu tysiącleci, Poznań 2011.
Danek D., Śmierć wewnętrzna. Literatura w świetle doświadczenia psychoanalitycznego, Gdańsk 2012.
Głowiński M., Marcowe gadanie. Komentarze do słów 1966–1971, Warszawa 1991.
Kaniewska B., Między cyklem a powieścią, w: eadem, Śladami Tristrama Shandy, Poznań 2000.
Keff B., Utwór o Matce i Ojczyźnie, Kraków 2008.
Kowalski S., Tulli M., Zamiast procesu. Raport o mowie nienawiści, Warszawa 2003.
Miłosz C., To, w: idem, To, Kraków 2000.
Mizerkiewicz T., Estetyki profanacji w literaturze polskiej po roku 1989, w: Nowe dwudziestolecie. Szkice o wartościach i poetykach prozy i poezji lat 1989–2009, Poznań 2011.
Nycz R., Literatura jako trop rzeczywistości, Kraków 2001.
Nycz R., Tadeusza Różewicza „tajemnica okaleczonej poezji”, w: idem, Literatura jako trop rzeczywistości…, Kraków 2001.
Rosenfeld A.H., Podwójna śmierć. Rozważania o literaturze Holocaustu, przeł. B. Krawcowicz, Warszawa 2003.
Sobolewski T., Nie ma zmyślonych opowieści, „Gazeta Wyborcza”, 15–16 września 2012.
Tulli M., Przestraszyłam się, ale tym razem nie było czego, http://tygodnik.onet.pl/1,76756,druk.html [dostęp: 14 marca 2013].
Tulli M., Włoskie szpilki, Warszawa 2011.
Ubertowska A., Pamięć i nieobecność. O doświadczeniu przeszłości w prozie Piotra Szewca, w: Literackie reprezentacje doświadczenia, red. W. Bolecki, E. Nawrocka, Warszawa 2007.
Wiegandt E., Postmodernistyczne alegorie Magdaleny Tulli, w: eadem, Niepokoje literatury. Studia o prozie polskiej XX wieku, Poznań 2010.
Zimand R., Diarysta Stefan Ż., Wrocław 1990.
Ziomek J., Autobiografizm jako hipoteza konieczna („Treny” Jana Kochanowskiego), w: idem, Powinowactwa literatury. Studia i szkice, Warszawa 1980.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).