Abstrakt
The present essay shows the new genres of the seventeenth century Dutch painting (portrait, landscape and genre painting), viewed as painting of everyday life, as an alternative proposition to the historical painting then dominant in the academic categorization. What used to be marginal, peripheral and of secondary importance became the main motif in the majority of Dutch painting. Minor genres came to prominence and acquired autonomous status. The interest in the elements of everyday life could be traced in European art earlier but it was the seventeenth century Dutch artists that ultimately led “low” and realistic subject themes to come into their own commercially and artistically. Occasionally, even religious themes were presented as genre scenes, thus introducing to the presented images an air of ambivalence. In the works of Dutch painters, the uniqueness of high subject themes was opposed by pictures of everyday life and the repetitiveness of everyday domestic activities, not shunning, however, the allegorical potential contained in some of the depictions.Finansowanie
Przeł. Magdalena Śniedziewska
przekład powstał w ramach promotorskiego projektu badawczego „Polska literatura powojenna wobec malarstwa holenderskiego złotego wieku” (N N103 059338)
którym kieruje dr hab. Agata Stankowska.
Bibliografia
Da Hollanda F., Dialogi rzymskie [fragment], przeł. L. Siemieński, w: Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500–1600, red. J. Białostocki, Warszawa 1985.
Fromentin E., Mistrzowie dawni, przeł. J. Cybis, Wrocław 1956.
Hegel G.W.F., Wykłady o estetyce, t. 3, przeł. J. Grabowski, A. Landman, Warszawa 1967.
Herbert Z., Martwa natura z wędzidłem, Warszawa 2003.
Todorov T., Éloge du quotidien. Essai sur la peinture hollandaise du XVIIe siècle, Éditions du Seuil, Paryż 1997.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).