Wpływ dużych przedsiębiorstw na rozwój regionalny na przykładzie województwa wielkopolskiego
PDF

Słowa kluczowe

efekty mnożnikowe
zakorzenienie
społeczna odpowiedzialność biznesu
duże przedsiębiorstwa
województwo wielkopolskie

Jak cytować

Dyba, W. M. (2018). Wpływ dużych przedsiębiorstw na rozwój regionalny na przykładzie województwa wielkopolskiego. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, (21), 21–39. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rrpr/article/view/13808

Abstrakt

W pierwszej części artykułu zostały przedstawione trzy koncepcje teoretyczne ukazujące wpływ dużych przedsiębiorstw na rozwój regionalny: efektów mnożnikowych, zakorzenienia oraz społecznej odpowiedzialności biznesu. W drugiej części analizie przestrzennej i pod względem rodzaju działalności zostały poddane największe przedsiębiorstwa w województwie wielkopolskim. Podmioty wyznaczono pod kątem przychodów ze sprzedaży na podstawie ogólnopolskiego rankingu „Lista 500” „Polityki”. W końcowej części artykułu opisany został wpływ największych przedsiębiorstw na rozwój województwa wielkopolskiego na przykładzie Volkswagena Poznań.

PDF

Bibliografia

Bernatt M. 2009. Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Chądzyński A, Nowakowska A., Przygodzki Z. 2007. Region i jego rozwój w warunkach globalizacji. CeDeWu Wydawnictwa Fachowe, Warszawa.

Chojnicki Z., Czyż T. 2004. Główne aspekty regionalnego rozwoju społeczno-gospodarczego. [W:] J.J. Parysek (red.), Rozwój regionalny i lokalny w Polsce w latach 1989–2002. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, s. 13–24.

Churski P. 2008. Czynniki rozwoju regionalnego i polityka regionalna w Polsce w okresie integracji z Unią Europejską. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Domański B. 2001. Kapitał zagraniczny w przemyśle Polski. Prawidłowości rozmieszczenia, uwarunkowania i skutki. Inst. Geogr. i Gospod. Przestrz. UJ, Kraków.

Domański B. 2002. Problemy metod badań inwestycji zagranicznych w układach przestrzennych. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, s. 197–206.

Domański B. 2004. Local and regional embeddedness of foreign industrial investors in Poland. [W:] M. Paszkowski (red.), Effectiveness, geographical space, quality of life. Prace Geograficzne, 114: 37–54.

Domański B., Gwosdz K. 2010. Multiplier effects in local and regional development. Quaestiones Geographicae 29(2): 27–37.

Domański B., Gwosdz K., Huculak M., Wiedermann K. 2005. Oddziaływanie SSE Euro-Park Mielec na otoczenie lokalne. Powiązania firm i efekty mnożnikowe. [W:] Dziesięć lat doświadczeń pierwszej polskiej specjalnej strefy ekonomicznej Mielec 1995–2005. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, ARP o. Mielec, Kraków.

Domański R. 2002. Gospodarka przestrzenna. PWE, Warszawa.

Dyba W.M., Stryjakiewicz T. 2012. Zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego gmin województwa wielkopolskiego w świetle realizacji polityki intraregionalnej. Biuletyn Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM. Seria Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Dziewoński K. 1967. Teoria rozwoju ekonomicznego. Przegląd Geograficzny, 39, 1: 33–50.

Gaczek W.M. 2002. Struktura innowacyjności przemysłu Poznania i Wielkopolski jako czynnik konkurencyjności regionu. [W:] K. Szołek (red.), Aglomeracja miejska i jej znaczenie dla konkurencyjności miast i regionów. Biblioteka Regionalistyki, Wrocław, s. 15–32.

Grabher G. (red.) 1993. The embedded firm: On the socioeconomics of industrial networks. Routledge, London.

Granovetter M. 1973. The strength of weak ties. American Journal of Sociology, 78, 6: 1360–1380.

Grzeszczak J. 1999. Bieguny wzrostu a formy przestrzeni spolaryzowanej. Prace Geograficzne, 173.

Kuciński K. 2011. Polska na globalnym rynku lokalizacji. [W:] K. Kuciński (red.), Glokalizacja. Wyd. Diffin, Warszawa, s. 29–43.

Matykowski R., Tobolska A. 2006. Działalność przemysłowa w warunkach wzrastającej internacjonalizacji i globalizacji na przykładzie wybranych produktów. [W:] Z. Zioło, T. Rachwał (red.), Międzynarodowe uwarunkowania rozwoju przemysłu. Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG, 8: 47–59.

Micek G. 2011. Estimating multiplier effects on the local scale. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 252.

Milewski R., Kwiatkowski E 2005. Podstawy ekonomii. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.

Moretti E. 2012. The new geography of jobs. Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company, New York.

Niedziółka M. 2011. Lokalne implikacje globalizacji. [W:] K. Kuciński (red.), Glokalizacja. Wyd. Diffin, Warszawa, s. 234–257.

Polanyi K. 1957. The Economy as Instituted Process. [W:] K. Polanyi, C.M. Arensberg, H.W. Pearson (red.), Trade and Market in the Early Empiers. Collier Macmillan London, s. 243–270.

Rachwał T., Wiederman K. 2008. Multiplier effects in regional development: the case of the motor vehicle industry in Silesian voivodeship (Poland). Questiones Geographicae, 27B/1: 68–80.

Robertson R. 1995. Glocalization: Time-space and Homogenity-heterogenity. [W:] M. Featherstone i in. (red.), Global Modernities. Sage, London, s. 25–44.

Rudzki R., Piechola I. 2013. „Firmy z listkiem” społecznej odpowiedzialności biznesu na „Liście 500” „Polityki”. Polityka, 17/18.

Schamp E.W. 1996. Globalizierung von Produktionsnetzen und Standortsystemen. Geogr. Zeitschrift, 84, 3–4: 205–219.

Stachowiak K. 2011. Rola koncepcji zakorzenienia w geograficznych badaniach nad globalizacją. Podstawowe idee i koncepcje w geografii, t. 5, s. 83–99.

Stryjakiewicz T. 1999. Adaptacja przestrzenna przemysłu w Polsce w warunkach transformacji. Wyd. Nauk. UAM, Poznań.

Stryjakiewicz T. (red.) 2004. Wpływ inwestorów zagranicznych na rozwój regionalny i lokalny na przykładzie GlaxoSmithKline Pharmaceuticals S.A. w Poznaniu. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Tobolska A. 2010. Miejsce inwestora zagranicznego w przestrzeni lokalnej i regionalnej na przykładzie Sweedwood w Chlastawie. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Wiedermann K. 2008. Koncepcja efektów mnożnikowych w wyznaczaniu wpływu przedsiębiorstw na otoczenie społeczno-gospodarcze. [W:] Z. Zioło, T. Rachwał (red.), Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG 11: 98–106.

Zioło Z. 2009. Procesy kształtowania się światowych korporacji i ich wpływ na otoczenie. [W:] Z. Zioło, T. Rachwał (red.), Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG 12: 11–32.

Źródła internetowe:

Centrum Prasowe Sieci Jeronimo Martins Dystrybucja SA (www.biedronka.pl/str/4/i/1359.php).

Główny Urząd Statystyczny (www.stat.gov.pl).

Lista 500 Polityki (www.lista500.polityka.pl).

Strona internetowa Volkswagena Poznań (www.volkswagen-poznan.pl).

Strony rządowe poświęcone Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (Przedsiębiorstw) (www.csr.gov.pl, www.mg.gov.pl/node/10892).

Zielona Księga Komisji Europejskiej na temat społecznej odpowiedzialności biznesu (www.ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=331&langId=en).