Abstrakt
This article is dedicated to the idea of pop-nationalism and the connection between popular culture and how its productions (re)construct the American sense of national identity. The study is divided into subsections that delve into topics such as national identity in the current, fragmented social reality, the role of films in propagating American values during times of major socio-political crises, and the concept of banal nationalism according to Michael Billig. To analyze the elements of discourse, three films were chosen – Rocky IV (dir. Sylvester Stallone, 1985), Top Gun (dir. Tony Scott, 1986), and American Sniper (dir. Clint Eastwood, 2014). The research findings indicate that Hollywood films have a significant impact on building and reinforcing a sense of national pride and belonging in American society. Pop-nationalism is often used for entertainment purposes but also as a propaganda tool, especially during periods of international conflicts and political tensions.
Bibliografia
Adamska-Staroń, M. (2015). Kultura popularna jako przestrzeń edukacyjna. W: I. Copik, J.H. Budzik (red.), Edukacja przez słowo – obraz – dźwięk. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Anderson, B. (1997). Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przekł. S. Amsterdamski. Kraków: Wydawnictwo Znak
Aytas, M., Ankaraligil, N., Kanlioglu, A. (2015). The Functions of the Cinema in the Process of the Individual’s Becoming Socialized. Online Journal of Art and Design, 3, 4
Biling, M. (2008). Banalny nacjonalizm, przekł. M. Sekerdej. Kraków: Wydawnictwo Znak Bodwell, D. (1993). Tworzenie znaczenia. W: W. Godzic (red.), Interpretacja dzieła filmowego.
Antologia przekładów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Burszta, W.J. (2013). Globalna ekumena pop-nacjonalizmu. Sprawy Narodowościowe, 42
Castelló, E. (2016). Anderson and the Media. The strength of “imagined communities”. Debats. Journal on Culture, Power and Society, 1 DOI: https://doi.org/10.28939/iam.debats-en.2016-5
Daniels, R. (1997). Not Like Us: Immigrants and Minorities in America, 1890-1924. The American Ways Series, Chicago
Danielsen, T.H., Natoli, J. (2009). Looking Out: Perspectives on American Visual Culture. University Press of New England
Dudek, A. (2003). Kultura popularna kulturą nowoczesnego społeczeństwa. Towarzystwo Naukowe KUL, Roczniki Nauk Społecznych, XXXI, 1
Gałuszka, M. (1996). Między przyjemnością a rytuałem. Serial telewizyjny w kulturze popularnej. Łódź: Akademia Medyczna
Garlicki, A. (2010). Mit założycielski II RP. Polska Zbrojna
Golka, M. (2007). Socjologia kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Hopfinger, M. (2003). Doświadczenie audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Howard, B. (2020). War of the Films: A Comparative Analysis of World War II Propaganda Film. The Measure: An Undergraduate Research Journal, 4
Huntington, S. (2007). Kim jesteśmy? Wyzwania dla amerykańskiej tożsamości narodowej. Wydawnictwo Znak
Jaskułowski, K. (2006). McNacjonalizm, czyli kultura popularna w służbie narodu. Kultura Popularna, 3(17)
Jakubowski, W. (2006). Edukacja w świecie kultury popularnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Jakubowski, W. (2018). Film jako medium edukacyjne. Studia Edukacyjne, 47
Ji, W., Zhang, D. (2023). The Interactive relationship between National identity and citizenship education. SHS Web of Conferences, 168 DOI: https://doi.org/10.1051/shsconf/202316803016
Kalinowska, E. (2001). Analiza treści jako technika badawcza. Dyskursy Młodych Andragogów Kasiński, K. (2012). Amerykański nacjonalizm. Sprawy Narodowościowe, 40 DOI: https://doi.org/10.34768/dma.vi02.286
Kleinman, S.S., McDonald, D.G. (2004). Silent Film and the Socialization of American Immigrants: Lessons from an Old New Medium. Journal of American & Comparative Cultures, 23 DOI: https://doi.org/10.1111/j.1537-4726.2000.2303_79.x
Kleszczyńska, I. (2019). Etos “American dream” jako mit polityczny w polityce gospodarczo-społecznej USA w perspektywie historycznej. Kraków: Koło Naukowe Historii Doktryn Uniwersytetu Jagiellońskiego
Kłoskowska, A. (1980). Kultura masowa. Krytyka i obrona. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Kornacka-Skwara, E. (2011). Tożsamość narodowa w świetle przemian kulturowych. Częstochowa: Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza
Krajewski, M., (2005). Kultury kultury popularnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM Łobocki, M. (2011). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Mironiuk-Netreba, A. (2014). Edukacyjny potencjał sztuki filmowej, czyli czego o niepełnosprawności ruchowej możemy się nauczyć w kinie. Dyskursy Młodych Andragogów DOI: https://doi.org/10.34768/dma.vi15.169
Panofsky, E. (1971). Styl i tworzywo w filmie. W: Studia z historii sztuki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
Pei, M. (2003). The Paradoxes of American Nationalism. Foreign Policy, 136 DOI: https://doi.org/10.2307/3183620
Przeździecki, M. (2012). Historyczne procesy identyfikacji narodowej i wyznaniowej dawnej Rzeczypospolitej. Studia Europejskie/Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, 2 Smith, T.W., Rasinski, K.A., Toce, M. (2001). America Rebounds: A National Study of Public Response to the September 11th Terrorist Attacks. NORC: University of Chicago
Stanciu, C. (2022). Making Americans: Spectacular Nationalism, Americanization, and Silent Film. Journal of American Studies, 56 DOI: https://doi.org/10.1017/S0021875821000542
Werner, W. (2018). Wprowadzenie. Dlaczego warto badać kulturę masową i jaki to ma związek z teorią historii? Historia@Teoria, 1, 7 DOI: https://doi.org/10.14746/ht.2018.7.1.01
Żołędowski, C. (2002). Nacjonalizm a społeczeństwo obywatelskie. Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje, 4
Donald Trump and the rise of the nationalist right. Essays by C. Kilpatrick, L. K. Spence, L. Featherstone, E. Young, Rosa Luxemburg Stiftung, New York Office, 2016, <https://po-liticaleducation.org/wp-content/uploads/2017/01/trumpandtheriseofthenationali-stright_1123_.pdf> [dostęp: 14.07.2022)
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Marta Stawska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.