Abstrakt
The study aims to outline the history of ballet education in Poland and on Polish lands based on the method of analysis and criticism of literature within the qualitative research paradigm. Research on the research problem expressed in the question: “What is the outline of the history of ballet education in Poland?” belongs to the qualitative research paradigm. The topic of the history of ballet education in Poland can be considered important because although ballet has been present in Polish culture since the 16th century, in the Polish publishing market there are still relatively few studies on artistic education in the field of dance, or they are outdated. To gradually change this situation, the study’s authors reflected on the key events in the history of Poland in shaping the tradition of professional education in the profession of dancers, expressing the hope that this reflection will contribute to a broader discussion and an inspiration for further research analyses.
Bibliografia
Bilska, K. (2006). Organizacja szkolnictwa baletowego w Polsce. W: Z. Konaszkiewicz (red.), Szkoła baletowa. Studia i szkice. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie
Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2009). Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Hasło: Głowacki Stanisław. W: Encyklopedia PWN: źródło wiarygodnej i rzetelnej wiedzy, [dostęp: 10.04.2024]
Hasło: Piotr Zajlich. Encyklopedia Teatru Polskiego, Piotr Zajlich ::: Osoby ::: Encyklopedia teatru polskiego, [dostęp: 21.04.2024]
Ignaczak, J. (2024). Tacjanny Wysockiej wyspy tańca, taniecPolska.pl, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Tacjanny Wysockiej wyspy tańca - taniecPOLSKA, [dostęp: 17.04.2024]
Jagodzińska, K. (2013). Szkolnictwo artystyczne i sytuacja artysty w Polsce. W: J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla. (red.), Kultura a rozwój. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury
Jaques-Dalcroze, E. (1992). Pisma wybrane, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Lange, R. (1988). O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Liszkowska, K. (2017). Balet w Poznaniu podczas II wojny światowej. Kronika Miasta Poznania, Taniec, 2
Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 20, 4(80)
Mamontowicz-Łojek, B. (1968). Szkoła artystyczno-teatralna Antoniego Tyzenhauza 1774-1785. Rozprawy z Dziejów Oświaty, 11
Mamontowicz-Łojek, B. (1978). Polskie szkolnictwo baletowe w okresie międzywojennym, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Millati, W. (1973). Szkoła artystyczna jako instytucja wychowująca młodzież szczególnie uzdolnioną. Materiały informacyjno-dyskusyjne COPSA, 150, Warszawa
Miller, A. (1936). Teatr polski i muzyka na Litwie jako strażnice kultury Zachodu. Wilno: Wydawnictwo im. Stanisława i Tekli z hr. Borychów Łopacińskich
Rudnicka, Z. (2012). Tancerz, szkoła i scena. Warszawa: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
Rutkowska-Sagata, A.D. (2019). Współczesne problemy kształcenia pedagogów tańca. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Krystyny Pankowskiej. Warszawa
Szkoła baletowa. Założenia organizacyjno-programowe. Plan nauczania. (1977). Warszawa: Ministerstwo Kultury i Sztuki. Zarząd Szkół Artystycznych
Turska, I. (1957). Co to jest balet. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Turska, I. (1983). Almanach baletu polskiego 1945-1974. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Turska, I. (2010). Krótki zarys historii tańca i baletu. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Wysocka, T. (1962). Wspomnienia. Warszawa: Czytelnik
Asmolkowa, T. (2014). Tacjanna Wysocka i jej działalność w dwudziestoleciu międzywojennym,
Kultura Enter, 60, https://kulturaenter.pl/article/tacjanna-wysocka-i-jej-dzialalnosc-w-dwudziestoleciu-miedzywojennym/, [dostęp: 14.08.2023]
Grabowska, J., Szymajda, J. (2009). Raport o tańcu współczesnym w Polsce w latach 1989-2009. Kraków – Łódź, taniec_raport_w.pelna (e-sgh.pl), [dostęp: 17.04.2024]
Mościcki, T. (2010). Tacjanna Wysocka, „Culture.pl”, Tacjanna Wysocka - Życie i twórczość| Artysta | Culture.pl, [dostęp: 15.04.2024]
Obarska, M. (2024). Całe ciało tłumaczy muzykę. Szkoła Rytmiki Janiny Mieczyńskiej, „Culture. pl”, Całe ciało tłumaczy muzykę. Szkoła Rytmiki Janiny Mieczyńskiej | Artykuł | Culture.pl, [dostęp: 20.04.2024]
Strona główna – Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa im. L. Różyckiego w Bytomiu – Portal Gov.pl (https://www.gov.pl/), [dostęp: 02.04 2024]
Rozporządzenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 28 kwietnia 2000 roku (DzU nr 52, poz. 625), Warszawa 2001 r.
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 26 maja 2017 r. w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych (DzU poz. 1125, z 2018 r., poz. 2485 oraz z 2022 r. poz. 266) https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4304, [dostęp: 7.10.2023]
Zarządzenie Ministra Kultury i Sztuki z 9 lutego 1954 r. w sprawie ustroju szkół baletowych II stopnia, M.P. 1954 nr 20 poz. 347
Zarządzenie Ministra Kultury i Sztuki z 9 lutego 1954 r. w sprawie ustroju szkół baletowych II stopnia. (sejm.gov.pl), [dostęp: 15.04.2024]
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Katarzyna Sadowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
