Znaczenie uniwersytetów dla budowania zaufania społecznego
Okładka czasopisma Studia Edukacyjne, nr 75, rok 2024
PDF (English)

Słowa kluczowe

contemporary university
ideas of the university
public trust in university institutions
Comparative Education
philosophy of education

Jak cytować

Nowakowska-Siuta , R. (2024). Znaczenie uniwersytetów dla budowania zaufania społecznego. Studia Edukacyjne, (75), 7–19. https://doi.org/10.14746/se.2024.75.1

Abstrakt

The article presents an intellectual examination of the contemporary university’s condition, with special emphasis on trust as a core aspect underpinning university culture. By highlighting key elements of the university’s culture during critical phases of its evolution, the author articulates the tensions between societal expectations of the university and its inherent tasks and values, as well as the cultivation of social trust within the institution in today’s world. Additionally, the article offers insights into the foremost issues related to the expectations placed on researchers and the scientific community by society and individuals. It advocates a re-evaluation of the university’s role, urging that it be perceived not merely as a corporate entity or administrative framework, but rather as a community grounded in shared values.

https://doi.org/10.14746/se.2024.75.1
PDF (English)

Bibliografia

Aristotle. (2007). Etyka Nikomachejska [Nicomachean Ethics], transl. D. Gromska. Warsaw: Polish Scientific Publishers

Bloom, A. (1996). Umysł zamknięty. Jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów [The Closing of the American Mind. How Higher Education Has Failed Democracy and Impoverished the Souls of Today’s Students], transl. T. Bieroń. Poznań: Profit i S-ka Publishing House

Cicero, Marcus Tullius (2013). Mowy [Speeches], transl. S. Kołodziejczyk, J. Mrukówna, D. Turkowska. Kęty: Marek Derewiecki Publishing House

Gadacz, T. (2013). O zmienności życia [On the variability of life]. Warsaw: Wydawnictwo Iskry

Helvetius, C.A. (1976). De l’homme, de ses facultés intellectuelles et de son education [Man, his intellectual faculties and his education], transl. J. Legowicz. Wrocław: National Ossolinski Institute

La Rochefoucauld, F. (2010). Reflections; or Sentences and Moral Maxims, transl. T. Żeleński (Boy). Kęty: Marek Derewiecki Publishing House

Mandeville, B. (1957). Bajka o pszczołach [The Fable of the Bees], transl. A. Glinczanka. Warsaw: National Scientific Publishing House

Nowakowska-Siuta, R. (2019). Romantyczny i pragmatyczny. Idea niemieckiego uniwersytetu neohumanistycznego i jej społeczne rekonstrukcje [Romantic and pragmatic. The idea of the German neohumanist university and its social reconstructions]. Warsaw: ChAT Scientific Publishing House

Scheler, M. (2007). Resentyment a moralność [Resentment and morality], transl. B. Baran. Warsaw: Aletheia Publishing House

Sztompka, P. (2007). Zaufanie. Fundament społeczeństwa [Trust. The foundation of the society]. Kraków: Znak Publishing House

Sztompka, P. (2014). Uniwersytet współczesny: zderzenie dwóch kultur [Modern university: the clash of two cultures]. Nauka, 1, 7-18