Dlaczego nauka krytycznego korzystania z informacji jest równie ważna jak nauka czytania i pisania – przemiany alfabetyzacji w edukacji wczesnoszkolnej
Okładka czasopisma Studia Edukacyjne, nr 75, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

literacy
digital literacy
national curriculum
new media
information and communications technology (ICT)

Jak cytować

Mironiuk, A. (2024). Dlaczego nauka krytycznego korzystania z informacji jest równie ważna jak nauka czytania i pisania – przemiany alfabetyzacji w edukacji wczesnoszkolnej. Studia Edukacyjne, (75), 65–80. https://doi.org/10.14746/se.2024.75.4

Abstrakt

According to a popular belief, students of early childhood education “only read, write and count”, continuing the literacy process that began in kindergarten. In my article, I emphasize the importance of another dimension of literacy. i.e. digital literacy, and more precisely, information literacy, which is an important part of it. Identifying sources of information; recognizing the mechanisms governing the distribution of information on the Internet (social media); distinguishing facts from fake news and opinions; safe use of digital media; awareness and respect for copyright are some of the major aspects of information literacy. Consequently, information literacy and media education constitute the proverbial ABC of modern students.

https://doi.org/10.14746/se.2024.75.4
PDF

Bibliografia

Bennet, S. (2012). Digital Natives. W: Z. Yan (red.), Encyclopedia of Cyber Behavior. Hershey: Information Science Reference DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-4666-0315-8.ch018

Bougsiaa, H., Kopciewicz, L. (2016). Dzieci w kulturze mobilnej. Partycypacja, uczenie się i emancypacja pokolenia „cyfrowych tubylców”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1(73)

Brzezińska, A. (1985). Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Dylak, S. (2012). Alfabetyzacja wizualna jako kompetencja współczesnego człowieka. W: W. Skrzydlewski, S. Dylak (red.), Media. Edukacja. Kultura. W stronę edukacji medialnej. Poznań – Rzeszów: Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych

Fazlagić, J. (2022). Rozwój sztucznej inteligencji jako wyzwanie dla systemu edukacji. W: J. Fazlagić (red.), Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotowywać się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją? Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

Hojnacki, L. (2013). Cyfrowych tubylców trzeba uczyć inaczej. Dlaczego i jak – wprowadzenie. W: P. Plichta, J. Pyżalski (red.), Wychowanie i kształcenie w erze cyfrowej. Łódź: Regionalne Centrum Polityki Społecznej w Łodzi

Kwiatkowska, W., Majewska, K., Skibińska, M. (2015). Umiejętności informacyjne w kontekście nowej kultury uczenia się. W: H. Batorowska (red.), Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym. Teoria i praktyka. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej

Leppert, R. (2023). Co dalej z edukacją? W: K. Hernandez (red.), Szkoła jutra zaczyna się dziś. Jak Lekcja:Enter wsparła polskie szkoły w edukacji cyfrowej. Warszawa: Fundacja Orange

Paul, M., Kisilowska, M. (2017). Czym jest czytanie? Kultura Popularna, 4(50) DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.0040

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5) DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816

Prensky, M. (2010). Teaching Digital Natives: Partnering for Real Learning. Corwin: Thousand Oakes

Prenksy, M. (2012). From Digital Natives to Digital Wisdom: Hopeful Essays for 21st Century Education. Corwin: Thousand Oakes DOI: https://doi.org/10.4135/9781483387765

Sysło, M., Jochemczyk, W. (2009). Edukacja informatyczna w nowej podstawie programowej. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli

Sysło, M. (2022). Sztuczna inteligencja wkracza do szkół: jak uczyć się o AI i z pomocą AI. W: J. Fazlagić (red.), Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotowywać się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją? Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

Waszczuk, J. (2019). Alternatywne metody nauki czytania dzieci w wieku przedszkolnym. Rozprawy Społeczne, 3(13). DOI: https://doi.org/10.29316/rs/114823

Watson, I. (2013). Digital Natives or Digital Tribes? Universal Journal of Educational Research, 1(2) DOI: https://doi.org/10.13189/ujer.2013.010210

Zalewska-Bochenko, A. (2024). Sztuczna inteligencja w procesie edukacji. Optimim. Economic Studies, 2(116) DOI: https://doi.org/10.15290/oes.2024.02.116.10

Żbikowska-Migoń, A., Łuszpak, A. (red). (2011). Czytanie, czytelnictwo, czytelnik. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Źródło: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf [dostęp: 14.10.2024]

Zalecenie Rady Unii Europejskiej z 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Tekst mający znaczenie dla EOG)(2018/C189/01). Źródło: https://education.ec.europa.eu/pl/focus-topics/improving-quality/key-competences [dostęp: 14.10.2024]

Ministerstwo Edukacji Narodowej, Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025. Źródło: https://www.gov.pl/web/edukacja/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20242025 [dostęp: 14.10.2024]

Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych, Uchwała nr 24 Rady Ministrów z 21 lutego 2023 r. w sprawie ustanowienia programu rządowego pod nazwą „Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych”. Źródło: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20230000318 [dostęp: 01.11.2024]