Cecha lęku i nadzieja na sukces jako korelaty partycypacji społecznej studentów
Okładka czasopisma Studia Edukacyjne, nr 75, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

anxiety
hope for success
life orientation
social participation

Jak cytować

Rękosiewicz, M. (2024). Cecha lęku i nadzieja na sukces jako korelaty partycypacji społecznej studentów. Studia Edukacyjne, (75), 117–133. https://doi.org/10.14746/se.2024.75.7

Abstrakt

The aim of the study was to verify the hypothesis about the trait of anxiety and hope for success as correlates of students’ social participation. The Social Participation Questionnaire, the Hope for Success Questionnaire and the STAI State-Trait Anxiety Inventory were used. The study participants were 209 students aged 19-25. It was shown that a higher level of trait anxiety was associated with a lower level of moratorium and transitive orientation, and a higher level of hope for success was associated with a higher level of transitive orientation.

https://doi.org/10.14746/se.2024.75.7
PDF

Bibliografia

Brzezińska, A.I., Piotrowski, K., Garbarek-Sawicka, E., Karowska, K., Muszyńska, K. (2010). Wymiary tożsamości a ich podmiotowe i kontekstowe korelaty. Studia Psychologiczne, 49, 81-93

Colman, A.M. (2009). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Havighurst, R.J. (1981). Developmental tasks and education. New York: Longman

Kozioł, R. (2015). Partycypacja publiczna i społeczna we współczesnej Polsce: pojęcie, formy, podmioty i uwarunkowania. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Politologica, XV, 25

Łaguna, M., Trzebiński, J., Zięba, M. (2005). KNS – Kwestionariusz Nadziei na Sukces. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP

Mianowska, E. (2008). Strategie społecznego uczestnictwa młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Misztal, B. (1977). Zagadnienia społecznego uczestnictwa i współdziałania. Analiza w świetle teorii i badań socjologicznych. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich

Murray, J.L., Arnett, J.J. (red.). (2018). Emerging adulthood and higher education: A new student development paradigm. Nowy Jork: Routledge DOI: https://doi.org/10.4324/9781315623405

Paszkowska-Rogacz, A., Znajmiecka-Sikora, M. (2019). The role of life orientation and type of social participation on career adaptability in emerging adulthood. W: S. Grajcár, T. Šprlák (red.), Conference Proceedings from the 2019 Conference of the International Association for Educational and Vocational Guidance (IAEVG) (ss. 337-342). Bratysława: Združenie pre kariérové poradenstvo a rozvoj kariéry

Reinders, H. (2006). Jugendtypen zwischen Bildung und Freizeit. Theoretische Präzisierung und empirische Prüfung einer differenziellen Theorie der Adoleszenz. Münster – New York – München – Berlin: Waxmann

Reinders, H., Bergs-Winkels, D., Butz, P., Claßen, G. (2001). Typologische Entwicklungswege Jugendlicher. Die horizontale Dimension sozialräumlicher Entfaltung. W: J. Mansel, W. Schweins, M. Ulbrich-Herrmann (red.), Zukunftsperspektiven Jugendlicher. Wirtschaftlicheund soziale Entwicklungen als Herausforderung und Bedrohung für die Lebensplanung (ss. 200-216). München: Juventa Verlag

Reinders, H., Butz, P. (2001). Entwicklungswege Jugendlicher zwischen Transition und Moratorium. Zeitschrift für Pädagogik, 47, 913-928

Rękosiewicz, M. (2013a). Kwestionariusz Partycypacji Społecznej (KPS): konstrukcja i analiza właściwości psychometrycznych. Studia Psychologiczne, 5, 35-52

Rękosiewicz, M. (2016). Społeczny kontekst kształtowania się tożsamości osób z niepełnosprawnością intelektualną w okresie późnej adolescencji i wyłaniającej się dorosłości. Niepublikowana rozprawa doktorska. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Rękosiewicz, M., Choina, E., Chojnacka, M., Hoffman, M., Izbaner, M., Izydorczyk, K., Kluczyk, K., Kulessa, J., Łazarów, N., Rusnak, D., Sakrajda, M., Walkowiak, M., Wieczór, M., Żelichowska, D. (2020). Psychologiczne uwarunkowania podejmowania edukacji domowej. Kultura i Edukacja, 1, 86-103

Surdej, A. (2000). Partycypacja. W: H. Domański, W. Morawski, J. Mucha, M. Ofierska, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Encyklopedia socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa

Trzebiński, J. (2008). Dwie nadzieje. W: M. Plopa, M. Błażek (red.), Współczesny człowiek w świetle dylematów i wyzwań: perspektywa psychologiczna (ss. 19-27). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Turska, E., Stasiła-Sieradzka, M. (2016). Orientacja życiowa i typ partycypacji społecznej a gotowość do aktywności przedsiębiorczej w okresie wschodzącej dorosłości. Społeczeństwo i Edukacja, 21, 89-102

Wrześniewski, K., Sosnowski, T., Jaworowska, A., Fecenec, D. (2011). Inwentarz Stanu i Cechy Lęku. STAI. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP

Zaleszczyk, A.K., Kot, P. (2015). Nadzieja na sukces a trudności w podejmowaniu decyzji zawodowych. Roczniki Psychologiczne, 18, 599-609 DOI: https://doi.org/10.18290/rpsych.2015.18.4-6pl

Zysk, T. (1990). Orientacja prorozwojowa. W: J. Reykowski, K. Skarżyńska, M. Ziółkowski (red.), Orientacje społeczne jako element mentalności (s. 199). Poznań: Wydawnictwo Nakom

Arnett, J.J. (1997). Young people’s conceptions of the transition to adulthood. Youth and Society, 29, 1-23. DOI: https://doi.org/10.1177/0044118X97029001001

Brzezińska, A.I., Kaczan, R., Wojciechowska, J. (2013). Social participation, identity style and identity dimensions in late adolescence among students of three types of vocational schools. Polish Psychological Bulletin, 44, 310-321. DOI: https://doi.org/10.2478/ppb-2013-0034

Crocetti, E., Hale, W.W., Meeus, W., Klimstra, T., Keijsers, L. (2009). Anxiety trajectories and identity development in adolescence: A five-wave longitudinal study. Journal of Youth and Adolescence, 38, 839-849. DOI: https://doi.org/10.1007/s10964-008-9302-y

Feldman, D.B., Kubota, M. (2015). Hope, self-efficacy, optimism, and academic achievement: Distinguishing constructs and levels of specificity in predicting college grade-point average. Learning & Individual Differences, 37, 210-216. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.11.022

Grabowski, A. (2019). Poczucie własnej wartości a nadzieja na sukces u młodych dorosłych. Fides et ratio, 37, 83-94.

Jankowski, P., Rękosiewicz, M. (2013). Type of social participation and emotion regulation among upper secondary school students. Polish Psychological Bulletin, 44, 322-330. DOI: https://doi.org/10.2478/ppb-2013-0035

Luyckx, K., Schwartz, S.J., Berzonsky, M.D., Soenens, B., Vansteenkiste, M., Smits, I., Goossens, L. (2008). Capturing ruminative exploration: Extending the four-dimensional model of identity formation in late adolescence. Journal of Research in Personality, 42, 58-82. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jrp.2007.04.004

Luyckx, K., Schwartz, S.J., Goossens, L., Pollock, S. (2008). Employment, sense of coherence and identity formation: Contextual and psychological processes on the pathway to sense of adulthood. Journal of Adolescent Research, 23, 566 – 591. DOI: https://doi.org/10.1177/0743558408322146

McAdams, D.P., Pals, J.L. (2006). A new Big Five: Fundamental principles for an integrative science of personality. American Psychologist, 61, 204-217. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.61.3.204

Piotrowski, K., Kaczan, R., Rękosiewicz, M. (2013). Off-time higher education as a risk factor in identity formation. Polish Psychological Bulletin, 44, 299-309. DOI: https://doi.org/10.2478/ppb-2013-0033

Rękosiewicz, M. (2013b). Type of social participation and identity formation in adolescence and emerging adulthood. Polish Psychological Bulletin, 44, 277-287. DOI: https://doi.org/10.2478/ppb-2013-0031

Rękosiewicz, M. (2014). Orientacja życiowa i typ partycypacji społecznej w okresie wczesnej i późnej adolescencji i wyłaniającej się dorosłości: kontekst edukacyjny. Psychologia Rozwojowa, 19, 73-85.

Rękosiewicz, M., Budzicz, Ł. (2018). The role of social participation in the formation of identity in young people with mild intellectual disability and in intellectual norm: A comparative study. Roczniki Psychologiczne, 21, 309-326. DOI: https://doi.org/10.18290/rpsych.2018.21.4-2

Saka, N., Gati, I., Kelly, K.R. (2008). Emotional and personality-related aspects of career-decision-making difficulties. Journal of Career Assessment, 16, 403-424. DOI: https://doi.org/10.1177/1069072708318900

Snyder, C.R., Shorey, H.S., Cheavens, J., Pulvers, K.M., Adams III, V.H., Wiklund, C. (2002). Hope and academic success in college. Journal of Educational Psychology. 94, 820-827. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-0663.94.4.820

Turska, E., Stasiła-Sieradzka, M. (2018). Orientacje życiowe a postawy wobec rynku pracy ludzi młodych. Mediująca rola wartości. Czasopismo Psychologiczne, 24, 143-150.