Abstrakt
Celem artykułu jest przybliżenie oraz analiza pojęcia mediatyzacji w obszarze polityki i komunikacji wizerunkowej. Zawiera on definicje terminu mediatyzacji oraz obej- muje metody jej analizy. Artykuł ujmuje krótką historię rozwoju mediatyzacji w etapach zwanych falami oraz omawia modele komunikacji w mediach masowych. Artykuł wyja- śnia, że społeczeństwo stało się przesiąknięte mediatyzacją oraz, że społeczeństwo i kultura przechodzą postępujący proces uzależniania się od mediów masowych. Praca ta rozważa zmiany, które pojawiły się w charakterze, funkcji oraz strukturze, w których działają in- stytucje społeczne i kulturowe. Artykuł zawiera badanie przeprowadzone na uczestnikach ankiety, dotyczące ich opinii na temat mediów masowych oraz wpływu mediów na wia- domości polityczne, wizerunek polityczny i ich rzetelności jako źródła informacji. Wyniki tego badania zostały zaprezentowane oraz przeanalizowane w tym artykule.
Bibliografia
Couldry, N. (2001). The place of media power: Pilgrims and witnesses of the media age. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203007624
Esser, F., & Strömbäck, J. (2014). Mediatization of politics: Understanding the transformation of Western democracies. Hampshire: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137275844
Ferreira, J., Gomes, P. G., Neto, A. F., Braga, J. L., & da Rosa, A. P. (2020). Networks, society, and polis: Epistemological approaches on mediatization. Santa Maria: FACOS-Universidade Federal de Santa Maria.
Goban-Klas, T. (1996). Public relations czyli promocja reputacji: Pojęcie, definicja, uwarunkow- ania. Warszawa: Businessman Press.
Goban-Klas, T. (1999). Media i komunikowanie masowe: Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warsaw-Cracow: PWN.
Guzek, D. (2019). Mediatizing secular state: Media, religion, and politics in contemporary Poland. Berlin: Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/b15404
Hepp, A. (2020). Deep mediatization. London and New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351064903
Hjarvard, S. (2008). The mediatization of society: A theory of the media as agents of social and cultural change. Nordicom Review, 29(2), 105–134. DOI: https://doi.org/10.1515/nor-2017-0181
Hjarvard, S. (2014). Mediatization and cultural and social change: An institutional perspective. In K. Lundby (Ed.), Mediatization of communication (pp. 199–226). Berlin, Boston: De Gruyter Mouton. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110272215.199
Molęda-Zdziech, M. (2001). Socjologiczna problematyka komunikowania masowego. In B. Jung (Ed.), Media komunikacja biznes elektroniczny (pp. XX–XX). Warsaw: Difin.
Nie, K. S., Kee, C. P., & Ahmad, A. L. (2014). Mediatization: A grand concept or contemporary approach? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 155, 543–548. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.10.306
Mazzoleni, G. (2008). Mediatization of society. In W. Donsbach (Ed.), The International Encyclopedia of Communication (Vol. VII). Malden, MA: Blackwell. DOI: https://doi.org/10.1002/9781405186407.wbiecm063
Seceleanu, A. (2009). Mediatization of political life in conditions of electoral campaign: A retrospection of the elections in Romania. Central European Journal of Communication. Constanta: Andrei Saguna University in Constanta.
Strömbäck, J., & Esser, F. (2009). Shaping politics: Mediatization and media interventionism. In K. Lundby (Ed.), Mediatization: Concept, changes, consequences (pp. 205–223). New York: Peter Lang.
Wojtkowski, Ł. (2017). The present tense of mediatization studies. Mediatization Studies, 1(2017), 1–18. Lublin: Wydawnictwo UMCS. DOI: https://doi.org/10.17951/ms.2017.1.1.9
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Adam Jankiewicz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.