Mediatization of the political and image communication
PDF (English)

Słowa kluczowe

mediatyzacja
media masowe
polityka
komunikacja polityczna
komunikacja wizerunkowa
społeczeństwo

Jak cytować

Jankiewicz, A. (2024). Mediatization of the political and image communication . Scripta Neophilologica Posnaniensia, 24, 37–49. https://doi.org/10.14746/snp.2024.24.03

Abstrakt

Celem artykułu jest przybliżenie oraz analiza pojęcia mediatyzacji w obszarze polityki i komunikacji wizerunkowej. Zawiera on definicje terminu mediatyzacji oraz obej- muje metody jej analizy. Artykuł ujmuje krótką historię rozwoju mediatyzacji w etapach zwanych falami oraz omawia modele komunikacji w mediach masowych. Artykuł wyja- śnia, że społeczeństwo stało się przesiąknięte mediatyzacją oraz, że społeczeństwo i kultura przechodzą postępujący proces uzależniania się od mediów masowych. Praca ta rozważa zmiany, które pojawiły się w charakterze, funkcji oraz strukturze, w których działają in- stytucje społeczne i kulturowe. Artykuł zawiera badanie przeprowadzone na uczestnikach ankiety, dotyczące ich opinii na temat mediów masowych oraz wpływu mediów na wia- domości polityczne, wizerunek polityczny i ich rzetelności jako źródła informacji. Wyniki tego badania zostały zaprezentowane oraz przeanalizowane w tym artykule.

https://doi.org/10.14746/snp.2024.24.03
PDF (English)

Bibliografia

Couldry, N. (2001). The place of media power: Pilgrims and witnesses of the media age. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203007624

Esser, F., & Strömbäck, J. (2014). Mediatization of politics: Understanding the transformation of Western democracies. Hampshire: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137275844

Ferreira, J., Gomes, P. G., Neto, A. F., Braga, J. L., & da Rosa, A. P. (2020). Networks, society, and polis: Epistemological approaches on mediatization. Santa Maria: FACOS-Universidade Federal de Santa Maria.

Goban-Klas, T. (1996). Public relations czyli promocja reputacji: Pojęcie, definicja, uwarunkow- ania. Warszawa: Businessman Press.

Goban-Klas, T. (1999). Media i komunikowanie masowe: Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warsaw-Cracow: PWN.

Guzek, D. (2019). Mediatizing secular state: Media, religion, and politics in contemporary Poland. Berlin: Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/b15404

Hepp, A. (2020). Deep mediatization. London and New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351064903

Hjarvard, S. (2008). The mediatization of society: A theory of the media as agents of social and cultural change. Nordicom Review, 29(2), 105–134. DOI: https://doi.org/10.1515/nor-2017-0181

Hjarvard, S. (2014). Mediatization and cultural and social change: An institutional perspective. In K. Lundby (Ed.), Mediatization of communication (pp. 199–226). Berlin, Boston: De Gruyter Mouton. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110272215.199

Molęda-Zdziech, M. (2001). Socjologiczna problematyka komunikowania masowego. In B. Jung (Ed.), Media komunikacja biznes elektroniczny (pp. XX–XX). Warsaw: Difin.

Nie, K. S., Kee, C. P., & Ahmad, A. L. (2014). Mediatization: A grand concept or contemporary approach? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 155, 543–548. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.10.306

Mazzoleni, G. (2008). Mediatization of society. In W. Donsbach (Ed.), The International Encyclopedia of Communication (Vol. VII). Malden, MA: Blackwell. DOI: https://doi.org/10.1002/9781405186407.wbiecm063

Seceleanu, A. (2009). Mediatization of political life in conditions of electoral campaign: A retrospection of the elections in Romania. Central European Journal of Communication. Constanta: Andrei Saguna University in Constanta.

Strömbäck, J., & Esser, F. (2009). Shaping politics: Mediatization and media interventionism. In K. Lundby (Ed.), Mediatization: Concept, changes, consequences (pp. 205–223). New York: Peter Lang.

Wojtkowski, Ł. (2017). The present tense of mediatization studies. Mediatization Studies, 1(2017), 1–18. Lublin: Wydawnictwo UMCS. DOI: https://doi.org/10.17951/ms.2017.1.1.9