Obrazy wizualne: od powieści Iwana Bahrianego Łowcy tygrysów do ekranizacji Rostysława Syńki
Okładka czasopisma Studia Ukrainica Posnaniensia, tom 10, nr 1, rok 2022
PDF (Українська)

Słowa kluczowe

Iwan Bahrianyj
powieść
autor
ekranizacja
Łowcy tygrysów
obrazy wizualne

Jak cytować

Makaradze, C. (2022). Obrazy wizualne: od powieści Iwana Bahrianego Łowcy tygrysów do ekranizacji Rostysława Syńki. Studia Ukrainica Posnaniensia, 10(1), 167–178. https://doi.org/10.14746/sup.2022.10.1.10

Abstrakt

Ekranizacja powieści wpisuje się w dyskurs literacki, jej analiza jest jednym ze sposobów ujawnienia osadzonych w dziele intencji autora. W artykule podjęto próbę zbadania, jakie obrazy wizualne łączą powieść Iwana Bahrianego Łowcy tygrysów i film Rostysława Syńki o tym samym tytule. Celem artykułu jest porównanie wizualnych obrazów obu dzieł z uwzględnieniem specyfiki literatury i kina jako rodzajów sztuki oraz określenie przyczyn i roli zmian wprowadzonych przez reżysera. Spośród obrazów wizualnych zwróciłam uwagę na wizerunek pociągu, cechy portretowe postaci, wnętrze i zewnętrze domu Sirków oraz krajobrazy. W wyniku analizy wyciągnęłam następujące wnioski: ekranizacja powieści Łowcy tygrysów niemal dokładnie odtwarza werbalne obrazy wizualne, ale wzmacnia ich ideologię poprzez podkreślenie cech ukraińskich. Reżyser stara się obejść techniczną niemożność oddania malowniczych pejzaży Dalekiego Wschodu i posługuje się stylizacją, wysuwając na pierwszy plan motyw patriotyczny i wątek przygodowy.

https://doi.org/10.14746/sup.2022.10.1.10
PDF (Українська)

Bibliografia

Bahrianyi І., Tyhrolovy [Tiger trappers], Kharkiv: Folio, 2019.

Bohuslavska L., Narodna oselia u romani Ivana Bahrianoho „Tyhrolovy”, [v:] „Visn. Prydripr. derzh. akad. sud-va ta arkhitektury”, 2016, no. 7, s. 69–73.

Bondarenko A., Ukrainska pravda vykhodyt u shyrokyi svit [Ukrainian truth is coming out into the wide world], [v:] Ivan Bahrianyi: nove y malovidome. Esei. dokumenty, lysty, spohady, notatky, fakty, red. O Shuhai, Kyiv: „Smoloskyp”, 2013, kn. 1, s. 509–510.

Chornohai V., Poema vseperemozhnoho optymizmu (Pro roman „Tyhrolovy”) [A poem of allconquering optimism (About the novel „Tiger Trappers”)], [v:] „Novi dni”, 1953, ch. 41–42.

Dmytrenko V., Neoromantychni dominanty khudozhnoho svitu prozy Ivana Bahrianoho [Neoromantic dominants of the artistic world of Ivan Bagryany’s prose], [v:] „Visn. Khark. nats. un-tu im. V.N. Karazina”, 2006, vyp. 55, no. 742, s. 23–34.

Girshman M., Domaschenko A., Obraz hudozhestvennyiy [Artistic image], [v:] Poetika, red. M. Tamarchenko, Moskva: Intrada, 2008, s. 149–150.

Holovii O., Mistyka i realnist: sutnist komunistychnoi epokhy kriz pryzmu tvorchosti Ivana Bahrianoho [Mysticism and reality: the essence of the communist era through the prism of the work of Ivan Bagryany], [v:] „Visn. Khark. nats. un-tu im. V.N. Karazina”, 2006, vyp. 55, no. 742, s. 13–23.

Klochek H., Romany Ivana Bahrianoho „Tyhrolovy” i „Sad Hetsymanskyi”: Navch. posibnyk [I. Bahrianyi’s novel „Tiger Trappers” and „The Garden of Gethsemane”: Tutorial], Kirovohrad, 1998.

Kostiuk H., Pered novym zhanrom [Before the new genre], [v:] Ivan Bahrianyi: nove y malovidome. Esei. dokumenty, lysty, spohady, notatky, fakty, red. O Shuhai, Kyiv: „Smoloskyp”, 2013, kn.1, s. 429–433.

Lotman Yu., Semiotika kino i problemyi kinoestetiki [Semiotics of Cinema and Problems of Cinema Aesthetics], [v:] Elektronnyi resurs: http://www.etnolog.org.ua/pdf/e-biblioteka/mystectv/kino/lotman_yu_semiotika_kino_i_problemy_kinoestetiki.pdf (21.11.2021).

Rubtsov A., Soyuz literaturyi i kino [Union of Literature and Cinema], [v:] „Vestnik Adyigeyskogo gosudarstvennogo universiteta”, 2005, no. 3, s. 111–114.

Spodarets M., Poetyka potoibichchia (mifolohichni modeli v romani I.Bahrianoho [Poetics of the afterlife (mythological models in the novel by I. Bagryany], [v:] „Visn. Khark. nats. un-tu im. V.N. Karazina”, 2006, vyp. 55, no. 742, s. 226–230.

Synko R., Tyhrolovy [Tiger trappers], [v:] Elektronnyi resurs: https://www.youtube.com/watch?v=kQ_fGYnWRp8 (21.11.2021).

Tarkovskiy A., O kinoobraze [About the image of cinema], [v:] „Iskusstvo kino”, 1979, no. 3, s. 80–93.

Tiupa V., Lyteratura khudozhestvennaia [Fiction], [v:] Poetika, red. M. Tamarchenko, Moskva: Intrada, 2008, s. 149–150.

Tymchenko A., Tyhr proty drakona: motyv zvira u tvorchosti I. Bahrianoho i V. Svidzinskoho [Tiger against the dragon: the motif of the beast in the works of I. Bagryany and V. Svidzinsky], [v:] „Visn. Khark. nats. un-tu im. V.N. Karazina”, 2006, vyp. 55, no. 742, s. 125–134.

Yaremchuk H., Vymir obrazotvorchoho mystetstva u tvorchomu kosmosi Ivana Bahrianoho [Measurement of fine arts in the creative space], [v:] „Visn. Khark. nats. un-tu im. V.N. Karazina. Ser.: Filolohiia”, 2006, vyp. 55, no. 742, s. 68–81.