Анотація
The film adaptation of the novel is considered to be a part of the literary discourse, hence its analysis is relevant as one of the disclosure methods of the author’s intentions embedded in the work. The article attempts to decode which visual images unite Ivan Bahrianyi’s novel Tiger Trappers and Rostyslav Synko’s film of the same name. The aim of the article is to compare the visual images of both works, taking into account the specificities of literature and cinema as arts and to determine the causes and role of the changes introduced by the director. Among all the visual images, we focused our attention on the echelon’s image, the characters’ features, the interior and exterior of the Sirko family house, and the landscapes. As a result of the analysis, The following conclusions were reached: the film adaptation of the novel Tiger Trappers almost exactly reproduces the verbal-visual images, but intensifies their ideology due to the Ukrainian features being emphasized. The director tries to circumvent the technical inability to convey the picturesque landscapes of the Far East and resorts to stylization, bringing to the forefront a patriotic motif and an adventure plot.
Посилання
Bahrianyi І., Tyhrolovy [Tiger trappers], Kharkiv: Folio, 2019.
Bohuslavska L., Narodna oselia u romani Ivana Bahrianoho „Tyhrolovy”, [v:] „Visn. Prydripr. derzh. akad. sud-va ta arkhitektury”, 2016, no. 7, s. 69–73.
Bondarenko A., Ukrainska pravda vykhodyt u shyrokyi svit [Ukrainian truth is coming out into the wide world], [v:] Ivan Bahrianyi: nove y malovidome. Esei. dokumenty, lysty, spohady, notatky, fakty, red. O Shuhai, Kyiv: „Smoloskyp”, 2013, kn. 1, s. 509–510.
Chornohai V., Poema vseperemozhnoho optymizmu (Pro roman „Tyhrolovy”) [A poem of allconquering optimism (About the novel „Tiger Trappers”)], [v:] „Novi dni”, 1953, ch. 41–42.
Dmytrenko V., Neoromantychni dominanty khudozhnoho svitu prozy Ivana Bahrianoho [Neoromantic dominants of the artistic world of Ivan Bagryany’s prose], [v:] „Visn. Khark. nats. un-tu im. V.N. Karazina”, 2006, vyp. 55, no. 742, s. 23–34.
Girshman M., Domaschenko A., Obraz hudozhestvennyiy [Artistic image], [v:] Poetika, red. M. Tamarchenko, Moskva: Intrada, 2008, s. 149–150.
Holovii O., Mistyka i realnist: sutnist komunistychnoi epokhy kriz pryzmu tvorchosti Ivana Bahrianoho [Mysticism and reality: the essence of the communist era through the prism of the work of Ivan Bagryany], [v:] „Visn. Khark. nats. un-tu im. V.N. Karazina”, 2006, vyp. 55, no. 742, s. 13–23.
Klochek H., Romany Ivana Bahrianoho „Tyhrolovy” i „Sad Hetsymanskyi”: Navch. posibnyk [I. Bahrianyi’s novel „Tiger Trappers” and „The Garden of Gethsemane”: Tutorial], Kirovohrad, 1998.
Kostiuk H., Pered novym zhanrom [Before the new genre], [v:] Ivan Bahrianyi: nove y malovidome. Esei. dokumenty, lysty, spohady, notatky, fakty, red. O Shuhai, Kyiv: „Smoloskyp”, 2013, kn.1, s. 429–433.
Lotman Yu., Semiotika kino i problemyi kinoestetiki [Semiotics of Cinema and Problems of Cinema Aesthetics], [v:] Elektronnyi resurs: http://www.etnolog.org.ua/pdf/e-biblioteka/mystectv/kino/lotman_yu_semiotika_kino_i_problemy_kinoestetiki.pdf (21.11.2021).
Rubtsov A., Soyuz literaturyi i kino [Union of Literature and Cinema], [v:] „Vestnik Adyigeyskogo gosudarstvennogo universiteta”, 2005, no. 3, s. 111–114.
Spodarets M., Poetyka potoibichchia (mifolohichni modeli v romani I.Bahrianoho [Poetics of the afterlife (mythological models in the novel by I. Bagryany], [v:] „Visn. Khark. nats. un-tu im. V.N. Karazina”, 2006, vyp. 55, no. 742, s. 226–230.
Synko R., Tyhrolovy [Tiger trappers], [v:] Elektronnyi resurs: https://www.youtube.com/watch?v=kQ_fGYnWRp8 (21.11.2021).
Tarkovskiy A., O kinoobraze [About the image of cinema], [v:] „Iskusstvo kino”, 1979, no. 3, s. 80–93.
Tiupa V., Lyteratura khudozhestvennaia [Fiction], [v:] Poetika, red. M. Tamarchenko, Moskva: Intrada, 2008, s. 149–150.
Tymchenko A., Tyhr proty drakona: motyv zvira u tvorchosti I. Bahrianoho i V. Svidzinskoho [Tiger against the dragon: the motif of the beast in the works of I. Bagryany and V. Svidzinsky], [v:] „Visn. Khark. nats. un-tu im. V.N. Karazina”, 2006, vyp. 55, no. 742, s. 125–134.
Yaremchuk H., Vymir obrazotvorchoho mystetstva u tvorchomu kosmosi Ivana Bahrianoho [Measurement of fine arts in the creative space], [v:] „Visn. Khark. nats. un-tu im. V.N. Karazina. Ser.: Filolohiia”, 2006, vyp. 55, no. 742, s. 68–81.
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Chrystyna Makaradze
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).