Abstrakt
Artykuł przedstawia Kościół jako głosiciela Ewangelii współczesnemu światu w świetle adhortacji apostolskiej Ojca Świętego Benedykta XVI Verbum Domini. Papież Benedykt w swoim nauczaniu bardzo mocno akcentuje miejsce i rolę słowa Bożego w życiu Kościoła, a także przypomina o konieczności głoszenia go całemu światu. Misja głoszenia Ewangelii została powierzona Kościołowi przez Chrystusa. Oznacza to, że ewangelizacja mieści się w wpisana została w naturę Kościoła. Głoszenie słowa Bożego nie może odbywać się tylko w ściśle określonych grupach. Ojciec Święty naucza w Verbum Domini, że Kościół zawsze musi być otwarty na Ducha Świętego, który posyła go z dobrą nowiną krańce świata. Dziś głoszenie słowa Bożego ściśle wpisuje się w dzieło nowej ewangelizacji. W sposób szczególny podlegają ją zlaicyzowani chrześcijanie żyjący na całym świecie. Ze słowem Bożym należy docierać także do migrantów, cierpiących i ubogich. Przyjęcie słowa Bożego prowadzi człowieka do czynnego zaangażowania się w życie świata i przemienianie go według zasad Ewangelii. W misję głoszenia Ewangelii i przemiany świata winni być zaangażowani wszyscy chrześcijanie.Bibliografia
Benedykt XVI : Encyklika Deus caritas est. Kraków 2008.
Benedykt XVI: Homilia (24 kwietnia 2005). „L’Osservatore Romano”. Wyd. polskie. R. 2005 nr 6 s. 12-13.
Benedykt XVI: Posynodalna adhortacja apostolska Verbum Domini. Kraków 2010.
Benedykt XVI: Radość wiary. Częstochowa 2012.
Franciszek: Adhortacja apostolska Evangelii gaudium. Kraków 2013.
Friemal F. : Ewangelizacja, w: ABC chrześcijanina. Red. Pachciarek P. Warszawa 2006 s. 127.
Jan XXIII: Encyklika Pacem in terris. Kraków 2003.
Kongregacja ds. Duchowieństwa: Dyrektorium Ogólne o Katechizacji. Poznań 1998
Kongregacja ds. Duchowieństwa: Dyrektorium o posłudze i życiu kapłanów. Poznań 2003.
Kondrusiewicz T.: Nowa ewangelizacja i jej wymagania na przykładzie Europy Wschodniej. Świa-tło Narodów 3:2009 s. 41–53.
Obrzędy chrztu dzieci dostosowane do zwyczajów diecezji polskich. Katowice 1987.
Paweł VI: Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi. Wrocław 2001.
Pontyfikał Rzymski: Obrzędy święceń biskupa, prezbiterów i diakonów. Katowice 1999.
Rosik S.: Moje chrześcijaństwo. Poznań 2000.
Sobór Watykański II: Dekret o misyjnej działalności Kościoła Ad gentes divinitus. W: Sobór Waty-kański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje. Poznań 2002 s. 433–471.
Sobór Watykański II: Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum Concilium. W: Sobór Watykań-ski II. Konstytucje, dekrety, deklaracje. Poznań 2002 s. 48–78.
Wojtan A.: Refleksja teologiczna nad dokumentem: „Miłość Chrystusa wobec migrantów”. Światło Narodów 3:2004 s. 59–68.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia Praktyczna są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia Praktyczna udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Teologii Praktycznej pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).