Abstract
The author asks the question whether the teaching of information technologies in the context of missionary activity have any sense. Even if the answer appears to be obvious the problem is worth taking a closer look. At the beginning the author recup the meaning of the terms “the missions” or “the missionary activity” observing that this notion is not limited to a situation of underdevelopment, but is conditioned by lack of the knowledge of Christ and / or lack of the presence of His Church.
Next the author expounds the domain of “information technologies” (IT) and their practical application in the contemporary life, especially in the area of education. His main focus is on the topic of so called e-learning. After that the author shows “the past and today” of IT in the cathechetical and missionary effort of the Church.
In the last section of the article, the author shows 7 areas where the missionary using IT in his work can find the pair of opposites “threat-opportunity”and they are: technology, creativity, information by itself, crime, health, social life, evangelization and cathechesis.
References
Adam, Alison. „Feminist AI Projects and Cyberfutures”. The Gendered Cyborg. A Reader, Red. Gill Kirkup i in. New York: 2000. 276-290.
Barbaszewski, Tomasz. Uzależnienie od dostawcy (Vendor Lock-In) – czym grozi i jak mu zapobiec? Fundacja Wolnego i Otwartego Oprogramowania. Dostęp 14.09.2015. <http://www.aba.krakow.pl/Download/Artykuly/locked_in.pdf>
Bard, Alexander. Söderqvist, Jan. Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie, Tłum. Piotr Cypryański, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2006.
Borzechowski, Emil. „Kolejna choroba pokolenia ekranów dotykowych”. Dostęp 22.11.2014. <http://osnews.pl/kolejna-choroba-pokolenia-ekranow-dotykowych/>
Byrne Hoffmann, Mary. Catechesis in a Multimedia World. Connecting to Today’s Students, Mahawa: Paulist Press, 2011.
Chwaszcz, Joanna. Pietruszka, Małgorzata. Sikorski, Dariusz. Media [seria: Uzależnienia. Fakty i Mity], Lublin: Gaudium, 2005.
„Dekret o misyjnej działalności Kościoła Ad gentes divinitus”. Sobór Watykański II. Konstytucje, Dekrety. Deklaracje. Tekst Polski. Nowe tłumaczenie. Poznań: Pallottinum, 2002. 433-471.
Drążkowska, Barbara. Ewangelizacja w sieci. O możliwości realizacji ewangelizacyjnej misji kościoła za pośrednictwem Internetu. Toruń: b.w., 2004. Wydruk komputerowy.
Fąs, Ludwik. „Natura i znaczenie animacji misyjnej”, NURT SVD 101 (2003): 121-145.
Film a religia. Materiały z II Warmińskich Dni Duszpasterskich. Olsztyn 1985.08.27-29, Olsztyn: b.w., 1987. Maszynopis.
Grochowski, Grzegorz. „Kościół na temat katechetycznego wykorzystania Internetu”. Katecheta 47.2 (2003): 10-18.
Hiebert, Ray Eldon. Ungurait, F. Donald. Bohn, W. Thomas. Mass Media VI. An Introduction to Modern Communication. New York-London: Longman Publishing Group, 1991.
Jurczak, D. „Porzuć sieci”. W drodze 3 (2011): 80-85.
Juszczyk, Stanisław. „Cele i zadania technologii informacyjnej i edukacji medialnej”. Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki. T. 2. Red. Bronisław Siemieniecki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. 16-32.
Juszczyk, Stanisław. „Edukacja na odległość”. Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki. T. 2. Red. Bronisław Siemieniecki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.121-156.
Juza, Szymon. Kloc, Tomasz. „Uwikłani w sieci. Wzorce aktywności internetowej w kontekście uzależnienia od Internetu i nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży”. Innowacje Psychologiczne 1.1 (2012): 9-27.
Kirkup, Gill i in. The Gendered Cyborg. A Reader. New York: Routledge, 2000.
Klimczak, Marta Kazimiera. Uzależnienie młodzieży od Internetu jako problem wychowawczy i moralny. Olsztyn: Studio Poligrafii Komputerowej „SQL”, 2012.
Kongregacja ds. Duchowieństwa. Dyrektorium ogólne o katechizacji. Poznań: Pallotinum, 1998.
Kowalak, Władysław. Kulty Cargo na Nowej Gwinei. Warszawa: ATK, 1983.
Kumpiluvelil, Louis. Salesians and Catechetics. Dostęp 3.02.2015. <http://donboscoindia.com/english/catechetics.php>
Kuraś, Marian. „System informacyjny- system informatyczny. Co poza nazwą rożni te dwa obiekty?”. Zeszyty Naukowe /Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie 770 (2009): 259-275.
Lessing, Lawrance. Wolna kultura. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 2005.
Lis, Marek. „Multimedia. Perspektywy dla katechezy”, Katecheta 47.5 (2003): 69-74.
Maciejewska, Katarzyna. Maciejewski, Paweł. „Katecheza w cyberprzestrzeni”, Katecheta 11 (2005): 52-57.
Margolis, E. Stephen. Liebowitz, S. J. „Path Dependence, Lock-In, and History”. Dostęp 1.04.2015. <http://www.utdallas.edu/~liebowit/paths.html>
Maritain, Jacques. Religia i kultura. Poznań: Naczelny Instytut Akcji Katolickiej, 1937.
Marlewski, Jerzy. „Prymas tysiąclecia o Kościele”. Dostęp 7.02.2015. <http://civitaschristiana.pl/prymas-tysiclecia-o-kociele/>
Matuszewski, Apolinary. Pytliński, Andrzej. Przezrocza – Technika – Wykorzystanie. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, 1971.
Muchacki, Mateusz. Cywilizacja informatyczna i Internet. Konteksty współczesnego konsumenta IT. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2014.
Podpora, Ryszard. Pomoce audiowizualne w katechezie. Lublin: Wydawnictwo „Paulistki”, 1997.
Przybyła, Wiesław. Ratalewska, Magdalena. Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, 2012.
Quem Somos. Dostęp 3.02.2015. <http://www.verbofilmes.org.br/index.php?id_ cms=6&controller=cms>
Schuhler, Petra. Vogelgesang, Monika. Wyłącz zanim będzie za późno. Uzależnienie od komputera i Internetu. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2014.
Siemieniecka, Dorota. „Technologia informacyjna a twórczość”. Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki. T. 2. Red. Bronisław Siemieniecki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. 84-108.
Siemieniecki, Bronisław. „Komunikacja a społeczeństwo”. Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki. T. 1. Red. Bronisław Siemieniecki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. 15-50.
Siemieniecki, Bronisław. „Przedmiot i zagadnienia mediów w edukacji”. Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki. T. 1. Red. Bronisław Siemieniecki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. 125-151.
Siemieniecki, Bronisław. „Taksonomie zastosowań technologii informacyjnej w edukacji”. Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki. T. 2. Red. Bronisław Siemieniecki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. 33-46.
Skórka, Stanisław. „Zastosowanie systemu hipertekstowego do tworzenia hipermedialnego podręcznika na przykładzie ‘Wirtualnej historii książki i bibliotek’. Dostęp 12.11.2014. <http://www.oss.wroc.pl/biuletyn/ebib07/4_skorka.html>
Sobór Watykański II. Konstytucje, Dekrety. Deklaracje. Tekst Polski. Nowe tłumaczenie. Poznań: Pallotinum, 2002.
Sokołowski, Piotr Artur. „Nova et Vetera w życiu neofity. Próba krótkiej syntezy z punktu widzenia teologii misji”, NURT SVD 117-118 (2007): 151-182.
Sokołowski, Piotr Artur. „Misyjna i ewangelizacyjna działalność Kościoła wobec ‘kontrchrześcijańskiej’ kultury masowej”. ‘Kontrchrześcijaństwo’ jako kontekst działalności misyjnej w XXI wieku. Red. Piotr Artur Sokołowski. Pieniężno: Misyjne Seminarium Duchowne Księży Werbistów, 2009. 209-258.
Spirituality and Mission. Dostęp 3.02.2015. <http://ssp.ph/index.php/home/2014-02-17-13-13-8>
Stallman, Richard. „Mylące lub nacechowane słowa i sformułowania, których lepiej unikać”. Dostęp 12.02.2015. <http://www.gnu.org/philosophy/words-to-avoid.pl.html>
Stallman, Richard. „‘Własność intelek¬tualna’ to zwodniczy miraż”, Dostęp 24.11.2014. <http://www.gnu.org/philosophy/not-ipr.pl.xhtml>
Stanisławska-Kloc, Sybilla. „Plagiat i autoplagiat”. Infos 16 (2011): 1-4.
Synod Biskupów. „XIII Zwyczajne zgromadzenie ogólne. Nowa Ewangelizacja dla przekazu wiary chrześcijańskiej. Instrumentum laboris”. Dostęp 16.03.2015. <http://www.vatican.va/roman_curia/synod/documents/rc_synod_doc_20120619_instrumentum-xiii_pl.html>
Szmigielska, Barbara. Psychologiczne konteksty Internetu. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2009.
Szyran, Jerzy. „Kopiować, czy nie kopiować. Problematyka kradzieży własności intelektualnej”. Homo Dei 80.1 (2011): 45-56.
Tkacz, Łukasz. „Po kolędzie z Endomondo: nietypowe zastosowanie popularnej aplikacji mobilnej”. Dostęp 19.01.2015. <http://www.dobreprogramy.pl/Po-koledzie-z-Endomondo-nietypowe-zastosowanie-popularnej-aplikacji-mobilnej,News,60432.html>
Wallace, Patricia. Psychologia Internetu. Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis”, 2003.
Wedeł-Domaradzka, Agnieszka. Raczyńska, Anita. Jak skutecznie prowadzić zajęcia na platformie edukacyjnej? Poradnik. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, 2013.
Who we are. Dostęp 3.02.2015. <http://cfamedia.org/main/?page_id=1842>
„Wtajemniczenie chrześcijańskie. Wprowadzenie ogólne”. Obrzędy chrześcijańskiego wtajemniczenia dorosłych dostosowane do zwyczajów diecezji polskich. Katowice: Księgarnia Św. Jacka, 1998. 21-31.
Zakrzewski, Andrzej. „Prezentacja multimedialna w katechezie”, Katecheta 45.9 (2001): 11-22.
Zakrzewski, Andrzej. „Elektroniczne obrazy w katechezie, czyli e-ikony”. Rola i miejsce technologii informacyjnej w okresie reform edukacyjnych w Polsce. Red. Tadeusz Lewowicki. Bronisław Siemieniecki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2002. 377-386.
Zwoliński, Andrzej. Leksykon współczesnych zagrożeń duchowych. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2009.
License
Copyright (c) 2015 Piotr Artur Sokołowski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
PUBLISHED WORK ARE LICENSED UNDER A CREATIVE COMMONS:
Before 2006 all published texts are copyrighted.
Authors
Authors of texts accepted for publication in the journal Annales Missiologici Posnanienses are required to complete, sign and return to the editorial address an agreement to grant free license to works, with an obligation to grant CC sublicense.
According to the agreement, the authors of the texts published in the journal Annales Missiologici Posnanienses grant to Adam Mickiewicz University in Poznan a non-exclusive and royalty-free licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license and allow sublicensing under the same conditions.
The authors retain the rights to further freely dispose of the work.
Users
Interested internet users are entitled to use works published from 2021 onwards in Annales Missiologici Posnanienses under the following conditions:
- Attribution - the obligation to provide with the distributed work, information, about the authorship, title, source (links to the original work, DOI) and the license itself;
- Non-commercial use - you should not use the work for commercial purposes;
- Without creating derivative works - the work must be preserved in its original form, e.g. translations, adaptations may not be distributed without the author's permission.
Interested Internet users are entitled to use works published between 2006 and 2020 in Annales Missiologici Posnanienses under the following conditions:
- acknowledgment of authorship - the obligation to provide with the distributed work, information, about the authorship, title, source (links to the original work, DOI) and the license itself;
- without creating derivative works - the work must be preserved in its original form, e.g. translations, adaptations cannot be distributed without the author's consent.
Other
Adam Mickiewicz University of Poznan retains the right to the journal as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo, etc.).