Szkoła na wolnym powietrzu – projekty mebli E. Beaudoina i M. Lodsa dla szkoły w Suresnes (1932–1935) w świetle przemian w pedagogice i projektowaniu wnętrz szkolnych we Francji lat 20. i 30. XX wieku
PDF

Słowa kluczowe

school furniture
progressive education
open-air schools
Marcel Lods
Eugène Beaudoin

Jak cytować

Jędruch, D. . (2021). Szkoła na wolnym powietrzu – projekty mebli E. Beaudoina i M. Lodsa dla szkoły w Suresnes (1932–1935) w świetle przemian w pedagogice i projektowaniu wnętrz szkolnych we Francji lat 20. i 30. XX wieku. Artium Quaestiones, (32), 113–130. https://doi.org/10.14746/aq.2021.32.5

Liczba wyświetleń: 150


Liczba pobrań: 91

Abstrakt

The essay is devoted to the relationship between the design of school furniture and other interior design elements in the open-air school (école de plain air) in Suresnes (designed by E. Beaudoin and M. Lods, 1932–1935) and the pedagogical and social assumptions accompanying its construction. The functioning of the school and the role that furniture plays in this program are discussed, as well as how the furniture design responded to the interesting pedagogical program of the international outdoor school movement. The second part of the text discusses the main trends in the design of school furniture in France in the interwar period. Architects’ theoretical views on the problem of so-called “new education” in the design of school buildings and their equipment (mainly texts and projects by Maurice Barret, published in “Architecture
d’aujourd’hui”). Trends in furniture design are presented against the background of the pedagogical concepts of that era: Maria Montessori’s pedagogy and progressive trends in teaching, under the influence of which class spaces began to be designed as rooms with flexible functions, thanks to features such as light, multi-functional school furniture using modern shapes and materials.

https://doi.org/10.14746/aq.2021.32.5
PDF

Bibliografia

„Architecture” 1933, 3 (prezentacja szkoły w Suresnes)

„Architecture” 1936, 2 (prezentacja szkoły w Suresnes)

„Architecture d’aujourd’hui” 1934, 4

„Architecture d’aujourd’hui” 1934, 10 (prezentacja szkoły w Suresnes)

„Architecture d’aujourd’hui” 1936, 5

„Architecture d’aujourd’hui” (Constructions scolaires)1938, 8

„Architecture d’aujourd’hui” (Architecture et l’enfance) 1949, 25

„Architecture d’aujourd’hui” (Aujourd’hui l’école) 1973, 166

Bagnaux J. de, Le mobilier scolaire, „La revue pédagogique” 1879, Janvier-Juin, tome 3, s. 109–151, [dostęp: 4 lutego 2021].

Barret M., l’Education nouvelle et l’architecture scolaire, „Architecture d’aujourd’hui” 1936, 5, s. 13–14

Barret M., Le problème du mobilier scolaire, „Architecture d’aujourd’hui” 1938, 8, s. 84–88

Bourguignon H., Suresnes, autour de l’urbanisme social, „Vingtième Siècle. Revue d’histoire” 2013, octobre–décembre, s. 152–156

Châtelet A.-M., L’architecture des écoles au xxe siècle, Essai d’historiographie, „Histoire de l’éducation” 2004, 102 (L’architecture scolaire), s. 7–37

Cohen J.-L., Architectures du Front populaire, „Le Mouvement social” 1989, janvier–mars, 146, s. 49–59

Deguillaume M.-P., Conception et réalisation du mobilier, l’Ecole de Plein air de Suresnes, un cas d’école, „Archiscope” 2006, mai, hors série, s. 13–15

D’Enfert R., Matérialité(s) de la culture scolaire en Europe XIXe-XXe siècle, w: Encyclopédie d’histoire numérique de l’Europe, <https://ehne.fr/encyclopedie/thématiques/éducation-et-formation/du-local-au-global-circulations-éducatives/matérialités-de-la-culture-scolaire-en-europe> [dostęp: 22 maja 2021]

Dewey J., Szkoła i społeczeństwo, Warszawa 2005

Godeau E., Les écoles de plein air: une utopie à revisiter?, „Rhizome” 2020, 4(78), s. 10–11

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003

Gutman M., Entre moyens de fortune et constructions spécifiques, Les écoles de plein air aux États-Unis à l’époque progressiste (1900–1920), „Histoire de l’éducation” 2004, 102, s. 157–180

Kinchin J., O’Connor A., Century of the Child: Growing by Design, 1900–2000, [Katalog wystawy w Museum of Modern Art, New York, 29 czerwca – 5 listopada 2012], The Museum of Modern Art, New York 2012

L’école de plein air. Une expérience pédagogique et architecturale dans l’Europe du XXe siècle, red. A.-M. Châtelet, D. Lerch, J.-N. Luc, Paris 2003

Le Coeur M., La chaire et les gradins, „Histoire de l’éducation” 2011, 130, s. 85–109

L’école de plein air de Suresnes, un cas d’école, „Archiscope” 2006, mai, hors série, s. 1–24

„Les Cahiers pédagogiques” (Espaces et architectures scolaires), janvier 2018, 48

Montessori M., Domy dziecięce. Metoda pedagogiki naukowej stosowana w edukacji najmłodszych dzieci, Warszawa 2005

Müller Th., Schneider R., Das Klassenzimmer: Schulmöbel im 20. Jahrhundert. – Buch gebraucht kaufen / The Classroom: From the Late 19th Century Until the Present Day, München–New York 1998

Müller Th., Schneider R., Montessori. Teaching Materials, Furniture and Architecture, 1913–1935, München–New York 2002

Rambert Ch., Constructions scolaires et universitaires, Collection: „L’architecture française de nos jours”, Paris 1954

Rougeron F., L’école de plein-air de Suresnes. Aboutissement d’une réflexion sociale, Laboratoire des Techniques de Sauvegarde de l’Architecture Moderne (TSAM) 2017

Włodarczyk J., Architektura szkoły, Warszawa 1992