Szkoła na wolnym powietrzu – projekty mebli E. Beaudoina i M. Lodsa dla szkoły w Suresnes (1932–1935) w świetle przemian w pedagogice i projektowaniu wnętrz szkolnych we Francji lat 20. i 30. XX wieku

Main Article Content

Dorota Jędruch

Abstrakt

The essay is devoted to the relationship between the design of school furniture and other interior design elements in the open-air school (école de plain air) in Suresnes (designed by E. Beaudoin and M. Lods, 1932–1935) and the pedagogical and social assumptions accompanying its construction. The functioning of the school and the role that furniture plays in this program are discussed, as well as how the furniture design responded to the interesting pedagogical program of the international outdoor school movement. The second part of the text discusses the main trends in the design of school furniture in France in the interwar period. Architects’ theoretical views on the problem of so-called “new education” in the design of school buildings and their equipment (mainly texts and projects by Maurice Barret, published in “Architectured’aujourd’hui”). Trends in furniture design are presented against the background of the pedagogical concepts of that era: Maria Montessori’s pedagogy and progressive trends in teaching, under the influence of which class spaces began to be designed as rooms with flexible functions, thanks to features such as light, multi-functional school furniture using modern shapes and materials.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Jędruch, D. (2021). Szkoła na wolnym powietrzu – projekty mebli E. Beaudoina i M. Lodsa dla szkoły w Suresnes (1932–1935) w świetle przemian w pedagogice i projektowaniu wnętrz szkolnych we Francji lat 20. i 30. XX wieku. Artium Quaestiones, (32), 113-130. https://doi.org/10.14746/aq.2021.32.5
Dział
HISTORIA I TEORIA DESIGNU
Biogram autora

Dorota Jędruch, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Art historian, assistant professor (Ph.D.) at the Institute of Art History at Jagiellonian University (Department of Modern Art History). Author of a book based on her PhD dissertation: Blok jako dzieło sztuki. Trzy modele architektury socjalnej w XX-wiecznej Francji: Le Corbusier, Emile Aillaud, Ricardo Bofill [A Block of Flats as a Work of Art. Three Models of Social Architecture in 20th-century France: Le Corbusier, Emile Aillaud, Ricardo Bofill] (Kraków 2020). A co-curator of exhibitions such as: Za-mieszkanie 2012 – miasto ogrodów, miasto ogrodzeń (Institute of Architecture, National Museum in Cracow, 2012), Reakcja na modernizm. Architektura Adolfa Szyszko-Bohusza (Institute of Architecture, National Museum in Cracow, 2013–2014), Figury niemożliwe/Impossible objects (Institute of Architecture – Polish Pavillion, 14th International Biennale, Venice, 2014), Wreszcie we własnym domu. Dom Polski w transformacji (8th Festival Warsaw Under Construction, 2016), Noc muzeum (National Museum in Cracow, 2021). Co-founder of the Institute of Architecture Foundation, related to the study and promotion of knowledge on the issues of contemporary architecture and urban planning. Regular contributor to Autoportret quarterly.

Bibliografia

  1. „Architecture” 1933, 3 (prezentacja szkoły w Suresnes)
  2. „Architecture” 1936, 2 (prezentacja szkoły w Suresnes)
  3. „Architecture d’aujourd’hui” 1934, 4
  4. „Architecture d’aujourd’hui” 1934, 10 (prezentacja szkoły w Suresnes)
  5. „Architecture d’aujourd’hui” 1936, 5
  6. „Architecture d’aujourd’hui” (Constructions scolaires)1938, 8
  7. „Architecture d’aujourd’hui” (Architecture et l’enfance) 1949, 25
  8. „Architecture d’aujourd’hui” (Aujourd’hui l’école) 1973, 166
  9. Bagnaux J. de, Le mobilier scolaire, „La revue pédagogique” 1879, Janvier-Juin, tome 3, s. 109–151, [dostęp: 4 lutego 2021].
  10. Barret M., l’Education nouvelle et l’architecture scolaire, „Architecture d’aujourd’hui” 1936, 5, s. 13–14
  11. Barret M., Le problème du mobilier scolaire, „Architecture d’aujourd’hui” 1938, 8, s. 84–88
  12. Bourguignon H., Suresnes, autour de l’urbanisme social, „Vingtième Siècle. Revue d’histoire” 2013, octobre–décembre, s. 152–156
  13. Châtelet A.-M., L’architecture des écoles au xxe siècle, Essai d’historiographie, „Histoire de l’éducation” 2004, 102 (L’architecture scolaire), s. 7–37
  14. Cohen J.-L., Architectures du Front populaire, „Le Mouvement social” 1989, janvier–mars, 146, s. 49–59
  15. Deguillaume M.-P., Conception et réalisation du mobilier, l’Ecole de Plein air de Suresnes, un cas d’école, „Archiscope” 2006, mai, hors série, s. 13–15
  16. D’Enfert R., Matérialité(s) de la culture scolaire en Europe XIXe-XXe siècle, w: Encyclopédie d’histoire numérique de l’Europe, <https://ehne.fr/encyclopedie/thématiques/éducation-et-formation/du-local-au-global-circulations-éducatives/matérialités-de-la-culture-scolaire-en-europe> [dostęp: 22 maja 2021]
  17. Dewey J., Szkoła i społeczeństwo, Warszawa 2005
  18. Godeau E., Les écoles de plein air: une utopie à revisiter?, „Rhizome” 2020, 4(78), s. 10–11
  19. Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003
  20. Gutman M., Entre moyens de fortune et constructions spécifiques, Les écoles de plein air aux États-Unis à l’époque progressiste (1900–1920), „Histoire de l’éducation” 2004, 102, s. 157–180
  21. Kinchin J., O’Connor A., Century of the Child: Growing by Design, 1900–2000, [Katalog wystawy w Museum of Modern Art, New York, 29 czerwca – 5 listopada 2012], The Museum of Modern Art, New York 2012
  22. L’école de plein air. Une expérience pédagogique et architecturale dans l’Europe du XXe siècle, red. A.-M. Châtelet, D. Lerch, J.-N. Luc, Paris 2003
  23. Le Coeur M., La chaire et les gradins, „Histoire de l’éducation” 2011, 130, s. 85–109
  24. L’école de plein air de Suresnes, un cas d’école, „Archiscope” 2006, mai, hors série, s. 1–24
  25. „Les Cahiers pédagogiques” (Espaces et architectures scolaires), janvier 2018, 48
  26. Montessori M., Domy dziecięce. Metoda pedagogiki naukowej stosowana w edukacji najmłodszych dzieci, Warszawa 2005
  27. Müller Th., Schneider R., Das Klassenzimmer: Schulmöbel im 20. Jahrhundert. – Buch gebraucht kaufen / The Classroom: From the Late 19th Century Until the Present Day, München–New York 1998
  28. Müller Th., Schneider R., Montessori. Teaching Materials, Furniture and Architecture, 1913–1935, München–New York 2002
  29. Rambert Ch., Constructions scolaires et universitaires, Collection: „L’architecture française de nos jours”, Paris 1954
  30. Rougeron F., L’école de plein-air de Suresnes. Aboutissement d’une réflexion sociale, Laboratoire des Techniques de Sauvegarde de l’Architecture Moderne (TSAM) 2017
  31. Włodarczyk J., Architektura szkoły, Warszawa 1992