Abstrakt
The text offers enlightening reflections on issues concerning reproductions of works of art, the status of an original and a copy, the problem of conservation, and the role of digital photography. Latour and Lowe raise the contentious issue of how good and bad reproductions can affect the original, participate in what they call “the migration of the aura”. This is primarily a case study of a production, presentation, reception and the meaning of a facsimile of a Veronese work, Nozze di Cana at its original location, San Giorgio in Venice. The second part of the text (the appendix) is a meticulous, technical description of the stages of production of the picture by Lowe.
Bibliografia
Benjamin W., Dzieło sztuki w epoce technicznej reprodukcji, w: idem, Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, tłum. K. Krzemieniowa, H. Orłowski i J. Sikorski, Poznań 1996, s. 201–239
Deleuze G., Różnica i powtórzenie, tłum. B. Banasiak, K. Matuszewski, Warszawa 1997
Hornung E., T. Abt, The Dark Hours of the Sun – the Amduat in the tomb of Thutmose III, DVD, Factum Arte, 2005
Hornung E., Immortal Pharaoh – the tomb of Thutmose III, Madrid 2006
Lowe A., S. Schaffer, N01se : universal language, pattern recognition, data synaesthetics, Cambridge 2000
Smith B.C., Digital Abstraction and Concrete Reality, Madrid 2003
Tamen M., Friends of Interpretable Objects, Cambridge, MA 2001 https://doi.org/10.4159/9780674044210 DOI: https://doi.org/10.4159/9780674044210
The Social Life of Things. Commodities in Cultural Perspective, red. A. Appadurai, Cambridge 1986
Western D., In the Dust of Kilimanjaro, New York 1997
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawo autorskie regulowane jest oświadczeniem autora przygotowanym przez Wydawnictwo Naukowe UAM a od nr XXVIII także umową licencyjną na publikację online zawartą pomiędzy Autorem i Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza. Autorzy ponoszą odpowiedzialność za oryginalność zamieszczanego materiału tekstowego oraz regulację praw autorskich dotyczących materiałów ilustracyjnych. W przypadku, gdy materiały pochodzą od redakcji – odpowiedzialność ponosi redakcja czasopisma.
Ten utwór dostepny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.