Abstrakt
Szkic poświęcony jest pięciu powojennym czeskim sztukom teatralnym, w których motywy uczty i alkoholu są przejawami przynależności do określonej społeczności, a w większości przypadków przeplatają się z tematem polityki: Audience V. Havla, Švejkův vnuk L. Baláka, Nože a růže aneb topless party M. Urbana, Růže pro Marketu M. Viewegha i Nahniličko I. Krausa. Analiza opiera się głównie na antropologicznych modelach uczty opisanych przez Michaela Dietlera, Briana Haydena i Claude’a Grignona, przy czym ich model „święta diakrytycznego” został zmodyfikowany na potrzeby szkicu. We wspomnianych dramatach sposób ucztowania i ulubiony rodzaj alkoholu wskazuje pozycję bohatera jako „nieznajomego” (jak np. w dramatach Audience czy Švejkův vnuk) lub „władcy”, „lidera” (jak np. w Nože a růže anebo topless party). Picie alkoholu zapewnia również specyficzny dramatyczny rytm. Dodatkowo w sztuce Viewegha i Krausa stan odurzenia metaforyzuje „nienormalny” okres aksamitnej rewolucji lub transformacji. Rytuał biesiadowania organizuje scenerię, rytm i ruch postaci, aktywując szereg stowarzyszeń kulturalnych. Stopniowe „otwieranie się” bohaterów, spowodowane zmianami w ich świadomości, ujawnia wewnętrzną motywację, demaskuje powierzchowność więzi między nimi, ukazuje paralelę między indywidualnym a zbiorowym wyobrażeniem.
Reference
Altman K., 1993, Krčemné Brno, Brno.
Altman K., 2003, Zlatá doba štamgastů pražských hospod, Brno.
Balák L., 2019, Švejkův vnuk [maszynopis udostępniony przez agencję teatralną Dilia].
Dietler M., Hayden B., 2001, Digesting the feast: good to eat, good to drink, good to think. An Introduction, [w:] Feasts: archeological and ethnographic perspectives on food, politics and power, red. M. Dietler, B. Hayden, Washington–London, s. 120.
Dörflová Y., Dyková V., 2009, Kam se v Praze chodilo za múzami, Praha.
Feasts: archeological and ethnographic perspectives on food, politics and power, 2001, red. M. Dietler, B. Hayden, Washington-London.
Food, drink and identity: cooking, eating and drinking in Europe since Middle Ages, 2001, red. P. Scholliers, Oxford.
Grignon C., 2001, Commensality and Social Morphology: An Essay on Typology, [w:] Food, drink and identity: cooking, eating and drinking in Europe since Middle Ages, red. P. Scholliers, Oxford, s. 23–33.
Havel V., 2019, Audience. Online: http://klks.upce.cz/attachments/article/118/ Audience.pdf.
Havel V., 1991, Audiencja, [w:] V. Havel, Teatr, przeł. A.S. Jagodziński, Bydgoszcz.
Kopač M., 2004, S růžemi na jeviště!, „Reflex”, 09.12.
Kraus J., 2003, Nahniličko, [w:] Česká divadelní hra 90. let, Praha.
Pivo a česká kultura, 2017. Online: http://www.pratelepiva.cz/svet-piva/pivo-a-pivovarnictvi/pivo-a-ceska-kultura.
Urban M., 2005, Nože a růže aneb topless party, Brno.
Viewegh M., 2004, Růže pro Markétu aneb večírky revolucionářů, Brno.
Węcowski M., 2011, Sympozjon czyli wspólne picie. Początki greckiej biesiady arystokratycznej (IX–VII w. p.n.e.), Warszawa.
Licence
Copyright (c) 2020 Agata Firlej
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.