Abstract
The article presents an attempt to recreate a fragment of the linguistic and cultural image of a child captured in Czech language jokes. These texts perpetuate the image of a child primarily in preschool, early school and teenage years. Single examples of references to the earliest period of a child’s life – infancy – were also registered. The paper presents the functioning of a child in three types of social space: family, educational and peer. The author comes to the conclusion that in jokes a child is perceived through the eyes of an adult, and therefore, on the one hand, such features are emphasized, which are a certain lack in relation to adulthood: little knowledge about the world, naivety, helplessness, immaturity, and on the other hand, behaviors such as laziness, truancy, anti-social behavior.
References
Balowska G., 2014, Wizerunek mężczyzny w czeskich dowcipach, [w:] Mężczyzna w literaturze i kulturze, red. Grażyna Różańska, Pruszcz Gdański–Słupsk, s. 335–348.
Balowska G., 2021, Kobieta w czeskich dowcipach, „Bohemistyka”, nr 3, s. 387–408. DOI: https://doi.org/10.14746/bo.2021.3.9
Bartmiński J., 1999, Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata, [w:] Tegoż, Językowy obraz świata, Lublin, s. 103–120.
Bartmiński J., 2012, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin.
Bartmiński J., Pajdzińska A. (red.), 2008, Podmiot w języku i kulturze, Lublin.
Bielińska-Gardziel I., 2010, Stereotyp ojca we współczesnej polszczyźnie, [w:] Rodzina w języku i kulturze, red. J. Bujak-Lechowicz, Piotrków Trybunalski, s. 95–111.
Borowska B., 2013, Kształtowanie charakteru nastolatków w grupie rówieśniczej, [w]: Dziecko w przestrzeni życia społecznego, red. J. Daszykowska, A. Łuczyński, Stalowa Wola, s. 181–197.
Brzeziński W., 2012, Obraz dziecka w perspektywie historyczno-porównawczej. Przeszłość we współczesności, współczesność w przeszłości, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 141–153.
Brzozowska D., 2008, Polski dowcip etniczny. Stereotyp a tożsamość, Opole.
Buttler D., 2001, Polski dowcip językowy, Warszawa.
Christou A., 2020, Žena v českém tradičním obrazu světa. Etnolingvistická studie, Praha.
Dvořáčková-Malá D., Holý M., Sterneck T., Zelenka J. a kol., 2019, Děti a dětství: Od středověku na práh osvícenství, Praha.
Golus A., 2018, Od przedmiotu do podmiotu. Status dziecka w rodzinie i społeczeństwie, „Studia Edukacyjne”, nr 48, s. 315–334. DOI: https://doi.org/10.14746/se.2018.48.21
Jarosz E., Michalak M., 2018, Bicie dzieci... Czas z tym skończyć! Kontestacja kar cielesnych we współczesnym świecie, Warszawa.
Karwatowska M., Tymiakin L., 2020, Wśród stereotypów i tekstów kultury. Studia lingwistyczne, Lublin.
Průcha J., Walterová E., Mareš J., 2008, Pedagogický slovník, Praha.
Przetacznikowa M., 1983, Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze, [w:] Psychologia wychowawcza, red. M. Przetacznikowa, Z. Włodarski, Warszawa.
Skudrzykowa A., 2000, Czym bawi kawał śląski?, [w:] Świat humoru, red. S. Gajda, D. Brzozowska, Opole.
Śliwerski B., 2007, Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk.
Špalíček dobrých českých vtipů, 2005, Praha.
Špalíček dobrých českých vtipů II, 2006, Praha.
Wasilewska E., 2013, Kary cielesne w kontekście paradygmatycznego przejścia w ujęciu celu wychowania, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 2, s. 33–41.
Wiśniewska-Kin M., 2016, Dziecięce rozumienie świata – w poszukiwaniu uzasadnień postępowania badawczego, „Problemy Wczesnej Edukacji / Issues in Early Education”, nr 1, s. 59–70. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0008.5635
Zalewski P., 2021, Dlaczego „Julka” jest liberalna? Rozważania o emblematach stereotypów płciowych i ich społecznych konsekwencjach w polskim dyskursie (anty)aborcyjnym, „Dyskurs & Dialog”, nr 1, s. 69–90.
Żygulski K., 1985, Wspólnota śmiechu. Studium socjologiczne komizmu, Warszawa.
License
Copyright (c) 2023 Grażyna Balowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.