Abstrakt
In the article, a problem of conceiving and depicting of the Turkish authority is taken into account, for the considerations concentrate on the patterns of presentation regarding the Ottoman Turks’ invasion of the Balkan territory, together with their oppressive rule. The above mentioned patterns, present in the Old Serbian literature, were to commemorate all those tragic events. In the Old Serbian texts (pertaining to hagiography, historiography, hymnic literature, and also to the brief literary forms – notations), the Turkish authority was expressed in explicitly negative categories of illegality, violence, and godlessness, presented in the context of the “end of time”, Christian community’s martyrdom, maintained in the eschatological perspective of history’s definition and exegesis, the perspective so characteristic for the Middle Ages.Bibliografia
Gil D., Prawosławie. Historia. Naród. Miejsce kultury duchowej w serbskiej tradycji i współczesności, Kraków, 2005.
Naumow A., Berło innowiercy, w: Obraz kapłana, wodza, króla w kulturach słowiańskich, red. T. Dąbek-Wirgowa, A. Z. Makowiecki, Warszawa, 1998.
Papadakis A., Zarys dziejów Kościoła prawosławnego [w:] Prawosławie. Światło wiary i zdrój doświadczenia, red. K. i J. Leśniewscy, Lublin, 1999, s. 411-439.
Stojanović Lj., Српска црква од Арсенија II до Макарија, „Глас Српске Краљевске Академије”, t. 106, Београд, 1923.
Stojanović L., Стари српски записи и натписи, Зборник за историју, језик и књижевност српског народа, t. 1-6, Београд, 1902, 1903, 1905, 1923, 1925, 1926.
Żywow W. M., Car i Bóg. Semiotyczne aspekty sakralizacji monarchy w Rosji, tłum. H. Paprocki, Warszawa, 1992.
Грујић P., Православна Српска Црква, wyd. 2, Крагујевац, 1989.
Мирковић Л., Правни положај и карактер Српске цркве под турском влашћу (1459-1766), Београд, 1965.
Новаковић Ст., Туркско царство пред српски устанак, Београд, 1906.
Радонић J., Римска курија и јужнословенске земље, Београд, 1950.
Руварац И., О каталозима пећких патријараха, „Гласник српског ученог друштва”, 1879, t. 23, s. 232-275.
Руварац И., О пећким патријарсима од Макарија до Арсенија III. (1557–1690), Задар, 1888.
Слијепчевић Ђ., Историја Српске Православне Цркве, wyd. 2, Düsseldorf, 1978.
Станојевић C., Историја српскога народа, wyd. 3, Београд, 1993.
Томин C., Дијак Добре и његов запис о Марку Краљевићу – једна прећутана тема српске средњовековне књижевности, „Истраживања (Нови Сад)”, 2005, nr 16, s. 211-220.
Трифуновић Ђ., Азбучник срспких средњовековних књижевних појмова, Београд, 1990.
Тричковић P., Српска црква средином XVII века, „Глас САНУ. Одељење историјских наука”, 1980, t. 320, nr 2, s. 61-162.
Ћоровић B., Утјецај и одношај између старих грчких и српских записа и натписа, „Глас Српске Краљевске Академије”, 1910, nr 84.
Ћоровић B.. Узајамне везе и утицаји код старих словенских записа, „Глас Српске Краљевске Академије”, 1938, nr 176.
Чубриловић B., Српска православна Црква под Турцима од XV до XIX века, „Зборник Филозофског Факултета (Београд)”, 1960, t. 5, nr 1, s. 163-188.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.