Abstrakt
W artykule przedstawiono ewolucję stosunku władz państwowych i lokalnych wobec Miejsca Pamięci „Danica” w Koprivnicy, stworzonego na przełomie lat 70. i 80. XX w. na terenie pierwszego obozu kocnentracyjnego, założonego przez ustaszy. Funkcjonował on przez kilka miesięcy 1941 roku, najczęściej był miejscem tranzytowym dla więźniów kierowanych do innych ośrodków. Publiczny i symboliczny odbiór tego miejsca stanowi indykatywny element zmian, które zachodziły w ramach polityki historycznej i kultury pamięci w Chorwacji na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Na podstawie relacji prasowych i literatury naukowej zaprezentowane zostaną działania w kierunku „memorializacji” tego obszaru, przedstawiona będzie ewolucja oficjalnego stosunku władz wobec tego, co działo się w „Danicy” podczas II wojny światowej. W socjalistycznej Jugosławii centralne miejsce w polityce historycznej zajmowały dzieje Walki Narodowowyzwoleńczej, prowadzonej przez komunistyczny ruch partyzancki (Narodnooslobodilačka borba; NOB). Był to jeden z niekwestionowanym mitów założycielski socjalistycznej federacji i filar legitymizacji rządów komunistycznych. Akcentowano przede wszystkim bohaterską walkę partyzantów, a miejsce ofiar cywilnych było marginalne. Poświęcone im miejsca pamięci tworzono zazwyczaj w późniejszych dekadach. W przypadku Koprivnicy prace w tym kierunku podjęto w drugiej połowie lat 70., a Miejsce Pamięci „Danica“ otwarto w 1981 r.. Po rozpadzie Jugosławii „Danicę” pomijano w oficjalnym dyskursie a miejsce było zaniedbane i kojarzone z „niechcianą” pamięcią o komunistycznej partyzantce z czasów II wojny światowej. Prace nad przywróceniem tego miejsca w kolektywnej pamięci podjęto dopiero w XXI wieku.
Bibliografia
Banjeglav T., Sjećanje na rat ili rat sjećanja [w:] Re:vizija prošlosti. Politike sjećanja u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Srbiji od 1990. godine, red. D. Karačić, T. Banjeglav, N. Govedarica, Sarajevo 2012, s. 91–154, https://library.fes.de/pdf-files/bueros/sarajevo/09702.pdf [dostęp: 21.03.2024].
Despot Z., Vrijeme zločina, Novi prilozi za povijest koprivničke Podravine 1941.–1948., Zagreb 2007.
Dizdar Z., Logor Danica u Koprivnici 1941.–1942., Koprivnica 2017.
Horvatić F., Uređivanje Spomen parka na „Danici“, „Muzejski vjesnik – glasilo muzeja sjeverozapadne Hrvatske“ 1981, t. 4, s. 6–8. https://hrcak.srce.hr/85191 [dostęp: 21.03.2024].
Karge H., Sećanje u kamenu – okamenjeno sećanje?, Beograd 2014.
Krušelj Ž., Općinski izbori u općini i gradu Koprivnici 1990.–2005., „Podravski zbornik“ 2005, t. 31, s. 7–18.
Laszlo, Ž. ,Spomen područje logora Danica, „Podravski zbornik“ 2008, t. 34, s. 21–26. https://hrcak.srce.hr/file/331842 [dostęp: 21.03.2024].
Najbar-Agičić, M., World War Two as the source of legitimisation and political mobilisation today, „Studia Polityczne“ 2022, t. 50, nr 1, s. 111–124. DOI: https://doi.org/10.35757/STP.2022.50.1.05
Seničnjak I., Spomen područje „Danica“ u kulturi sjećanja Koprivnice (praca magisterska); https://zir.nsk.hr/islandora/object/unin:5184 [dostęp: 18.03.2024].
Šadek V., Podravina u Drugom svjetskom ratu i poraću (1941.–1948.), Samobor 2017.
Špoljar M., Koprivnica: spomenik i trg, Od ideološkog do apstraktnog znaka (i obrnuto), „Anali Galerije Antuna Augustinčića“ 2012–2015, t. 32–33/34–35, s. 185–194, http://gaa.mhz.hr/storage/upload/calendar_activities/anali_32–35_-_za_web_12652.pdf [dostęp 20.03.2024].
Špoljar M., Lenko Pleština – Spomen područje „Danica“, „Podravski zbornik“ 1982, t. 8, s. 174–179, https://hrcak.srce.hr/233270 [dostęp 20.03.2024].
„Drava Info“: https://drava.info/2021/04/foto-video-dan-sjecanja-na-danici-mesic-prije-tocno–80-godina-jedan-zlocinacki-rezim-pokazao-je-svoje-pravo-lice/ [dostęp: 05.09.2022].
„Glas Podravine“, https://library.foi.hr/lib/knjiga.php?B=1&H=&E=E9999&V=EGN&lok=&zbi=&item=N00020&upit=G [dostęp: 21.03.2024].
„Kamenjar“, Mladen Pavković, Otkrivena još jedna teška laž o prvom ustaškom logoru u NDH, https://kamenjar.com/otkrivena-jos-jedna-teska-laz-o-prvom-ustaskom-logoru-u-ndh/ [dostęp: 18.03.2024].
Lenko Pleština, http://www.lenkoplestina.com/projects/03_koprivnica/c101.htm [dostęp 20.03.2024].
Muzejsko-dokumentacijski centar, https://mdc.hr/files/pdf/Izvjesca/2021/Muzej%20grada%20Koprivnice_2021_mdc.pdf [dostęp: 19.03.2024].
Muzej grada Koprivnice, http://www.muzej-koprivnica.hr/o-nama/objekti-i-zbirke/danica/ [dostęp: 18.03.2024].
Turistička zajednica grada Koprivnice, https://www.koprivnicatourism.com/zasto-u-koprivnicu/muzeji-i-galerije/ [dostęp: 18.03.2024].
„Večernji list“, https://lokalni.vecernji.hr/gradovi/obiljezena-tuzna–80-obljetnica-od-osnutka-ustaskog-logora-danica-prvog-u-ndh–23021 [dostęp: 11.09.2022].
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Magdalena Najbar-Agičić, Ivana Seničnjak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.