Abstrakt
The present paper aims to provide an analysis of the effect of the border, the social practices related to it and their consequences on the ethnic and national identification and categorization mechanisms that exist within the two biggest communities living in Transylvania. The paper examines the manners of crossing the border in any direction in the case of the Hungarian and Romanian speakers residing in Transylvania, inquires into the distinction and separation procedures as regards the existing borders and into the cultural consequences of travelling across the border. We use the following research questions to develop this study: What kind of identity categories appear when crossing the border? What types of transnational discourses of power are evoked that may qualify the Romanian speakers at the border crossing? What is the message that reaches the Hungarian speakers during the border crossing experiences? Can we identify any hybridization in the border zone of Transylvania?
Bibliografia
Dragan A., Frontiera de vest a României – între diplomație și știință [in:] 100. Gânduri și ipostaze, ed. O. Hedeșan, Timișoara 2018, p. 71–84.
Feischmidt M., A határ és a román stigma [in:] Tér és terep: Tanulmányok az etnicitás és az identitás kérdésköréből, Budapest 2004, p. 43–58.
Ilyés Z., Etnicitás és szimbolikus geográfia. A táj kisajátítása, különösen határvidékek, kontaktzónák esetén [in:] Etnicitás. Különbségteremtő társadalom, ed. M. Feischmidt, Budapest 2010, p. 116–127.
Karakayali N., Borders and hybridity in contemporary ;iterature and social theory [in:] Society, History, and the Global Human Condition: Essays in Honor of Irving M. Zeitlin, eds. Z. Baber, J. M. Bryant, Lanham MD 2010, p. 261–274. DOI: https://doi.org/10.5771/9780739140383-261
Michalkó G., Tömöri M., Ilyés N., Utazók, kalmárok, szélhámosok: a határvidékek szerepe a kereskedelemorientált turisztikai tevékenységekben, „TVT Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok” 2022, vol. 7, no. 1, p. 6–19.
Nagy K. Zs., A kulturális antropológiai terepmunka módszertana, „Tabula: A néprajzi múzeum online folyóirata” 2019, vol. 20 (1–2), p. 1–33. DOI: https://doi.org/10.54742/tabula.2019.1-2.01
Pál Á., A Dél-alföldi határvidékek kutatásának rövid története, „Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok” 2009, vol. 4 (3–4), p. 282–287. DOI: https://doi.org/10.14232/jtgf.2009.3-4.282-287
Paasi A., Rajat ja identiteetti globalisoituvassa maailmassa [in:] Eletty ja muistettu tila, eds. J. Tunturi, T. Syrjämaa, Helsinki 2002, p. 154–176.
Purici Ș., Mareci H., Vitcu D. „Frontiere” și „identități” în istoriografia românească postdecembristă, „Codrul Cosminului” 2005, vol. 11, p. 171–181.
Tóth Á., Vékás J., Határok és identitás [in:] Tér és terep: Tanulmányok az etnicitás és az identitás kérdésköréből III., eds. N. Kovács, A. Osvát, L. Szarka, Budapest 2004, p. 135–189.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Adél Furu

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.

