Abstrakt
The Archives of Bosnia-Herzegovina, marked with tragedy of fire, had stored large archive collections of files of Austro-Hungarian officials. Among them there had been a numerous group of files of Galician officials, including those of Jewish descent (20%). The collection of 19 files that has survived the fire does not entitle us to unequivocally state any thesis on processes of acculturation of Galician Jews in Bosnia. Nevertheless, we can observe that many Ashkenazi newcomers from Galicia described themselves as Poles, even though initially they had not identified with Polish national idea. Possibly the reason for this is the fact that the Polish community in Bosnia was culturally closer to Galician Jews than local Sephardic population or Ashkenazi immigrants from other countries.Bibliografia
Archival sources
Arhiv Bosne i Hercegovine, Sarajewo, Personalni dosije, [teczki osobowe bez numeracji]
Publications
Battenberg Freidrich, Żydzi w Europie, Ossolineum, Wrocław 2008, ss. 431.
Buzek Józef, Rozsiedlenie ludności Galicji według etnograficznych terytoryów, „Wiadomości statystyczne”, nr 21, z. 2, 1909, s. 13-21.
Etzion Judit, Wiech-Shahak Susana, The Spanish and the Sephardic Romances: Musical Links, „Ethnomusicology”, vol. 32/1988, s. 1-37.
Johnson Paul, Historia Żydów, Platan, Kraków 2010, ss. 636.
Katz Solomon, The Jews in the Visigothic and Frankish Kingdoms of Spain and Gaul, The Medieval Academy of America, Cambridge Massachusetts 1937, ss. 182.
Mahler Raphael, Hasidism and the Jewish Enlightenment: Their Confrontation in Galicia and Poland in the First Half of the Nineteenth Century, Jewish Publication Society, Philadelphia 1985, ss. 411.
MCarthy Justin, Ottoman Bosnia 1700-1878 [w:] The Muslims of Bosnia-Herzegovina: Their Historic Development from the Middle Ages to the Dissolution of Yugoslavia (ed. Mark Pinson, Roy Parviz Mottahedeh), Harvard University Press, Harvard 1996, s. 54-83.
Poliakov Leon, Historia Antysemityzmu: epoka wiary, Universitas, Kraków 2008, ss. 422.
Poliakov Leon, Historia Antysemityzmu: epoka nauki, Universitas, Kraków 2008, ss. 478.
Renner Heinrich, Durch Bosnien und die Herzegovina Kreuz und Quer, Dietrich Reimer Verlag, Berlin 1897, s. 602.
Roth Norman, Jews, Visigoths and Muslims in Medieval Spain: Cooperation and Conflict , Brill, New York 1994, ss. 372.
Sand Slomo, Kiedy i jak wynaleziono naród żydowski, Dialog, Warszawa 2014, s. 434.
Snyder Timothy, Rekonstrukcja Narodów Polska, Ukraina, Litwa, Białoruś 1569-1999, Pogranicze, Sejny 2009, ss. 350.
Velikonja Mitja, Religious Separation and Political Intolerance in Bosnia-Herzegovina, Texas A&M University Press , b.m. 2003, ss. 365.
Żurek Piotr, Sarajewscy Sefardyjczycy – wczoraj i dziś, „Midrasz”, nr 12 /2000, s. 39-41.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.