Możliwości zastosowania analizy transkacyjnej w socjoterapii
Okładka czasopisma Biuletyn Socjoterapeutyczny, nr 1, rok 2023
PDF

Słowa kluczowe

socjoterapia
analiza transakcyjna
zastosowania
rodzaje diagnoz socjoterapeutycznych

Jak cytować

Jagieła, J. (2023). Możliwości zastosowania analizy transkacyjnej w socjoterapii. Biuletyn Socjoterapeutyczny, (1), 25–41. https://doi.org/10.14746/bst.2023.1.2

Abstrakt

Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, czy koncepcję analizy transakcyjnej (AT) da się zastosować w socjoterapii. Wykazano, że takie możliwości istnieją – jako korekcja zaburzonych wzorców adaptacji osobowości, usprawnianie komunikacji interpersonalnej, wypracowywanie optymalnych nastawień do siebie i innych uczestników tego rodzaju zajęć. Analiza transakcyjna może też przyczynić się do przeciwdziałania przemocy, agresji i manipulacji we wzajemnych relacjach oraz ujawnienia w świadomości uczestników socjoterapii scenariuszy życiowych powodujących zaburzenia zachowania. Taki program może być wdrażany przez odpowiednio przygotowaną do tego kadrę socjoterapeutów.

https://doi.org/10.14746/bst.2023.1.2
PDF

Bibliografia

American Psychiatric Association (2015). Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk Reference. Wrocław: EDRA, Urban & Partner.

Berne, E. (1987). W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Chiesa, C. (2012). Scripts in the Sand: Sandplay in Transactional Analysis Psychotherapy with Children. Transactional Analysis Journal, 42(2), 285–293. DOI: https://doi.org/10.1177/036215371204200407

Ernst, K. (1991). Szkolne gry uczniów. Jak sobie z nimi radzić. Warszawa: WSiP.

Freed, A., Freed, M. (1993). Być przyjacielem i mieć przyjaciół. Skuteczne techniki wyrabiania własnej wartości. Warszawa: WSiP.

Hillenbrand, C. (2007). Pedagogika zaburzeń zachowania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Jagieła, J. (2004). Gry psychologiczne w szkole. Kielce: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli.

Jagieła, J. (2005). Nauczyciele i rodzice, czyli gracze i przegrani. Psychologia w Szkole, 4, 29–38.

Jagieła, J. (2014). Czy analiza transakcyjna może być przydatna w socjoterapii? W: A. Szczurek-

Boruta, B. Chojecka-Synaszko, J. Suchodolska (red.), Człowiek w przestrzeni lokalnej – dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społecznej. Konteksty teoretyczne i społeczno-polityczne (s. 225–235). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Karpman, S. (1968). Fairy tales and script drama analysis. Transactional Analysis Bulletin, 26(7), 39–43.

Kępiński, A. (1977). Psychopatie. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Lekarskich.

Kocemba, I. (2009). Ci, którzy dręczą innych. Psychologia w Szkole, 1.

McCormick, P. (1973). TA and Behavior Modification: A Comparison Study. Transactional Analysis Journal, 3(1), 10–14. DOI: https://doi.org/10.1177/036215377300300105

Pierzchała, A. (2019). Developing social skills of pre-school and early-school children on the basis of transactional analysis assumptions. The characteristics of the Little Professor University programme. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 8, 15–29. DOI: https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.01

Santsaver, H.E. (1975). Behavior Modification Paired with TA. Transactional Analysis Journal, 5(2), 137–138. DOI: https://doi.org/10.1177/036215377500500210

Smith, R.J.C. (1981). GEM. A Goal-setting. Experiental, Motuvational Progrm for High School Studens. Transactional Analysis Journal, 11(3), 256–259. DOI: https://doi.org/10.1177/036215378101100314

Suchańska, A. (1993). Trójkąt dramatyczny i gry ratownicze. W: J. Santorski (red.), ABC psychologicznej pomocy (s. 71–84). Warszawa: Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza.

Temple, S. (2015). Celebrating Functional Fluency and Its Contribution to Transactional Analysis Theory. Transactional Analysis Journal, 45(1), 10–22. DOI: https://doi.org/10.1177/0362153714568803

Berne, E. (1987). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, tłum. P. Izdebski. Warszawa: PWN.

Berne, E. (1994). Seks i kochanie, tłum. J. Mikos. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.

Berne, E. (1998, 2008). Dzień dobry… i co dalej. Psychologia ludzkiego przeznaczenia, tłum. M. Karpiński. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Ernst, K. (1991). Szkolne gry uczniów. Jak sobie z nimi radzić, tłum. J. Troczyński. Warszawa: WSiP.

Freed, A., Freed, M. (1993). Być przyjacielem i mieć przyjaciół. Warszawa: WSiP.

Harris, T.A. (1979, 1987). W zgodzie z tobą i z sobą. Praktyczny przewodnik po analizie transakcyjnej, tłum. E. Knoll. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX (obecna wersja: Ja jestem OK – Ty jesteś OK, tłum. E. Knoll, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS – 2009).

Hay, J. (2010). Analiza transakcyjna dla trenerów, tłum. E. Wójcik. Kraków: Grupa Doradczo- Szkoleniowa TRANSMISJA.

James, M., Jongeward, D. (1994). Narodzić się, by wygrać. Analiza transakcyjna na co dzień, tłum. A. Suchańska. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Joines, V. (1986). Using Redecision Therapy with Different Personality Adaptations. Transactional Analysis Journal, 6(3), 152–160. DOI: https://doi.org/10.1177/036215378601600302

Joines, V. (1988). Diagnosis and Treatment Planning Using a Transactional Analysis Framework. Transactional Analysis Journal, 18(3), 189–185. DOI: https://doi.org/10.1177/036215378801800304

Paul-Cavallier, F.J. (2002). Wizualizacja. Od obrazu do działania, tłum. A. Suchańska. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Rogoll, R. (1989, 2013). Aby być sobą. Wprowadzenie do analizy transakcyjnej, tłum. A. Tomkiewicz. Warszawa: PWN.

Stewart, I., Jones, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj. Nowe wprowadzenie, tłum. zbiorowe. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Ware, P. (1983). Personality Adaptations (Doors to Therapy). Transactional Analysis Journal, 13(1), 11–19. DOI: https://doi.org/10.1177/036215378301300104

White, J.D., White, T. (1974). TA Psychohistory: Adapting, Scripting, and Cultural Scripting. Transactional Analysis Journal, 4(3), 5–17. DOI: https://doi.org/10.1177/036215377400400302

Gębuś, D., Pierzchała, A. (2016). Twórczy nauczyciele, pomysłowi uczniowie. Osobowościowe korelaty kreatywności nauczycieli w perspektywie analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo AJD.

Jagieła, J. (1992). Wstęp do analizy transakcyjnej. Przewodnik dla studentów pedagogiki społecznej. Częstochowa: Wydawnictwo WSP.

Jagieła, J. (2004). Gry psychologiczne w szkole. Kielce: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli.

Jagieła, J. (2007). Narcystyczna szkoła. O psychologicznej rzeczywistości szkoły. Kraków: Wydawnictwo RUBIKON.

Jagieła, J. (2012a). Edukacyjna analiza transakcyjna w kilku odsłonach. Częstochowa: Wydawnictwo AJD.

Jagieła, J. (2012b). Słownik analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo AJD.

Jagieła, J. (2017). Znaczenie dla edukacyjnej analizy transakcyjnej modelu płynności funkcjonalnej (FF – functional fluency) Susannah Temple dla rozwoju osobistego i zawodowego nauczycieli. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 9–30. DOI: https://doi.org/10.16926/eat.2017.06.02

Jagieła, J. (2018). Edukacyjna analiza transakcyjna na tle innych orientacji psychopedagogicznych. Częstochowa: Wydawnictwo AJD.

Jagieła, J. (w druku). Psychopedagogika relacji. Analiza transakcyjna dla nauczycieli i wychowawców.

Jagieła, J., Sarnat-Ciastko, A. (2015). Dlaczego analiza transakcyjna? Rozmowy o zastosowaniu analizy transakcyjnej w pracy nauczyciela i wychowawcy. Częstochowa: Wydawnictwo AJD.

Jagieła, J. (red.) (1997). Analiza transakcyjna w teorii i praktyce pedagogicznej. Częstochowa: Wydawnictwo WSP.

Jagieła, J. (red.) (2011). Analiza transakcyjna w edukacji. Częstochowa: Wydawnictwo AJD.

Koszewska, K. (2000). Analiza transakcyjna w pracy wychowawcy. W: M. Pomianowska (red.), Poradnik wychowawcy. Warszawa: Wydawnictwo Raabe.

Łęski, Z. (2016). Duch w maszynie… Kim jest dla nas komputer? Charakterystyka relacji w języku analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo AJD.

Pankowska, D. (2010). Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo AJD.

Sarnat-Ciastko, A. (2017). Relacje tutorskie w polskiej szkole w ujęciu analizy transakcyjnej. Kraków: Wydawnictwo Libron.

Sękowska, M., Szymanowska, E. (2000). Analiza transakcyjna w biznesie. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.

Edukacyjna Analiza Transakcyjna – pismo Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie, www.eat.ujd.edu.pl.