Abstrakt
Branding usług z zakresu zdrowia psychicznego (także w ujęciu socjoterapeutycznym) jest zjawiskiem nowym, choć proces tworzenia wizerunku instytucji pomocowych, na którym się opiera, jest już dobrze rozpoznany. To, jak dane społeczeństwo postrzega daną instytucję, organizację lub placówkę świadczącą pomoc lub usługi społeczne ma znaczenie dla poziomu zaufania czy też zakresu korzystania z usług. Celem artykułu jest scharakteryzowanie brandingu usług socjoterapeutycznych i wskazanie rekomendacji w oparciu o analizę dostępnej literatury. W socjoterapii dobre informowanie o dostępności i zakresie usług związanych z oferowaną dla dzieci i młodzieży pomocą jest kluczowe, gdyż potencjalni klienci podejmują decyzje na podstawie informacji, jakie są przekazywane różnymi kanałami przez instytucje pomocowe. Branding w socjoterapii powinien budować zaufanie między odbiorcami a instytucjami oferującymi tę formę pomocy, dlatego też pełna, aktualna oferta napisana przystępnym, niestygmatyzującym klientów językiem może być filarem dla relacji opartej na zaufaniu między klientami a instytucją oferującą socjoterapię.
Bibliografia
APA (2005). Have You Considered Advertising Your Services? Pobrano z: https://www.apaservices.org/practice/business/marketing/bu-ilding/advertising.
Beckham, D. (2000). Marketing v. Branding. Health Forum Journal, 43(2), 64–70.
Berry, L.L. (2000). Cultivating Service Brand Equity. Journal of the Academy of Marketing Science, 28(1), 128–37. DOI: https://doi.org/10.1177/0092070300281012
Berry, L.L., Seltman, K.D. (2007). Building a Strong Service Brand: Lessons From Mayo Clinic. Bus Horiz, 50, 199–209. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2007.01.005
Berry, L.L., Bendapudi, N. (2007). Healthcare: A Fertile Field for Service Research. J Serv Res, 10(2), 111–122. DOI: https://doi.org/10.1177/1094670507306682
Baumberg, B. (2016). The Stigma of Claiming Benefits: A Quantitative Study. Journal of Social Policy, 45(2), 181–199. DOI: https://doi.org/10.1017/S0047279415000525
Bharadwaj, P., Pai, M.M., Suziedelyte, A. (2017). Mental Health Stigma. Economics Letters, 159, 57–60. DOI: https://doi.org/10.1016/j.econlet.2017.06.028
Cederberg, C.D. (2017). Personal branding for psychologists: Ethically navigating an emerging vocational trend. Professional Psychology: Research and Practice, 48(3), 183. DOI: https://doi.org/10.1037/pro0000129
Cierpiałkowska, L., Soroko, E., Grzegorzewska, I. (2020). Podstawy psychologicznej diagnozy klinicznej dzieci i młodzieży w kontekście społecznym. W: I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A.R. Borowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (165–208). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Clements-Nolle K., Rivera C.M. (2013). The Epidemiology of Adolescent Health. W: W.T. O’Donohue, L.T. Benuto, L. Woodward Tolle (red.), Handbook of Adolescent Health Psychology. New York: Springer Science+Business Media. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4614-6633-8_6
Cook, J.M., Weingardt, K.R., Jaszka, J., Wiesner, M. (2008). A content analysis of advertisements for psychotherapy workshops: Implications for disseminating empirically supported treatments. Journal of Clinical Psychology, 64(3), 296–307. DOI: https://doi.org/10.1002/jclp.20458
Chahal, H., Bala, M. (2012). Significant Components of Service Brand Equity in Healthcare Sector. Int J Health Care Qual Assur, 25(4), 343–362. DOI: https://doi.org/10.1108/09526861211221518
Chahal, H., Bala, M. (2010). Confirmatory Study on Brand Equity and Brand Loyalty: A Special Look at the Impact of Attitudinal and Behavioural Loyalty. Vision: J Bus Pers, 4(1/2), 1–12. DOI: https://doi.org/10.1177/097226291001400101
Chase, E., Bantebya-Kyomuhendo, G. (2014). Poverty and Shame: The Future. W: E. Cha se, G. Bantebya-Kyomuhendo (eds.), Poverty and Shame: Global Experiences. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199686728.001.0001
Farmer, E.M.Z., Burns, B.J., Angold, A., Costello, E.J. (1997). Impact of Children’s Mental Health Problems on Families: Relationships With Service Use. Journal of Emotional and Behavioural Disorders, 5, 230–238. DOI: https://doi.org/10.1177/106342669700500406
Gabisch, J.A., Gwebu, K.L. (2011). Impact of Virtual Brand Experience on Purchase Inten tions: The Role of Multichannel Congruence. Journal of Electronic Commerce Research, 12(4), 302–319.
Gille, F., Smith, S., Mays, N. (2015). Why Public Trust in Health Care Systems Matters and Deserves Greater Research Attention. Journal of health services research i policy, 20(1), 62–64. DOI: https://doi.org/10.1177/1355819614543161
Gilson, L. (2003). Trust and the Development of Health Care as a Social Institution. Social science i medicine, 56(7), 1453–1468. DOI: https://doi.org/10.1016/S0277-9536(02)00142-9
Gürhan-Canli, Z., Fries, A. (2023). Branding and Corporate Social Responsibility (CSR). W: Z. Gürhan-Canli, A. Fries, A. (Eds.). Brands and Brand Management (91–110). Psychology Press. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003421320-7
Dominiak, M.C. (2004). The Concept of Branding: Is It Relevant to Nursing? Nurs Sci Q. 17(4), 295–300. DOI: https://doi.org/10.1177/0894318404269376
Evans, W.D., Blitstein, J., Vallone, D., Post, S., Nielsen, W. (2015). Systematic Review of Health Branding: Growth of a Promising Practice. Translational Behavioral Medicine, 5(1), 24–36. DOI: https://doi.org/10.1007/s13142-014-0272-1
Evans, W. D., Hastings, G. (2008). Public Health Branding: Applying Marketing for Social Change. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199237135.001.0001
Felix, R., Rauschnabel, P.A., Hinsch, C. (2017). Elements of Strategic Social Media Mar keting: A Holistic Framework. Journal of Business Research, 70, 118–126. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.05.001
Hammedi, W., Kandampully, J., Zhang, T.T., Bouquiaux, L.A. (2015). Online Customer Engage ment: Creating Social Environments Through Brand Community Constellations. Journal of Service Management, 26(5), 777–806. DOI: https://doi.org/10.1108/JOSM-11-2014-0295
Ialongo, N.S., Rogosch, F.A., Cicchetti, D., Toth, S.L., Buckley, J., Petras, H., Neiderhiser, J.M., (2015). A Developmental Psychopathology Approach to the Prevention of Mental Health Disorders. W: Theory and Method, vol. I, s. 968–1018). Hoboken: John Wiley and Sons Ltd. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470939383.ch24
Jagieła, J. (2023). Możliwość zastosowania analizy transakcyjnej w socjoterapii. Biuletyn Socjoterapeutyczny, 1, 25–42. DOI: https://doi.org/10.14746/bst.2023.1.2
Jankowiak, B.A. (2017). Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży. Studium teoretyczno-empiryczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM .
Jankowiak, B.A. (2019). Młodzież w kryzysie – doświadczenie zaniedbania wśród adolescentek i adolescentów jako „zaniedbany” obszar teorii i badań. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2, 73–86. DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.09.06
Jankowiak, B.A., Soroko, E. (2022). Uwzględnianie perspektywy psychopatologii rozwojowej w profilaktyce zaburzeń i promocji zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Resocjalizacja Polska, 43–59.
Jankowiak, B.A., Soroko, E. (2021). Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jankowiak, B.A., Soroko, E. (2021). Jakościowa analiza autonarracji socjoterapeutów na temat problemów nastoletnich uczestników grup i przebiegu socjoterapii, Biuletyn Socjoterapeutyczny, 1, 85–104. DOI: https://doi.org/10.14746/bst.2023.1.6
Jankowiak, B.A., Brzezińska, A., Soroko, E. (2024). Funkcjonowanie świetlic socjoterapeutycznych i branding oferowanych usług. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323243601
Jankowiak, B.A., Jaskulska, S., Marciniak, M., Klichowski, M. (2022). Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w doświadczeniach polskich uczniów i uczennic – postrzeganie możliwości uzyskania pomocy w szkole. Horyzonty Wychowania, 21, 119–130. DOI: https://doi.org/10.35765/hw.2022.57.12
Jaros, A. (2023). Socjoterapia z bajką – metodyczne wskazówki pracy. Biuletyn Socjoterapeutyczny, 1, 75–84. DOI: https://doi.org/10.14746/bst.2023.1.5
Jaskulska, S., Jankowiak, B.A., Marciniak, M., Klichowski, M. (2022). Assessment of Physical Well-Being and Leisure Time of Polish Students during the COVID-19 Outbreak. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 1–14. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph19148358
Jaskulska, S., Jankowiak, B.A., Sikorska, J., Klichowski, M., Krauze-Sikorska, H.M. (2021). Proces uczenia się przed, w trakcie i po pandemii Covid-19. Badanie VULCAN. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Keller, K.L. (1998). Branding Perspectives on Social Marketing. Adv Consum Res., 25, 299 302.
Kemp, E, Jillapalli, R, Becerra, E. (2014). Healthcare branding: developing emotionally based consumer brand relationships. J Serv Market, 28(2), 126–137. DOI: https://doi.org/10.1108/JSM-08-2012-0157
Kessler, R.C., Aguilar-Gaxiola, S., Alonso, J., Chatterji, S., Lee, S., Ormel, J., Ustün, T.B., Wang, S. (2009). The Global Burden of Mental Disorders: An Update From the Who World Mental Health (Wmh) Surveys. Epidemiol Psichiatr Soc, 18(1), 23–33. DOI: https://doi.org/10.1017/S1121189X00001421
Kumar, V., Pansari, A. (2016). Competitive Advantage Through Engagement. Journal of Marketing Research, 53(4), 497–514. DOI: https://doi.org/10.1509/jmr.15.0044
Lasota, A. (2023). Pozytywne interwencje terapeutyczne oparte na wdzięczności w socjoterapii dzieci i młodzieży. Biuletyn Socjoterapeutyczny, 1, 57–74. DOI: https://doi.org/10.14746/bst.2023.1.4
Marič, M., Pavlin, J., Ferjan, M. (2010). Educational Institution’s Image: A Case Study. Organizacija, 43(2), 58–65. DOI: https://doi.org/10.2478/v10051-010-0007-0
Mohseni, M., Lindstrom, M. (2007). Social Capital, Trust in the Health-Care System and Self-Rated Health: The Role of Access to Health Care in a Population-Based Study. Social science i medicine, 64(7), 1373–1383. DOI: https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2006.11.023
NIK (2017). Funkcjonowanie placówek wsparcia dziennego dla dzieci. Pobrano z: https:// www.nik.gov. pl/aktualnosci/funkcjonowanie-placowek-wsparcia-dziennego-dla-dzieci.html.
NIK (2020). Dostępność lecznictwa psychiatrycznego dla dzieci i młodzieży (w latach 2017–2019). Pobrano z: https://www.nik.gov.pl/plik/id,22730,vp,25429.pdf.
Odoom, P.T., Narteh, B., Odoom, R. (2019). Healthcare branding: Insights from Africa into health service customers’ repeat patronage intentions. International Journal of Healthcare Management, 14(3), 663–675. DOI: https://doi.org/10.1080/20479700.2019.1688503
Olins, W. (2009). Podręcznik brandingu, tłum. M. Boruc. Warszawa: Fundacja Promocja Polska – Instytut Marki Polskiej.
Olins, W. (2004). O marce. Warszawa: Fundacja Promocja Polska – Instytut Marki Polskiej. Osei-Frimpong, K., McLean, G. (2017). Examining Online Social Brand Engagement: A Social Presence Theory Perspective. Technological Forecasting and Social Change, 123, 10–21. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.10.010
Pagani, M., Malacarne, G. (2017). Experiential Engagement and Active vs. Passive Behavior in Mobile Location-based Social Networks: The Moderating Role of Privacy. Journal of Interactive Marketing, 37, 133–148. DOI: https://doi.org/10.1016/j.intmar.2016.10.001
Park, H., Rees, K. (2008). Motivators of Fair Labor Management and the Role of Top Management in the US Clothing/Footwear Industry. Journal of Fashion Marketing and Management, 12(4), 487–501. DOI: https://doi.org/10.1108/13612020810906146
Patel, V., Flisher, A.J., Nikapota, A., Malhotra, S. (2008). Promoting Child and Adolescent Mental Health in Low and Middle Income Countries. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(3), 313–334. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2007.01824.x
Phelps, R., Bray, J.H., Kearney, L.K. (2017). A quarter century of psychological practice in mental health and health care: 1990–2016. American Psychologist, 72(8), 822–836. DOI: https://doi.org/10.1037/amp0000192
Rao, K.D., Peters, D.H., Bandeen-Roche, K. (2006). Towards Patient-Centered Health Ser vices in India—a Scale to Measure Patient Perceptions of Quality. Int J Qual Health Care, 18(6), 414–421. DOI: https://doi.org/10.1093/intqhc/mzl049
Rendtorff, J.D., Mattsson, J. (2009). Ethical issues in the service industries. Service Industries Journal, 29, 1–7. DOI: https://doi.org/10.1080/02642060802116396
Rickwood, D., Deane, F. P., Wilson, C.J., Ciarrochi, J. (2005). Young People’s Help-Seeking for Mental Health Problems. Australian e-Journal for the Advancement of Mental Health, 4(3), 1–34. DOI: https://doi.org/10.5172/jamh.4.3.218
Roelen, K. (2020). Receiving Social Assistance in Low- And Middle-Income Countries: Ne gating Shame or Producing Stigma? Journal of Social Policy, 49(4), 705–723. DOI: https://doi.org/10.1017/S0047279419000709
Sayal, K. (2006). Annotation: Pathways to Care for Children With Mental Health Problems. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(7), 649–659. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2005.01543.x
Sawicka, K. (2024). Wokół pojęcia socjoterapii. Biuletyn Socjoterapeutyczny, 1, 11–23. DOI: https://doi.org/10.14746/bst.2023.1.1
Sickel, A.E., Seacat, J.D., Nabors, N.A. (2014). Mental Health Stigma Update: A Review of Consequences. Advances in Mental Health, 12(3), 202–215. DOI: https://doi.org/10.1080/18374905.2014.11081898
Soroko, E., Jankowiak, B.A. (2020). Shaping Social and Psychological Competencies or Intervening in a Crisis? Sociotherapists’ Experiences of Helping Adolescents in Poland. International Journal for the Advancement of Counselling, 42, 349–365. DOI: https://doi.org/10.1007/s10447-020-09405-x
Suh, T., Houston, M.B., Barney, S. M., Kwon, I. W. (2011). The Impact of Mission Fulfillment on the Internal Audience: Psychological Job Outcomes in a Services Setting. Journal of Service Research, 14(1), 76–92. DOI: https://doi.org/10.1177/1094670510387915
Szczygłowska, L. (2017). Marka biblioteki. Zarządzanie Biblioteką, 9(1), 9–19. Szredzińska, R. (2022). Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. W: M. Sajkowska, R. Szredzińska (red.), Dzieci się liczą 2022. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce (136–157). Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej Dz.U. 2011 Nr 149 poz. 887 (2011) (Polska). Pobrano z: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20111490887.
Veale, D., Bowles, C., Avramescu, M. (2021). The ‘branding’of IAPT and private cognitive behaviour therapy services in England. The Cognitive Behaviour Therapist, 14, e40. DOI: https://doi.org/10.1017/S1754470X21000349
WHO. (2005). Promoting Mental Health: Concepts, Emerging Evidence, Practice. World Health Organization.
WHO. (2005). Atlas: Child and Adolescent Mental Health Resources: Global Concerns, Im plications for the Future. World Health Organization. Pobrano z: https://www.who.int/publications/i/item/9241563044.
WHO. (2017). Global Accelerated Action for the Health of Adolescents (Aa-Ha!): Guidance to Support Country Implementation. World Health Organization.
WHO. (2020). Guidelines on Mental Health Promotive and Preventive Interventions for Adolescents: Helping Adolescents Thrive. World Health Organization.
Wilk, M. (2023). Cztery oblicza socjoterapii. Biuletyn Socjoterapeutyczny, 1, 43–56. DOI: https://doi.org/10.14746/bst.2023.1.3
Zhao, D., Zhao, H., Cleary, P.D. (2019). International Variations in Trust in Health Care Systems. The International journal of health planning and management, 34(1), 130–139. DOI: https://doi.org/10.1002/hpm.2597
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Barbara Jankowiak, Emilia Soroko

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
