Rozwój samoświadomości potrzeb jako możliwa droga do przezwyciężenia wstydu z wykorzystaniem zasobów grupy
Okładka czasopisma Biuletyn Socjoterapeutyczny, nr 2, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

Samoświadomość
potrzeby
profilaktyka
socjoterapia
wstyd
zasoby

Jak cytować

Jakś, J. (2024). Rozwój samoświadomości potrzeb jako możliwa droga do przezwyciężenia wstydu z wykorzystaniem zasobów grupy. Biuletyn Socjoterapeutyczny, (2), 119–135. https://doi.org/10.14746/bst.2024.2.7

Abstrakt

Artykuł analizuje potencjał rozwoju samoświadomości potrzeb jako metody przezwyciężania wstydu w kontekście socjoterapeutycznym. Wstyd może prowadzić do izolacji i niskiej samooceny, co czyni go istotnym obszarem interwencji terapeutycznej. Analiza opiera się na przeglądzie literatury dotyczącej wstydu, samoświadomości i teorii potrzeb w kontekście socjoterapeutycznym. Przedstawiono hipotezę, że zwiększona samoświadomość potrzeb, wspierana przez dynamikę grupy w procesie socjoterapii może skutecznie przyczyniać się do redukcji wstydu i poprawy dobrostanu uczestników. Omówiono specyfikę polskiego kontekstu kulturowego i zaproponowano modyfikację tradycyjnego podejścia socjoterapeutycznego, kładąc nacisk na wczesne etapy budowania świadomości potrzeb uczestników. Wnioski sugerują, że integracja rozwoju samoświadomości potrzeb w procesie socjoterapeutycznym może prowadzić do efektywniejszego przezwyciężania wstydu, poprawy relacji interpersonalnych i zwiększenia dobrostanu uczestników.

https://doi.org/10.14746/bst.2024.2.7
PDF

Bibliografia

Brown, B. (2010). Dary niedoskonałości, tłum. K. Puławski. Poznań: Media Rodzina. Czykwin, E. (2013). Wstyd. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3). DOI: https://doi.org/10.1037//0033-2909.95.3.542

Elven, B.H. ( 2018). Nie gryzę, nie biję, nie krzyczę, tłum. R. Pucek. Warszawa: Biała Plama. Hicks, J.A. (2013). Examining the true self as a wellspring of meaning. W: J.A. Hicks, C. Routledge (red.), The experience of meaning in life (s. 177–188). Dordrecht, Netherlands: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-6527-6_14

Hofstede, G., Hofstede, G.J., (2007). Kultury i organizacje, tłum. M. Durska.Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Jakś, J., Ławicka, J., Oszczęda, A. (2023), Spektrum autyzmu i Stosowana Analiza Potrzeb. Wrocław: Prodeste.

Jankowiak, B., Soroko, E. (2013). Czynniki pomocowe w socjoterapii dzieci i młodzieży – refleksja teoretyczna. W: Jankowiak (red.), Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kanar, M., Samoświadomość w ujęciu kognitywnym a spektrum autyzmu. Journal of Young Researchers, 5/2018. DOI: https://doi.org/10.26881/prog.2019.5.06

Kurtz, E. (1988). Wstyd i poczucie winy, tłum. M. Waksmundzka, A. Dodziuk. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Lindsay, E.K., Creswell, J.D. (2017). Mechanisms of mindfulness training: Monitor and acceptance theory (MAT). Clinical Psychology Review, 51. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cpr.2016.10.011

MacInnes, D.L. (2006). Self‐esteem and self‐acceptance: An examination into their relationship and their effect on psychological health. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 13(5). DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2850.2006.00959.x

Osiatyński, W. (2013). Drogowskazy. Warszawa: Iskry.

Raport końcowy z badania potrzeb osób niepełnosprawnych, PFRON, 2017. Pobrano z: https://www.pfron.org.pl/instytucje/badania-i-analizy-naukowe/raport-koncowy-z-badania-potrzeb-osob-niepelnosprawnych/ [dostęp: 28.11.2024].

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R (red.). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Potter-Efron, R., Potter-Efron, P. (1999). Letting go of shame. Zittau, Hazelden Information & Educational Services.

Schlegel, R., Hicks, J. (2011). The true self and psychological health: Emerging evidence and future directions. Social and Personality Psychology Compass, 12(5). DOI: https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2011.00401.x

Schlegel, R.J., Hicks, J.A., King, L.A., Arndt, J. (2011). Feeling like you know who you are: Perceived true self-knowledge and meaning in life. Personality and Social Psychology Bulletin, 37(6). DOI: https://doi.org/10.1177/0146167211400424

Schultheiss, O.C., Brunstein, J.C. (1999). Goal imagery: Bridging the gap between implicit motives and explicit goals. Journal of Personality, 67(1), 1–38. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-6494.00046

Sheldon, K.M., Elliot, A.J. (1998). Not all personal goals are personal: Comparing autonomous and controlled reasons for goals as predictors of effort and attainment. Personality and Social Psychology Bulletin, 24(5), 546–557. DOI: https://doi.org/10.1177/0146167298245010

Sheldon, K.M., Houser-Marko, L. (2001). Self-concordance, goal-attainment, and the pursuit of happiness: Can there be an upward spiral? Journal of Personality and Social Psychology, 80(1), 152–165. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.80.1.152

Siuta, J. (2005). Słownik psychologii, Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa. Bradshaw, J.(1997). Toksyczny wstyd. Warszawa: Wydawnictwo Akuracik.

Dodziuk, A., (1999). Wstyd. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia, Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

Ryan, R.M., Deci, E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.55.1.68

Sęk, H. (2008) (red). Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Flis, J., Dębski M. (2023). Raport z badania dotyczącego zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi. Pobrano z: https://mlode-glowy.pl/wp-content/uploads/2023/04/MLODE-GLOWY.-Otwarcie-o-zdrowiu-psychicznym_-Raport-final.pdf.

McNall, L.A., Tombari, J.M., Brown, M.M. (2019). Exploring How Mindfulness Links to Work Outcomes: Positive Affectivity and Work-Life Enrichment. Applied Research in Quality of Life, DOI: https://doi.org/10.1007/s11482-019-09762-9