Piękny czy dobry? Moralny wymiar upiększania ciała
PDF

Słowa kluczowe

beauty
good
body beautifying
kalokagathia
cosmetics
morality

Jak cytować

Napiwodzka-Bulek, K. (2015). Piękny czy dobry? Moralny wymiar upiększania ciała. Filozofia Publiczna I Edukacja Demokratyczna, 4(1), 131–144. https://doi.org/10.14746/fped.2015.4.1.7

Abstrakt

The main purpose of the article is to point outsome relations between beauty and good in contemporary reality. The main question that arises here is as follows: is the relationship of beauty and moral good still relevant? The concept presented in the thesis refers to the ancient idea of kalokagathia. It stated that beauty is inseparable from moral good. As far as this ancient perspective is concerned, it can be treated as the background for contemporary considerations about the main issue of beauty and good. The article refers to the concept of aestheticization by Wolfgang Welsch. He defines aesthetics as the primary guiding value, where as experience and entertainment have become the guidelines for contemporary culture. Moreover, the thesis mentions the concept of the consumer society and new ethics of the relation to the body as it is described by Jean Budrillard. Then the narration of the article focuses on the following problem: in what sense can we talk nowadays about moral motivation for beauty treatments of body? One assumption leads to the case of looking after one’s body. Another point of view mentions the need of harmony which manifests itself in beautiful body. Eventually, the central question emerges whether contemporary practice of beautifying the body can be a part of the concept of the good life or not.

https://doi.org/10.14746/fped.2015.4.1.7
PDF

Bibliografia

Arystoteles, Etyka wielka. Etyka eudemejska, przeł. Witold Wróblewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1977.

Baudrillard Jean, Społeczeństwo konsumpcyjne i jego struktury, przeł. Sławomir Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006.

Eco Umberto, Historia piękna, przeł. Agnieszka Kuciak, Wydawnictwo REBIS, Poznań 2005.

Giddens Anthony, Nowoczesność i tożsamość: „ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. Alina Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Ksenofont, Pisma Sokratyczne, przeł. Leon Joachimowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1967.

Maj Agnieszka, „Ciało jako ponowoczesny „projekt estetyczny”, Estetyka i Krytyka, 28 (1), 2013 (89-92).

Newerli-Guz Joanna, Rybowska Agnieszka: „Luksusowe usługi kosmetyczne i medyycny estetycznej w opinii konsumentów”, Handel Wewnętrzny, 351 (4), 2014 (251 262).

Platon, Hippiasz większy 297b, przeł. Władysław Witwicki, Wydawnictwo Recto, Warszawa 1992.

Platon, Dialogi, przeł. Władysław Witwicki, Unia Wydawnicza „Verum”, Warszawa 2012.

Pöltner Günther, Estetyka fi lozofi czna, przeł. Juliusz Zychowicz, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.

Powszechna Encyklopedia Filozofi i, red. Mieczysław A. Krąpiec, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2004, hasło: kalokagathia.

Vigarello Georges, Historia urody, przeł. Maciej Falski, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2011.

Welsch Wolfgang, Estetyka poza estetyką: o nową postać estetyki, przeł. Katarzyna Guczalska, red. Krystyna Wilkoszewska, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2005.

Wieczorkowska Magdalena, „Dylematy etyczne medycyny estetycznej – medycyna naprawcza, czy urynkowienie ciała?” [online] http:// www.annalesonline.uni.lodz.pl/archiwum/2007/2007_02_wieczorkowska_95_102.pdf [Dostęp: V 2016]