Abstract
The article consists of two parts. In the first part the author presents the characteristics of syllogistic reasoning, in the second part describes a set of exercises that are useful in teaching and developing the skill of syllogistic reasoning. The exercises belong to the teaching tools called interactive teaching methods and are of varying level of difficulty.References
Ajdukiewicz Kazimierz, Propedeutyka fi lozofi i dla liceów ogólnokształcących, Książnica – Atlas, Wrocław-Warszawa 1948.
Aristoteles, Aristotelis Opera ex recognition I. Bekkeri, edition altera quam curavit O. Gigon, Berolini 1960.
Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. I, Analityki pierwsze, wstęp i tłum. Kazimierz Leśniak, PWN, Warszawa 1990.
Bocheński Innocenty Maria, Ancient Formal Logic, North-Holland Publishing Company, Amsterdam 1963.
Czeżowski Tadeusz, „O pewnych właściwościach zdań jednostkowych”, w: T. Czeżowski, Odczyty fi lozofi czne, PWN, Toruń 1958, ss. 136-140.
Czeżowski Tadeusz, Logika – podręcznik dla studiujących nauki filozoficzne, PWN, Warszawa 1968.
Leibniz Gottfried Wilhelm, On Some Logical Diffi culties, in Leibniz: Logical Papers, G. Parkinson (ed.), Clarendon Press, Oxford 1966, ss. 115-121.
Leśniak Kazimierz, Arystoteles, PWN, Warszawa 1990.
Łukasiewicz Jan, Aristotle’s Syllogistic from the Standpoint of Modern Formal Logic, Oxford University Press, Oxford 1953.
Łukasiewicz Jan, Z zagadnień logiki i fi lozofi i. Pisma wybrane, PWN, Warszawa 1961.
Łukasiewicz Jan, Sylogistyka Arystotelesa z punktu widzenia współczesnej logiki formalnej, PWN, Warszawa 1988.
Nawrot Oktawian, Wprowadzenie do logiki dla prawników, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012.
Nęcka Edward, Trening twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Platon (2002), Obrona Sokratesa, tłumaczenie i komentarz, Ryszard Legutko, Księgarnia Akademicka, Kraków 2002.
Smolak Maciej, „Heurystyki na lekcjach filozofii”, w: Aldona Pobojewska (red.), Filozofi a. Edukacja interaktywna. Metody – środki – scenariusze, Wydawnictwo Stentor, Warszawa 2012, ss. 104-129.
Suchoń Wojciech, Sylogisyka. Interpretacja zakresowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1996.
Suchoń Wojciech, Sylogistyki klasyczne, Universitas, Kraków 1999.
Tischner Józef, Spór o istnienie człowieka, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 1998.
Walczak Paweł, „Wykład aktywny”, w: Aldona Pobojewska (red.), Filozofi a. Edukacja interaktywna. Metody – środki – scenariusze, Wydawnictwo Stentor, Warszawa 2012, ss. 263-278.
License
Copyright (c) Authors retain copyright and publishing rights to their articles in this journal, granting the journal the right to distribute them under the terms of the CC BY-NC-ND 4.0