Official texts written by villagers as material for communicative competence research – the methodological problems and challenges.
PDF (Język Polski)

Keywords

linguistic changes in rural areas
texts written by villagers
dialect in a text
official style of village inhabitants

How to Cite

Piechnik, A. (2021). Official texts written by villagers as material for communicative competence research – the methodological problems and challenges. Gwary Dziś, 14, 227–233. https://doi.org/10.14746/gd.2021.14.20

Abstract

The recent civilization and culture-related transformations in rural areas have created a need for interdisciplinary research that will capture the essence of these changes and will characterize them. To date, research has focused on the spoken language as the primary form of communication of villagers; they make use of written texts mainly to communicate with public administration institutions. Therefore, these texts pose a unique opportunity to gain insight into the linguistic competence of villagers related to communication, text-forming, and style, as well as their persuasion strategies. These documents also show the extent to which a local dialect is reflected in written texts. The value of these records has been confirmed by a study of documents submitted to social assistance centres in Lesser Poland. An analysis of the language material from other areas would allow to draw more general conclusions concerning the official language of villagers.

https://doi.org/10.14746/gd.2021.14.20
PDF (Język Polski)

References

Bartmiński J. (1991), Odmiany a style języka, [w:] Wariancja w języku. III Opolskie Spotkania Językoznawcze, Szczedrzyk 10–11.10.1989 r., red. S. Gajda, Opole, s. 11–16.

Cygan S. (2011), Przejawy świadomości językowej mieszkańców wsi końca XX wieku na przykładzie Lasocina na Kielecczyźnie, Kielce.

Cząstka B., Synowiec H. (1987), Cechy języka uczniów szkół śląskich w sytuacji lekcyjnej, „Socjolingwistyka”, nr 7, s. 117–131.

Dunaj B. (1994), Kategoria oficjalności, [w:] Współczesna polszczyzna mówiona w odmianie opracowanej (oficjalnej), red. Z. Kurzowa, W. Śliwiński, Kraków, s. 23–31.

Kąś J. (1994), O piekielnickiyk słowak obraźliwyk, „Etnolingwistyka”, nr 6, s. 175–187.

Kucała M. (1994), Gwara, [w:] Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Wrocław, s. 105.

Kurek H. (2010), Przemiany kulturowo-językowego wizerunku polskiej wsi w ostatnim półwieczu (na przykładzie gwar małopolskich), Studia Dialektologiczne IV, red. H. Kurek, A. Tyrpa, J. Wronicz, Kraków, s. 71–79.

Labocha J. (2002), Tekst gwarowy jako dyskurs, Studia Dialektologiczne II, red. J. Okoniowa, B. Dunaj, Kraków, s. 47–52.

Labocha J. (2004), Tekst pisany – tekst zapisany, „Biuletyn PTJ” LX, s. 5–10.

Ong W.J. (2011), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Warszawa.

Ożóg K. (2001), Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów.

Pelcowa H. (2001), Metodologia badań leksyki gwarowej u schyłku XX wieku, [w:] Gwary dziś, t. 1. Metodologia badań, red. J. Sierociuk, Poznań, s. 193–189.

Pelcowa H. (2010), Specyfika i tożsamość gwarowa regionu, Studia Dialektologiczne IV, red. H. Kurek, A. Tyrpa, J. Wronicz, Kraków, s. 63–70.

Piechnik A. (2016), Język pism kierowanych przez mieszkańców okolic Zakliczyna do instytucji gminnych, „Socjolingwistyka”, nr 30, s. 101–113.

Piechnik A. (2019), Styl urzędowy mieszkańców wsi na przykładzie podań do wybranych ośrodków pomocy społecznej w południowej Małopolsce, Kraków.

Rak M. (2014), Zróżnicowanie stylistyczne gwary w świetle statystyki leksykalnej (na materiale podhalańskim), [w:] Badania dialektologiczne. Stan, perspektywy, metodologia, red. M. Rak, K. Sikora, Kraków, s. 157–166.

Sierociuk J. (2020), The methodological assumptions about research into language of villagers, „Gwary Dziś”, t. 13, s. 165–172.

Sikora K. (2010), Grzeczność językowa wsi, cz. I: System adresatywny, Kraków.

Wilkoń A. (2000), Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice.

Wiśniewska H. (1971), Odbicie gwary regionu przemyskiego w błędach uczniów, „Poradnik Językowy”, nr 10, s. 618–621.