DJ Algorytm – cyfrowa sugestia muzyczna jako substytut własnego wyboru

Main Article Content

Szymon Nożyński

Abstrakt

The article attempts to find answers to questions about the autonomy of choice associated with new media services focused mainly on digital music streaming. Today, the role of the guide’s journalist partly taken over by algorithms that are based on data provided by users of all types of music services. Moreover, in the „algorithm – listener” system, the so-called „curator” is important, which is someone between a music journalist and a gatekeeper, depending on the level of advancement and range of services. The algorithm that more and more often performs functions related to making a choice can both help and limit, suggest and laze, enrich and disturb.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Nożyński, S. (2018). DJ Algorytm – cyfrowa sugestia muzyczna jako substytut własnego wyboru. Neodidagmata, (36/37), 77-90. https://doi.org/10.14746/nd.2018.36/37.9
Dział
II. INNOWACJE PEDAGOGICZNE

Bibliografia

  1. Cantelmi T., Technopłynność. Człowiek w epoce internetu: technopłynny umysł, Wydawnictwo OO. Franciszkanów Bratni Zew, Kraków 2015.
  2. Chaciński B., Smartfon dał nam dostęp do muzyki zawsze i wszędzie. A co zepsuł?, https://polifonia.blog. polityka.pl/2017/08/26/smartfon-dal-nam-dostep-do-muzyki-zawsze-iwszedzie-a-co-zepsul/ [dostęp: 26.01.2018].
  3. Clauster G., Amazon Echo vs. Google Home: Which Voice Controlled Speaker Is Best For You?, Wirecutter https://thewirecutter.com/reviews/amazon-echo-vs-google-home/ [dostęp 29.01.2018].
  4. Filiciak M., Hofmokl J., Tarkowski A., Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści (raport z badań), http://obiegikultury.centrumcyfrowe.pl [dostęp: 01.04.2017].
  5. Gajewski M., Czy maszyna może zrozumieć muzykę? Rozmawiamy z przedstawicielem Spotify, https://www. spidersweb.pl/rozrywka/2017/09/28/spotify-discover-weekly-odkryj--w-tym-tygodniu/ [dostęp: 29.01.2018].
  6. Grabiec P., Nowość w Spotify pozwoli się przekonać, czy maszyna jest lepsza od człowieka, https://www. spidersweb.pl/2015/07/spotify-discover-weekly.html [dostęp: 19.01.2018].
  7. Jabłońska B., Socjologia muzyki, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2014.
  8. Kaku M., Fizyka rzeczy niemożliwych. Fazery, pola siłowe, teleportacja i podróże w czasie, Prószyński i S-ka, Warszawa 2012.
  9. Keen A., Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2007.
  10. Kovach S., Amazon’s Latest Gadget has Changed the Way I Listen to Music, Business Insider http://www.businessinsider.com/amazon-echo-review-2015–7?IR=T [dostęp: 07.11.2017].
  11. Krzysztofek K., WEBski świat: mądrość tłumów cieciowych czy zbiorowe nieuctwo?, [w:] A. Keen, Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2007.
  12. Leonhard G., Keynote Presentation at DAMF 2013: a Futuristic Outlook on the Music Creator, Consumer & the Business in Between http://www.futuristgerd.com/2013/12/06/new-video-keynote-presentation-at-dafm2013-a-futuristic-outlook-on-the-music-creator-consumer-the-business-in-between/ [dostęp: 01.03.2017].
  13. Manovich L., Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2006.
  14. Manovich L., Software Takes Command, Bloomsbury Publishing Plc, New York 2013.
  15. Marzysz M., Dlaczego Spotify to nie radio, http://iloveradio.pl/dlaczego-spotify-to-nie-radio/ [dostęp: 29.01.2018].
  16. Misiak T., Muzyczne gry z nośnikiem. Artystyczne strategie przekraczania medium, [w:] M. Parus, A. Trudzik (red.), Media jako przestrzenie muzyki, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016.
  17. Morbitzer J., O (braku) refleksji nad współczesnym światem mediów, [w:] W. Skrzydlewski (red.), Kultura – Edukacja – Technologia kształcenia. Konteksty nowomedialne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017.
  18. Morbitzer J., O istocie medialności młodego pokolenia, „Neodidagmata” #33/34, Poznań – Wydawnictwo Naukowe UAM 2012.
  19. Music Consumer Insight Report (2016) http://www.ifpi.org/downloads/Music-Consumer-Insight-Report-2016.pdf [dostęp: 10.12.2016].
  20. Negroponte N., Cyfrowe życie. Jak odnaleźć się w świecie komputerów, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 1997.
  21. Nożyński S., Dostępność muzyki a dziennikarstwo muzyczne, [w:] Parus M., Trudzik A. (red.), Media jako przestrzenie muzyki, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016.
  22. Nożyński S., Muzyka na żądanie – transformacje w obszarze kultury audialnej, [w:] Kultura współczesna. Muzyka w kulturze, kultura w muzyce 3/2017, red. M. Parus, M. Szpunar, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury 2017.
  23. Outpost, http://outpostmedia.co.uk/newsletters/20170803-outsight16-playlists/ [dostęp: 19.01.2018].
  24. Piekarski K., Kultura danych. Algorytmy wzmacniające uwagę, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra 2017.
  25. Popielarczyk T., Nie algorytmy tylko ludzie stoją za Waszymi ulubionymi playlistami na Spotify, Tidalu czy Apple Music, http://antyweb.pl/nie-algorytmy-tylko-ludzie-stoja-za-waszymi-ulubionymi-playlistami-na-spotify-tidalu-czy-apple-music/ [dostęp: 19.01.2018].
  26. Postman N., Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Wydawnictwo Muza, 1992.
  27. Ratliff B., Every Song Ever. Twenty Ways to Listen in an Age of Musical Plenty, Farrar, Straus and Giroux, New York 2016.
  28. Ratliff B., Slave to the Algorithm. How Music Fans Can Reclaim Their Playlists from Spotify, „The Guardian”, https://www.theguardian.com/books/2016/feb/19/slave-to-the-algorithm-how-music-fans-can-reclaim-their-playlists-from-spotify [dostęp: 07.11.2017].
  29. Siwak W., Audiosfera na przełomie stuleci, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, red. M. Hopfinger, Warszawa 2002.
  30. Skrzydlewski W., Audialna przestrzeń mediów, „Neodidagmata” #33/34, Poznań – Wydawnictwo Naukowe UAM 2012.
  31. Spotify, streaming habits, https://spotifyforbrands.com/us/feature/streaming-habits/ [dostęp: 23.11.2017].
  32. Stasieńko J., Niematerialne Galatee w wehikułach rozkoszy i bólu. Technologie mediów jako aparaty kreowania posthumanistycznej intymności, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2015.
  33. Szpunar M., Muzyczna wszystkożerność, [w:] Kultura współczesna. Muzyka w kulturze, kultura w muzyce 3/2017, red. M. Parus, M. Szpunar, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury 2017.
  34. Szpunar M., Wokół koncepcji gatekeepingu. Od gatekeepingu tradycyjnego do technologicznego, [w:] I.S. Fiut (red.), Wydawnictwo AUREUS, Kraków 2013.
  35. Trybulec M., Media i poznanie. Pojęciowe dylematy teorii komunikacji społecznej z Toronto, TAiWPN Universitas, Kraków 2015.
  36. Ugrešić D., Kultura karaoke, Wydawnictwo Korporacja Ha!art, Kraków 2013.
  37. Zwyczaje strumieniowe, https://spotifyforbrands.com/us/feature/streaming-habits/ [dostęp: 23.11.2017].
  38. Żakowski M., Kaseta magnetofonowa, czyli muzyka 2.0 w wersji beta, [w:] Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, red. W. Godzic, M. Żakowski, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2007.
  39. Żochowska W., Wpływ streamingu na współczesną kulturę muzyczną. Trzy spojrzenia na nowomedialne przemiany, „Glissando. Magazyn o muzyce współczesnej” #32 (3/2017).