„Alternative für Deutschland” – niemiecka eurosceptyczna partia pozaparlamentarna. Próba analizy wizerunku w przestrzeni internetu
PDF

Słowa kluczowe

public relations
potencjał medialny
identyfikacja wizerunkowa
partie pozaparlamentarne
Alternatywa dla Niemiec

Jak cytować

Walecka-Rynduch, A. (2015). „Alternative für Deutschland” – niemiecka eurosceptyczna partia pozaparlamentarna. Próba analizy wizerunku w przestrzeni internetu. Przegląd Politologiczny, (1), 85–106. https://doi.org/10.14746/pp.2015.20.1.6

Abstrakt

Alternatywa dla Niemiec jest nową partią na niemieckiej scenie politycznej. Mimo krótkiej obecności politycznej i medialnej (partia została utworzona w lutym 2013 roku), udało jej się mocno zaznaczyć swoją obecność w przestrzeni społeczno-politycznej. AfD występuje bowiem przeciwko establishmentowi. Co ciekawe, nazywana jest “partią profesorską”, ponieważ jej członkowie i zwolennicy wywodzą się głównie ze środowisk tzw. intelektualnych: naukowych, politycznych, to cenieni eksperci z wielu dziedzin. AfD spowodowała spore zamieszanie w ostatnich niemieckich wyborach parlamentarnych (2013 r.). Z jednej strony poparło ją 4,7% wyborców, zatem otarła się o próg wyborczy, z drugiej strony niechęć do niej solidarnie wykazali działacze większości opcji politycznych. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie: Co miało wobec tego decydujące znaczenie przy budowaniu tak stosunkowo wysokiego wyniku wyborczego (o mały włos dającego mandat wyborczy)? Czy był to potencjał społeczny, programowy czy wizerunek medialny zbudowany w sieci? Który z tych elementów dał AfD 7% poparcie w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2014 r.?

https://doi.org/10.14746/pp.2015.20.1.6
PDF

Bibliografia

Black S. (2005), Public Relations, Kraków.

della Porta D., Diani M. (2009), Ruchy społeczne. Wprowadzenie, Kraków.

Dobek-Ostrowska B. (2007), Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa.

Fras J. (2010), Samoidentyfikacja polskich partii politycznych, w: Polska scena, polityczna. Środowiska – komunikacja polityczna – strategie, red. K. Sobolewska-Myślik, A. Hess, K. Kowalczyk, Kraków.

Hess A. (2013), Społeczni uczestnicy medialnego dyskursu politycznego w Polsce. Mediatyzacja i strategie komunikacyjne organizacji pozarządowych, Kraków.

Kaczmarek-Śliwińska M. (2010), Internet public relations. Polskie realia działań public relations w sieci, Koszalin.

McGraw K. M. (2008), Wizerunki polityczne: tworzenie i sterowanie, w: Psychologia polityczna, red. D. O. Sears, L. Huddy, R. Jervis, Kraków.

Marciniak E. M. (2012), Relacyjna teoria komunikacji a marketing relacyjny w polityce, „Studia Politologiczne”, vol. 24.

Michalczyk S. (2009), Pojęcie mediatyzacji w nauce o komunikowaniu, w: Mediatyzacja kampanii politycznych, red. M. Kolczyńskiego, M. Mazura, S. Michalczyka, Katowice.

Paleczny T. (2011), Nowe ruchy społeczne w warunkach globalizacji, w: Współczesna przestrzeń polityczna. Ewolucja czy rewolucja? red. M. du Vall, M. Majorek, A. Walecka-Rynduch, Kraków.

Piontek D. (2009), Mediatyzacja polityki w tzw. mediach miękkich wiadomości. Polityczni celebryci jako nowy element komunikowania politycznego, w: Mediatyzacja kampanii politycznych, red. M. Kolczyńskiego, M. Mazura, S. Michalczyka, Katowice.

Podobas I. (2011), Public relations jako narzędzie kreowania wizerunku partii politycznych, Warszawa.

Rozwadowska B. (2009), Public Relations. Teoria i praktyka, Warszawa.

Rychter K., Chmielewski Z., Tworzydło D. (red.) (2012), Tożsamość wizualna. Znak, system, wizerunek, Rzeszów.

Seitel F. S. (2003), Public relations w praktyce, Warszawa.

Walecka-Rynduch A. (2013), Niemiecka Partia Piratów, czyli praktyka wirtualnej demokracji, w: Demokracja elektroniczna kontrowersje i dylematy, red. M. Marczewska-Rytko, Lublin.

Walecka-Rynduch A. (2013), Some aspects of political public relations strategy based on the example of polish extra-parliamentary left-wing parties. the first decade of the 21st century, „Przegląd Politologiczny”, nr 3.

Wojcik K. (2005), Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Podręcznik dla teoretyków. Poradnik dla praktyków, Warszawa.

Netografia:

Materiały opublikowane na stronie partii Alternative fuer Deutschland:

https://www.alternativefuer.de/partei/wahlprogramm/, styczeń 2014.

https://www.alternativefuer.de/partei/wahlprogramm/, styczeń 2014.

https://www.alternativefuer.de/partei/unterstutzer/, styczeń 2014.

http://www.zeit.de/2013/51/afd-alternative-fuer-deutschland-rechts, dane na grudzień 2013 r., styczeń 2014.

https://www.alternativefuer.de/2014/01/28/sz-27-01-2014-europa-2014-schicksalswahl/, styczeń 2014.

https://www.alternativefuer.de/grosse-aufmerksamkeit-fuer-afd-antwortet, maj 2014.

https://www.alternativefuer.de/programm-hintergrund/mut-zur-wahrheit/, maj 2014.

http://www.alternativefuer.de/programm-hintergrund/mut-zur-wahrheit/die-afd-den-medien/, maj 2014.

https://www.alternativefuer.de/wp-content/uploads/2014/05/AfD_Kompakt_06_14.pdf, maj 2014.

Artykuły prasowe:

FDP-Politiker wechselt zur Anti-Euro-Partei, „Handelsblatt”, 17.03.2013, www.handelsblatt.com/politik/deutschland/alternative-fuer-deutschland-fdp-politiker-wechselt-zur-anti-euro-partei/7941300.html, styczeń 2014.

Forsa-Chef widerspricht eigenen Umfragen: AfD hat Chance auf den Bundestag, „Deutsche Wirtschaftsnachrichten”, 16.08.2013, http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2013/08/16/forsa-chef-widerspricht-eigenen-umfragen-afd-hat-chance-auf-den-bundestag/, styczeń 2014.

Małkiewicz A., Kessler R., Miejsce i perspektywy rozwoju pozaparlamentarnej partii politycznej na polskiej scenie politycznej na przykładzie Partii Demokratycznej – demokraci.pl, http://www.demokraci.pl/slownik/images/stories/analiza.pdf, styczeń 2014.

Meiritz A., Plötzlich uncool, 22.08.2012, http://www.spiegel.de/politik/deutschland/umfragen-im-sinkflug-fuenf-gruende-warum-die-piraten-abstuerzen-a-851456.html, 30 sierpnia 2012.

Neue Umfrage sieht AfD bei sechs Prozent, „Die Welt”, 9.10.2013, http://www.welt.de/politik/deutschland/article120751085/Neue-Umfrage-sieht-AfD-bei-sechs-Prozent.html, styczeń 2014.

Prantl H., Klares Bekenntnis zu Europa, 27.01.2014, http://www.sueddeutsche.de/politik/wahl-des-eu-parlaments-klares-bekenntnis-zu-europa-1.1872598, styczeń 2014.

Plickert P., Mehr als Euro-Kritik, „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, 15. April 2013, http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/wirtschaftspolitik/alternative-fuer-deutschland-mehr-als-euro-kritik-12149612-p2.html, styczeń 2014.

Sikora T., Alternatywa dla Niemiec, 23.04.2013, http://niemcy-online.pl/komentarze/764-alternatywa-dla-niemiec.html, styczeń 2014.

Wie autoritär ist die AfD? von Caterina Lobenstein, „Die Zeit”, 14 grudnia 2013, http://www.zeit.de/2013/51/afd-alternative-fuer-deutschland-rechts, styczeń 2014.

Prozent liebäugeln mit Wahl der Anti-Euro-Partei, von Manuel Bewarder und Jochen Gaugele, „Die Welt”, 6.04.2013, http://www.welt.de/politik/deutschland/article115062994/24-Prozent-liebaeugeln-mit-Wahl-der-Anti-Euro-Partei.html, styczeń 2014.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Thilo_Sarrazin, styczeń 2014.

http://www.wahlrecht.de/umfragen/forsa.htm, styczeń 2014.

http://de.statista.com/statistik/daten/studie/953/umfrage/aktuelle-parteipraeferenz-bei-bundestagswahl/, styczeń 2014.

http://www.spiegel.de/politik/deutschland/emnid-umfrage-afd-kaeme-bei-europawahl-auf-sieben-prozent-a-945586.html, styczeń 2014.

http://www.dw.de/niemiecka-tea-party-cichy-zwyci%C4%99zca-wybor%C3%B3w-do-bundestagu/a-17104630, styczeń 2014.

http://www.dw.de/german-afd-tries-to-shake-off-tea-party-tag/a-17506323, maj 2014.

http://www.spiegel.de/international/germany/bild-924498-548046.html, maj 2014.

http://www.pi-news.net/wp/uploads/2014/05/eu-wahl_hr00.05.jpg, maj 2014.

http://de.statista.com/statistik/daten/studie/6818/umfrage/entwicklung-der-wahlbeteiligung-an-europawahlen-seit-1979/, maj 2014.

http://de.statista.com/statistik/daten/studie/12327/umfrage/amtliches-ergebnis-der-europawahl-2009/.