Komercjalizacja propagandy a niezależność czwartej władzy – przyczynek do dyskusji o współczesnych zagrożeniach dla wolności mediów
PDF (English)

Słowa kluczowe

wolność słowa i mediów
cenzura
propaganda
komercjalizacja propagandy
prywatyzacja cenzury
czwarta władza

Jak cytować

Skrzypczak, J. (2023). Komercjalizacja propagandy a niezależność czwartej władzy – przyczynek do dyskusji o współczesnych zagrożeniach dla wolności mediów. Przegląd Politologiczny, (2), 101–117. https://doi.org/10.14746/pp.2023.28.2.7

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie zjawiska tzw. komercjalizacji propagandy i jego możliwego wpływu na niezależność czwartej władzy. Autor zamierza potwierdzić względnie zakwestionować hipotezę, według której w XXI w. obserwuje się nowe zjawisko tzw. komercjalizacji propagandy. W tym celu zamierza wykorzystać metodę opisową wraz z elementami analizy porównawczej. Koncepcja tzw. „prywatyzacji cenzury” została po raz pierwszy opisana przez J.Kurzlanticka i P. Linka w oparciu o obserwację elementów polityki medialnej Chińskiej Republiki Ludowej wobec Tajwanu w XXI w. Według tych autorów, można dostrzec bardzo niepokojące zjawisko polegające na zleceniu kontroli treści przedstawicielom sektora prywatnego. Oznacza to, że cenzura jest przekazywana prywatnym przedsiębiorstwom medialnym. Owo zlecenie ma polegać na sprawowaniu faktycznej kontroli nad obiegiem treści i komunikatów nie przez organy państwowe, a przez właścicieli mediów bądź reklamodawców, którzy wywierają bezpośredni lub pośredni nacisk, najczęściej ekonomiczny, na dziennikarzy zamierzających opublikować krytyczne teksty. Koncepcję prywatyzacji cenzury należy rozszerzyć o koncepcję tzw. komercjalizacji propagandy. Wydaje się, że tego typu strategię można w ostatnich latach dostrzec także na Węgrzech i Polsce czego najdobitniejszym dowodem są działania naprawcze podejmowane w ostatnim okresie przez Unię Europejską, w szczególności zaproponowanie European Media Freedom Act. Dowiedziono, w oparciu o analizę opisanych przykładów dostrzeżonych na Tajwanie, Węgrzech i Polski, że działania określane mianem prywatyzacji cenzury i komercjalizacji propagandy mogą okazać się bardzo skuteczne, a tym samym niebezpieczne dla niezależności czwartej władzy. Obecne regulacje prawne gwarantujące wolność słowa i mediów zakazujące wprawdzie w sposób wyraźny m. in. cenzury prewencyjnej, okazują się niewystarczające w zapewnieniu niezależności czwartej władzy w przypadku działań określanych jako „komercjalizacji propagandy”.

https://doi.org/10.14746/pp.2023.28.2.7
PDF (English)

Bibliografia

Act of 26 January 1984 Press law (Polish Press Law), Dz. U. 2018, item 1914.

Adamowski J. (2005), Narodziny czwartej władzy. Geneza i rozwój brytyjskiego systemu medialnego, Warszawa.

Banaszak B. (1997), Prawa człowieka i obywatela w nowej Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, „Przegląd Sejmowy”, no. 5.

Barrett P. (2020), Regulating Social Media, https://static1.squarespace.com/static/5b6df958f8370af3217d4178/t/5f58df637cbf80185f372776/1599659876276/NYU+Section+230_FINAL+ONLINE+UPDATED_Sept+8.pdf, 20.02.2023.

Batorfy A. (2019), Hungary: A Country on the Path towards an Authoritarian Media System, in: Media, Freedom of Speech, and Democracy in the EU and Beyond, ed. A. Giannakopoulos, Research Paper no. 10, The S. Daniel Abraham Center for International and Regional Studies, Tel Aviv University.

Biłgorajski A. (2013), Granice wolności wypowiedzi. Studium konstytucyjne, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.

Bognár É., Bátorfy A., Dragomir M. (2018), Media Pluralism Monitor: Monitoring risks for media pluralism in the EU and beyond, Hungary Report 2017, European University Institute. CMPF Florence, http://cmpf.eui.eu/wpcontent/uploads/2018/11/Hungary_MPM2017_country-report.pdf.

Brannon V. C. (2019), Free Speech and the Regulation of Social Media Content, https://sgp.fas.org/crs/misc/R45650.pdf, 20.02.2023.

Charter of Fundamental Rights of the European Union of 7 December 2000 (O.J. E.U. of 7.06.2016, C 202/389).

Constitution of the Republic of Poland of 2 April 1997 (Dz. U. 1997, No. 78, item 483).

Diaz J. (2021), Jack Dorsey Says Trump’s Twitter Ban Was ‘Right Decision’ But Worries About Precedent, https://www.npr.org/2021/01/14/956664893/twitter-ceo-tweets-about-banning-trump-from-site?t=1645378363608, 20.02.2023.

Dobosz I. (2011), Prawo prasowe, Lex Wolters Kluwer, Warszawa.

Drabik P. (2021), Towarzystwo Dziennikarskie powołało fundusz dla zwalnianych z Polska Press, https://www.press.pl/tresc/65866,towarzystwo-dziennikarskie-powolalo-fundusz-dla-zwalnianych-z-polska-press.

European Convention (European Convention) for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms adopted by the Council of Europe (Dz. U. 1993, No. 61, item 264, as amended).

European Media Freedom Act (2022), Commission proposes rules to protect media pluralism and independence in the EU, Brussels, 16 September 2022, https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/european-media-freedom-act-proposal-regulation-and-recommendation.

Ferenc-Szydełko E. (2013), Prawo prasowe. Komentarz, Warszawa.

Frąckiewicz A. (2002), Regulacja wolności wypowiedzi w polskim porządku prawnym, in: Prawa i wolności obywatelskie w Konstytucji RP, eds. B. Banaszak, A. Preisner, Warszawa.

Gajlewicz-Korab K., Szurmiński Ł. (2022), Politicizing Poland’s Public Service Media: The Analysis of Wiadomości News Program, “Central European Journal of Communication”, 15(1(30), pp. 72–91. DOI: https://doi.org/10.51480/1899-5101.15.1(30).4

Garcia R., Hoffmeister Th. (2017), Social Media Law in a Nutshell, “School of Law Faculty Publications”, no. 21, https://ecommons.udayton.edu/law_fac_pub/2, 20.02.2023.

Garlicki L. (2010), Art. 10. Wolność wyrażania opinii, in: Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, vol. I: Komentarz do art. 1–18, ed. idem, Warszawa.

Glensk J. (2005), Cenzura represyjna a wolność prasy (ze szczególnym uwzględnieniem prasy śląskiej), in: Kulturowe instrumentarium wolności. Etyka i prawo, ed. R. Paradowski, Wydawnictwo Naukowe INPiD UAM.

Goban-Klas T. (2005), Media: od „czwartej władzy do „pierwszej władzy”?, in: Media, władza, prawo, ed. M. Magoska, Kraków, pp.19–27.

International Covenant (International Covenant) on Civil and Political Rights (Dz. U. 1977, No. 38, item 167).

Jaskiernia A. (2005), Swoboda debaty politycznej w mediach w świetle standardów Rady Europy, „Studia Medioznawcze”, no. 4.

Jaw-Nian H. (2017), The China Factor in Taiwan’s Media: Outsourcing Chinese Censorship Abroad, “China Perspectives”, Wanchai, issue 3. DOI: https://doi.org/10.4000/chinaperspectives.7388

Kamiński I. C. (2005), Media w europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, in: Prawo mediów, eds. J. Barta, R. Markiewicz, A. Matlak, Wydawnictwo Prawnicze Lexis Nexis, Warszawa.

Kamiński I. C. (2009), Karta Praw Podstawowych jako połączenie praw i zasad – strukturalna wada czy szansa?, in: Karta Praw Podstawowych w europejskim i krajowym porządku prawnym, ed. A. Wróbel, Warszawa.

Kamiński I. C. (2010), Ograniczenia swoboda wypowiedzi dopuszczalne w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Analiza krytyczna, Warszawa.

Kayode-Adedeji T., Oyero O., Aririguzoh S. (2018), Regulating the Social Media for Global Relationships, https://www.researchgate.net/publication/322531212_Regulating_the_social_media_for_global_relationships, 20.02.2023.

Khan I. (2021), How Can States Effectively Regulate Social Media Platforms?, https://www.law.ox.ac.uk/business-law-blog/blog/2021/01/how-can-states-effectively-regulate-social-media-platforms, 21.02.2023.

Kosmus B., Kuczyśnki G. (eds.) (2011), Prawo prasowe. Komentarz, Warszawa.

Kowalski J. (2021), Orlen za 120 mln kupuje Polska Press. Rusza repolonizacja mediów, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/orlen-kupuje-polska-press-cena-opinie#.

Kowalski T. (2002), Ekonomia polityczna obecności kapitału zagranicznego w mediach w Polsce, „Studia Medioznawcze”, no. 5.

Kreft J. (2013), Władza platform. Za fasadą Google, Facebooka i Spotify, Kraków.

Krupa-Dąbrowska R. (2022), Sąd oddalił skargę RPO w sprawie zgody na połączenie Orlen-Polska Press, Prawo.pl, https://www.prawo.pl/biznes/wyrok-sadu-w-sprawie-zgody-prezesa-uokik-na-polaczenie-orlen,515547.html.

Kurlantzick J., Link P. (2009), China: Resilient, Sophisticated Authoritarianism, in: Undermining Democracy: 21st Century Authoritarians, ed. Ch. Walker, Freedom House, Washington, DC.

Lasswell H. D., Blumenstock D. (1939), World Revolutionary Propaganda; A Chicago Study, New York.

Leksykon politologii (2004), eds. A. Antoszewski, A. Herbut, Wrocław, p. 47.

Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych otwarty do podpisu w Nowym Jorku dnia 16 grudnia 1966 r. (Dz. U. 1977, No. 38, item 167).

Młynarska-Sobaczewska A. (2003), Wolność informacji w prasie, Toruń.

Montesquieu (1927), O duchu praw, tł. T. Boy-Żeleński, Warszawa.

Mrozowski M. (2001), Media masowe, władza, rozrywka i biznes, Warszawa.

Newton K. (1995), The Mass Media: Fourth Estate or Fifth Column?, in: Governing the UK in the 1990s, eds. R. Pyper, L. Robins, Palgrave, London, https://doi.org/10.1007/978-1-349-23899-6_8). DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-23899-6_8

Nowińska E. (2008), Wolność wypowiedzi prasowej a granice dozwolonej krytyki, in: Dylematy praw człowieka, eds. T. Gardocka, J. Sobczak, Toruń.

Nowińska E. (2005), Media jako czwarta władza? Co na to prawo?, in: Media, władza, prawo, ed. M. Magoska, Kraków, pp. 9–17.

Nowińska E. (2007), Wolność wypowiedzi prasowej, Wydawnictwo LEX Wolters Kluwer, Warszawa.Nowińska E. (2007), Wolność wypowiedzi prasowej, Wydawnictwo LEX Wolters Kluwer, Warszawa.

Ohlheiser A., Guo E. (2021), Twitter Locked Trump’s Account. Insiders Say It Needs to Go Further, https://www.technologyreview.com/2021/01/06/1015830/twitter-trump-suspension-ban/, 18.02.2023.

Palczewski M. (2017), Media jako czwarta władza – mit czy rzeczywistość?’, in: Media, komunikacja, kultura, eds. D. Lewiń ski, K. Stasiuk-Krajewska, R. Wróblewski, Wydawnictwo Libron, Wrocław.

Palmer J. W., Eriksen L. (1999), Digital News – Paper, Broadcast and More Converge on the Internet, “The International Journal on Media Management”, vol. 1. DOI: https://doi.org/10.1080/14241279909384484

Paslawsky A. (2017), The Growth of Social Media Norms and the Governments’ Attempts at Regulation, “Fordham International Law Journal”, vol. 35, no. 5.

Pawlik P. (2021), Kolejne zmiany w „Dzienniku Zachodnim” po przejęciu przez Orlen. „Doszło do pierwszych spięć z załogą”, https://www.onet.pl/informacje/onetslask/kolejne-zmiany-w-dzienniku-zachodnim-po-przejeciu-przez-orlen-doszlo-do-pierwszych/gs5l88l,79cfc278.

Polyak G. (2015), The Hungarian Media System. Stopping Short or Re-Transformation?, “Südosteuropa”, 63, no. 2, pp. 272–318. DOI: https://doi.org/10.1515/soeu-2015-630207

Powszechna Deklaracja Prawa Człowieka, Paryż, 10 XII 1948, http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1948.html.

Qualter T. H. (1965), Propaganda and Psychological Warfare, New York.

Raport UOKiK (2014), Delegatura we Wrocławiu, Konsolidacja i zmiany własnościowe na rynku prasy regionalnej w Polsce w latach 1990–2014, Wrocław.

Ressa M. (2020), Working Group on Infodemics Policy Framework, https://informationdemocracy.org/wp-content/uploads/2020/11/ForumID_Report-on-infodemics_101120.pdf, 20.02.2023.

Sadurski W. (1992), Prawo do wolności słowa w państwie demokratycznym, „PiP”, z. 10.

Sadurski W. (1998), Wolność prasy w systemie praw człowieka (wybrane zagadnienia), in: Obywatel – jego wolności i prawa. Zbiór studiów z okazji 10-lecia Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa.

Sarnecki P. (2005), Regulacje problematyki środków społecznego przekazu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w: Prawo mediów, eds. J. Barta, R. Markiewicz, A. Matlak.

Scaife L. (2018), The Effective Regulation of Social Media, http://kar.kent.ac.uk/65920, 20.02.2023.

Skrzyło W. (ed.) (1999), Polskie prawo konstytucyjne, Marpol.

Skrzypczak J. (2015), Spór o media publiczne w świetle standardów europejskich, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, no. 4.

Skrzypczak J. (2019), The effect of the China factor’ on Taiwan’s media system security as an example of the privatizations and outsourcing of censorship and propaganda in the digital age, „Przeglą d Strategiczny”, issue 12. DOI: https://doi.org/10.14746/ps.2019.1.22

Skrzypczak J. (2021), Opinia dotycząca ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji (druk senacki nr 482), Opinie i ekspertyzy, OE–359, Kancelaria Senatu, Warszawa, https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatekspertyzy/5996/plik/oe-359_.pdf.

Skrzypczak J., Iwasiuta G. (2021), Polarisation of Content in Polish News Making, as Exemplified by News Programmes of Licensed Broadcasters and the Public Service Broadcaster, „Zeszyty Prasoznawcze”, Kraków, vol. 64, no. 2(246), pp. 23–48. DOI: https://doi.org/10.4467/22996362PZ.21.009.13474

Sobczak J. (2008), Prawo prasowe. Komentarz, LEX Wolters Kluwer, Warszawa.

Sobczak J. (2005), Wolność środków społecznego przekazu czy wolność ekspresji w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości w Strasburgu, in: Kulturowe instrumentarium wolności. Etyka i prawo, ed. R. Paradowski, Wydawnictwo Naukowe INPiD UAM.

Sobczak J. (2007), Swoboda wypowiedzi w orzecznictwie ETPCZ, IUS NOVA 2007.

Sobczak J. (2009), Dzieje prawa prasowego na ziemiach polskich, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM.

Sokolewicz W. (2011), Prasa i konstytucja, Lex Wolters Kluwer, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.

Szynol A. (2008), Piętnaście lat obecności Passuer Neue Presse (Polskapresse) i Orkla Media na polskim regionalnym rynku prasy, „Studia Medioznawcze”, no. 2.

Tan C. (2018), Regulating Content on Social Media, https://www.jstor.org/stable/j.ctt2250v4k.2?seq=1#metadata_info_tab_contents, 20.03.2023.

Thomson O. (2001), Historia propagandy, Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa.

Torczyńska M. (2008), Czwarta władza – media a ład prawny demokratycznego społeczeństwa, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, no. 1. DOI: https://doi.org/10.14746/ssp.2008.1.05

Tófalvy T. (2017), Online Harassment of Journalists in Hungary. Forms, Coping Mechanisms and Consequences for Press Freedom, April, International Press Institute, https://ipi.media/wpcontent/uploads/2017/03/006_Hungary_Report_Ontheline_2017.pdf.

Tully S. (2014), People You Might Know. Social Media in the Conflict Between Law and Democracy, in: Law and Democracy. Contemporary Questions, eds. G. Patmore, K. Rubenstein, Canberra. DOI: https://doi.org/10.22459/LD.12.2014.09

Varis P. (2020), Trump Tweets the Truth: Metric Populism and Media Conspiracy, “Trabalhos em Linguística Aplicada”, no. 59(1), Jan–Apr, https://www.scielo.br/j/tla/a/RPhbj6dwKR9bx9pBQ4Y9JKw/?lang=en. DOI: https://doi.org/10.1590/01031813683411620200406

Wall J., Mooppan H., Joshi S., Taibleson R., Mc Intosh S., Utrecht J. (2020), Donald J. Trump, President Of The United States, Et Al., Petitioners V. Knight First Amendment Institute At Columbia University, Et Al., On Petition For A Writ Of Certiorari To The United States Court Of Appeals For The Second Circuit, Petition For A Writ Of Certiorari, https://www.supremecourt.gov/DocketPDF/20/20-197/150726/20200820102824291_Knight%20First%20Amendment%20Inst.pdf.

Węglińska A., Szurmiński Ł., Wąsicka-Sroczyńska M. (2021), Politicization as a Factor of Shaping News in the Public Service Media: A Case Study on Public Television in Poland, „Athenaeum Polskie Studia Politologiczne”, vol. 72, pp. 29–51. DOI: https://doi.org/10.15804/athena.2021.72.02

Winczorek P. (2000), Komentarz do Konstytucji Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Warszawa.

Wojtas T. (2021), Protest kosztował media ponad 5 mln zł. TVN i Polsat pierwszy raz w historii nie nadały programów informacyjnych, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podatek-od-reklam-protest-transmisje-polsat-sport-eurosport-odwolane.

World Press Freedom Index 2022, https://rsf.org/en/index.

World Press Freedom Index 2021, https://rsf.org/en/2021-world-press-freedom-index-journalism-vaccine-against-disinformation-blocked-more-130-countries.

Zgut E. (2020), UE nie powinna odwracać wzroku od medialnego przejęcia na Węgrzech, „Respublika”, no. 10, pp. 4–7.

Zgut E., Przybylski W. (2020), Na Węgrzech też się zaczęło od lokalnych mediów, „Respublika”, no. 10, pp. 10–22.

Zielińska-Folcholc M. (2003), Procesy koncentracji w działalności prasowej w Unii Europejskiej. Zagadnienia materialnoprawne, „Państwo i Prawo”, no. 2.