Abstrakt
Wybory prezydenckie w Polsce zostały pierwotnie zaplanowane na 10 maja 2020 r. Niemniej, z uwagi na okoliczności, które powstały w związku z pandemią COVID-19, głosowanie zostało przełożone i odbyło się pod koniec czerwca (I tura) i w połowie lipca 2020 roku (II tura). Celem artykułu jest zbadanie sposobu, w jaki media relacjonowały przełożone wybory prezydenckie w Polsce. W szczególności celem badania jest rozpoznanie ram interpretacyjnych stosowanych przez dziennikarzy podczas relacjonowania wydarzeń związanych z tymi wyborami. Przeprowadzona została ilościowa analiza zawartości przekazów pochodzących z audycji informacyjnych trzech stacji telewizyjnych, czterech stacji radiowych i trzech platform online. Materiał badawczy został zebrany 10 maja (czyli w dniu, w którym pierwotnie głosowanie miało się odbyć) oraz 30 czerwca (czyli w dniu, w którym oficjalnie ogłoszono wyniki I tury wyborów). Wyniki analizy ukazały różnice w sposobie relacjonowania wyborów pomiędzy pierwszym i drugim dniem uwzględnionym w badaniu. Co prawda rama epizodyczna dominowała w medialnym przekazie w obu dniach, ale rama tematyczna była częściej wykorzystywana w dniu, gdy zaplanowane wcześniej wybory ostatecznie się nie odbyły, niż w dniu, w którym ogłoszono wyniki. Rama konfliktu była częściej wykorzystywana w materiałach dziennikarskich w dniu ogłoszenia wyników niż w dniu bez głosowania. Wyniki ukazały także wpływ orientacji politycznej organizacji medialnej na sposób wykorzystania ramy odpowiedzialności i ramy konsekwencji.
Finansowanie
The project “THREATPIE: The Threats and Potentials of a Changing Political Information Environment” is financially supported by the NORFACE Joint Research Programme on Democratic Governance in a Turbulent Age and co-funded by National Science Centre, Poland, and the European Commission through Horizon 2020 under grant agreement No 822166.
Bibliografia
Blumer J. G., Gurevitch M. (1995), The crisis of public communication, Routledge, London.
Brüggemann M. (2014), Between frame setting and frame sending: How journalists contribute to news frames, “Communication Theory”, vol. 24, no. 1. DOI: https://doi.org/10.1111/comt.12027
Cappella J. N., Jamieson K. H. (1996), News frames, political cynicism, and media cynicism, “Annals of the American Academy of Political and Social Science”, vol. 546. DOI: https://doi.org/10.1177/0002716296546001007
D’Angelo P., Kuypers J. A. (2010), Introduction, in: Doing News Framing Analysis. Empirical and Theoretical Perspectives, eds. P. D’Angelo, J. A. Kuypers, Routledge, New York. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203864463
de Albuquerque A. (2013), Media/politics connections: beyond political parallelism, “Media, Culture & Society”, vol. 35, no. 6. DOI: https://doi.org/10.1177/0163443713491302
De Vreese C. H., Peter J., Semetko H. A. (2001), Framing politics at the launch of the euro: A cross-national comparative study of frames in the news, “Political Communication”, vol. 18, no. 2. DOI: https://doi.org/10.1080/105846001750322934
Dobek Ostrowska B., Nożewski J. (2019), Poland: independent vs. servil relationships, in: Close and Distant: Political Executive-Media Relations in Four Countries, eds. K. M. Johannson, G. Nygren, Nordicom, Gothenburg.
Dobek-Ostrowska B. (2015), 25 years after communism: four models of media and politics in Central and Eastern Europe, in: Democracy and Media in Central and Eastern Europe 25 Years On, eds. B. Dobek-Ostrowska, M. Głowacki, Peter Lang Edition, Frankfurt am Main. DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-653-04452-2
Dobek-Ostrowska B. (2022), Polski system medialny trzy dekady po upadku komunizmu: dynamika procesu zmian na tle Europy Środkowo-Wschodniej, in: Polski system medialny w procesie zmian, cz. 2, eds. J. Kępa-Mętrak, P. Ciszek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce.
Dobek-Ostrowska B. (2019), Polish Media System in a Comparative Perspective. Media in Politics, Politics in Media, Peter Lang Edition, Berlin. DOI: https://doi.org/10.3726/b15173
Entman R. M. (1993), Framing – Toward clarification of a fractured paradigm, “Journal of Communication”, vol. 43, no. 4. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x
Gamson W. A., Modigliani A. (1989), Media discourse and public-opinion on nuclear-power – A constructionist approach, “American Journal of Sociology”, vol. 95, no. 1. DOI: https://doi.org/10.1086/229213
Goclowski M., Plucinska J. (2020), Poland’s electoral commission confirms Sunday election won’t happen, Reuters, 7.05.2020.
Gordon C. (2015), Framing and Positioning, in: Handbook of Discourse Analysis, 2, eds. D. Tannen, H. E. Hamilton, D. Schiffrin, Wiley-Blackwell.
Guenduez A. A., Schedler K., Ciocan, D. (2016), Generic frames and tonality: Mapping a polarizing issue in a multifaceted context, “European Journal of Communication”, vol. 31, no. 5. DOI: https://doi.org/10.1177/0267323116666478
Hallin D. C., Mancini P. (2004), Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics, Cambridge University Press, New York. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511790867
Iyengar S. (1991), Is Anyone Responsible? How Television Frames Political Issues, University of Chicago Press, Chicago. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226388533.001.0001
Jadczak Sz. (2020), Wybory, których nie było, kosztowały Pocztę Polską blisko 70 milionów. Ujawniamy dokumenty, TVN24, 28.05.2020.
Klepka R. (2021), Polityka w krzywym zwierciadle mediów. Stronniczość polityczna mediów w relacjonowaniu parlamentarnych kampanii wyborczych w 2015 i 2019 roku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Krakovsky R. (2020), Presidential Elections in Poland, in the Era of Covid-19, Institute Montaigne, https://www.institutmontaigne.org/en/blog/parliamentary-elections-poland-era-covid-19.
Lipiński A. (2021), Poland: ‘If we don’t elect the President, the country will plunge into chaos’, in: Populism and the Politicization of the COVID-19 Crisis in Europe, eds. G. Bobba, N. Hubé, Palgrave Macmillan Cham, London. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-66011-6_9
Nelson T. E., Kinder D. R. (1996), Issue frames and group-centrism in American public opinion, “Journal of Politics”, vol. 58, no. 4. DOI: https://doi.org/10.2307/2960149
Palczewski M. (2011), The concept of framing and its use in Wiadomości TVP and Fakty TVN news broadcasts research, “Studia Medioznawcze”, vol. 1, no. 44.
Pan Z., Kosicki G. (1993), Framing Analysis. An Approach to News Discourse, “Political Communication”, vol. 10. DOI: https://doi.org/10.1080/10584609.1993.9962963
PAP (2020), Kaczyński i Gowin: PiS i Porozumienie przygotowały rozwiązanie dotyczące wyborów prezydenckich, 6.05.2020.
Semetko H. A., Valkenburg P. M. (2000), Framing European politics: a content analysis of press and television news, “Journal of Communication”, vol. 50, no. 2. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x
Seymour-Ure C. (1974), The Political Impact of Mass Media, Constable/Sage, London–Beverly Hills.
Strömbäck J., Nord L. W. (2006), Do politicians lead the tango? – A study of the relationship between Swedish journalists and their political sources in the context of election campaigns, “European Journal of Communication”, vol. 21, no. 2. DOI: https://doi.org/10.1177/0267323105064043
Tidey A. (2020), Poland’s all-postal presidential vote ‘dangerously undermines’ democracy, warns HRW, Euronews, 20.04.2020.
Traczyk A., Nič M. (2020), How Poland’s Postponed Election is Boosting Opposition Hopes, (DGAP Commentary, 17), Forschungsinstitut der Deutschen Gesellschaft für Auswärtige Politik e.V., Berlin, https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-69205-1, 16.08.2023.
Vashchanka V. (2020), Political maneuvers and legal conundrums amid the COVID-19 pandemic: the 2020 presidential election in Poland. Case study, International Institute for Democracy and Electoral Assistance, Stockholm.
Vliegenthart R., Van Zoonen L. (2011), Power to the frame: Bringing sociology back to frame analysis, “European Journal of Communication”, vol. 26, no. 2. DOI: https://doi.org/10.1177/0267323111404838
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Agnieszka Stępińska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.