Abstract
This article examines the phenomenon of infantilisation in the 2023 Polish parliamentary election campaign. Infantilisation is a consequence of the mediatisation of politics, a process that has transformed electoral competition into a spectacle, while aligning political communication with mass media logic. The introductory section outlines the electoral context, during which politicians deliberately incited conflicts to provoke strong emotions, thereby encouraging the media to engage with and amplify these issues through simplified and conventionalised narratives. The second section delves into the theoretical foundations of infantilisation. It identifies several mechanisms contributing to this trend, including mediatisation, which has reshaped political operations and communication by reducing them to simplistic, emotionally charged messages. The third section addresses the methodological framework, detailing the use of discourse and narrative analysis to analyse media coverage of political conflicts. The author’s findings demonstrate how different media outlets constructed narratives surrounding the provoked conflicts.
References
Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., (1997), Psychologia społeczna, Zysk i Sp-ka, Poznań.
Bäcker R. i in. (2016), Metodologia badań politologicznych, PTNP, Warszawa.
Barker Ch. (2005), Studia kulturowe. Teoria i praktyka, transl. A. Sadza, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Blackbourn D. (1987), Politics as Theatre: Metaphors of the Stage in German History, 1848–1933, “Transactions of the Royal Historical Society”, vol. 37, pp. 149–167. DOI: https://doi.org/10.2307/3679155
Bogunia-Borowska M. (2006), Infantylizacja kulturowa. Adolescencja dzieci oraz infantylizacja dorosłych, in: Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, ed. M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Brzoza K. (2014), Entertainizacja polityki, „Zeszyty Prasoznawcze”, vol. 57, no. 2(218).
Dąbrowska I. (2024), Technologia deepfake w kampanii parlamentarnej w Polsce w 2023 roku, „Studia Politologiczne”, no. 74, pp. 54–72. DOI: https://doi.org/10.33896/SPolit.2024.74.3
Esteban J., Schneider G. (2008), Polarization and Conflict: Theoretical and Empirical Issues, “Journal of Peace Research”, vol. 45, Issue 2. DOI: https://doi.org/10.1177/0022343307087168
Fordoński A. Ł. (2024), Problematyka agrarna w polskiej kampanii parlamentarnej w 2023 roku, „Studia Politologiczne”, vol. 74, pp. 196–216. DOI: https://doi.org/10.33896/SPolit.2024.74.11
Goffman E. (2020), Człowiek w teatrze życia codziennego, transl. H. Datner-Spiewa, P. Spiewak, ALETHEIA, Warszawa.
Grębosz M., Siuda D., Szymański G. (2016), Social media marketing, Wydawnictwo PŁ, Łódź.
Jachimowski M. (2009), Przestrzeń medialna a przestrzeń polityczna. Krótkie wprowadzenie do problemu, in: Mediatyzacja kampanii politycznych, eds. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Wydawnictwo UŚ, Katowice.
Jamielniak D. (2013), Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych, „Prakseologia”, no. 154.
Jasielska A., Maksymiuk R. M. (2010), Wpływ infantylizacji kultury na zmiany w społeczeństwie konsumpcyjnym, „Kultura i Społeczeństwo”, no. 2. DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2010.54.2.1
Kolczyński M. (2009), Komunikacyjny efekt „jo-jo” – propagandyzacja polskiego marketingu politycznego, in. Mediatyzacja kampanii politycznych, eds. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Wydawnictwo UŚ, Katowice.
Kulas P. (2014), Narracja jako przedmiot badań oraz kategoria teoretyczna w naukach społecznych, „Kultura i Społeczeństwo”, no. 4.
Lesińska-Staszczuk M. (2024), Prawa kobiet w parlamentarnej kampanii wyborczej w Polsce w 2023 r., „Polityka i Społeczeństwo”, vol. 22(2), pp. 145–157. DOI: https://doi.org/10.15584/polispol.2024.2.10
Lisowska-Magdziarz M. (2006a), Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Lisowska-Magdziarz M. (2006b), Dyskurs – semiotyka – wspólnota interpretacyjna. W stronę modelu zintegrowanego instrumentarium badań nad zawartością mediów, „Global Media Journal-Polish Edition”, no. 1.
MAT, „Nie ma linii redakcyjnych, jest prawda”. Taka teza jest nadmiernym uproszczeniem, https://www.press.pl/tresc/77306,_nie-ma-czegos-takiego-jak-linie-redakcyjne_-jest-prawda__-taka-teza-jest-nadmiernym-uproszczeniem?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2cxu96cBfjPRhum0Gm6Ia4bw5VYm7l_Ce2EbjBcTMk1OEv35HVMnibo58_aem_N0bP0m3dqS9V76jnXErMpg, 30.07.2024.
Mateja M. (2015), Między newsem a mitem. Prasa wobec śmierci polityka, Wydawnictwo UMK, Toruń.
Mautner G. (2011), Analiza gazet, czasopism i innych mediów drukowanych, in: Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, eds. R. Wodak, M. Krzyżanowski, transl. D. Przepiórkowska, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa, pp. 51–81.
McCombs M. (2008), Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, transl. B. Radwan, Wydawnictwo UJ, Kraków.
McQuail D. (2007), Teoria komunikowania masowego, PWN, Warszawa.
Michalczyk S. (2009), Pojęcie mediatyzacji w nauce o komunikowaniu, in: Mediatyzacja kampanii politycznych, eds. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Wydawnictwo UŚ, Katowice.
Miller P. (2012), Wprowadzenie do obserwacji online: warianty i ograniczenia techniki badawczej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. 8, no 1, pp. 76–97. DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.1.05
Mroczka E. (2009), Infantylizacja jako istotny rys tożsamości zawodowej nauczycieli wczesnej edukacji, „Forum Oświatowe”, no. 2(41).
Musiał-Karg M. (2024), Alternatywne metody głosowania w opiniach Polaków głosujących poza granicami państwa, „Studia Politologiczne”, vol. 74, pp. 115–139. DOI: https://doi.org/10.33896/SPolit.2024.74.7
Ostrowska M. (2017), Konflikty w pracy – ich przyczyny i sposoby rozwiązywania, „Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka”, no. 9, pp. 12–15.
Pacześniak A. (2024), Strategie opozycyjnych partii politycznych w warunkach zaburzenia demokratycznych reguł wyborczych, „Studia Politologiczne”, vol. 74, pp. 140–157. DOI: https://doi.org/10.33896/SPolit.2024.74.8
Pawełczyk P. (2012), Harcownik – nowy typ wizerunku politycznego, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, no. 2. DOI: https://doi.org/10.14746/ssp.2012.2.01
Picheta R. (2023), Poland will vote in a pivotal election next week. Its outcome will reverberate in Europe, Ukraine and the US, https://edition.cnn.com/2023/10/07/europe/poland-election-explainer-cmd-intl/index.html, 30.07.2024.
Piontek D. (2011), Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Wydawnictwo UAM, Poznań.
Rainsford S. (2023), Poland election: Poles prepare to vote as rivals end acrimonious campaign, https://www.bbc.com/news/world-europe-67103038.
RMF24.pl na podium w rankingu portali informacyjnych (2023), https://www.rmf24.pl/news-rmf24-pl-na-podium-w-rankingu-portali-informacyjnych,nId,6895694#crp_state=1, 30.08.2023.
Rubisz L. (2009), Polityka jako widowisko, w: Mediatyzacja kampanii politycznych, eds. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Wydawnictwo UŚ, Katowice.
Ruszkowski P., Przestalski A., Maranowski P. (2020), Polaryzacja światopoglądowa społeczeństwa polskiego a klasy i warstwy społeczne, Collegium Civitas Press, Warszawa.
Schulz W. (2006), Komunikacja polityczna. Koncepcje teoretyczne i wyniki badań empirycznych na temat mediów masowych w polityce, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Słomka T. (2024), Stabilność systemu wyborczego jako wartość konstytucyjna (prolegomena), „Studia Politologiczne”, vol. 74, pp. 89–100. DOI: https://doi.org/10.33896/SPolit.2024.74.5
Szudra M., Kułaga W., Czerwonka M. (2024), Preferencje komunikacyjne użytkowników Facebooka w czasie wyborów parlamentarnych 2023 r. Analiza kognitywno-medioznawcza, „Studia Medioznawcze”, vol. 25, no. 4(99), pp. 191–210. DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.sm.2024.4.797
Stępień A. (2009), Wpływ nowych technologii medialnych na komunikację polityczną, w: Mediatyzacja kampanii politycznych, eds. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Wydawnictwo UŚ, Katowice.
Street J. (2006), Mass media, polityka i demokracja, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Szpunar M. (2017), Medialna widoczność jako emanacja hiperobecności, „Zeszyty Prasoznawcze”, no. 3(231), T. 60. DOI: https://doi.org/10.4467/22996362PZ.17.030.7327
Sztumski J. (2009), Dramatyzacja polityki w środkach masowego przekazu, in: Mediatyzacja kampanii politycznych, eds. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Wydawnictwo UŚ, Katowice.
Wróblewska A. (2013), Infantylizacja kultury – w poszukiwaniu utraconej młodości?, „Magazyn antropologiczno-społeczno-kulturowy MASKA”, https://maska.psc.uj.edu.pl/numery/monografie-i-publikacje/zabawka-czy-tylko-dla-dzieci, 29.07.2024.
Wybory do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej 2023 r., https://sejmsenat2023.pkw.gov.pl/sejmsenat2023/, 30.07.2024.
Zwiernik J. (2020), Plac zabaw jako miejsce dla dzieci vs. miejsce dzieci, „Problemy Wczesnej Edukacji”, no. 3(50). DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2020.50.03
Żuk P. (2012), Homo ludens w czasach kapitalizmu. Infantylizacja życia społecznego i prywatyzacja sfery publicznej, „Dialogi o Kulturze i Edukacji”, no. 1(1).
License
Copyright (c) 2024 Magdalena Mateja

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.