Antyukraiński dyskurs w Polsce jako narzędzie polaryzacji i delegitymizacji. Analiza komunikacji politycznej na Twitterze
Okładka czasopisma Przegląd Politologiczny, nr 3, rok 2025
PDF (English)

Słowa kluczowe

dyskurs antyukraiński
mobilizacja polityczna
cyfrowa komunikacja polityczna
olaryzacja
konstruowanie wroga

Jak cytować

Paradowski, R. (2025). Antyukraiński dyskurs w Polsce jako narzędzie polaryzacji i delegitymizacji. Analiza komunikacji politycznej na Twitterze. Przegląd Politologiczny, (3), 159–174. https://doi.org/10.14746/pp.2025.30.3.11

Abstrakt

Artykuł analizuje funkcje polityczne dyskursu antyukraińskiego w polskiej sferze cyfrowej, koncentrując się na platformie Twitter/X po rosyjskiej inwazji na Ukrainę w 2022 roku. Badanie oparto na korpusie 64 897 tweetów oraz metodologii wykorzystującej techniki przetwarzania danych internetowych, podejście „thick big data” oraz krytyczną analizę dyskursu. Zidentyfikowano dominujące narracje, sposoby konstruowania wizerunku wroga oraz strategie retoryczne. Wyniki wskazują, że treści antyukraińskie nie mają charakteru spontanicznego, lecz stanowią element strategii ideologicznej i narzędzia mobilizacji politycznej. Dyskurs ten cechuje się wysokim ładunkiem emocjonalnym, retoryką polaryzacji i delegitymizacji elit politycznych oraz instrumentalnym odwołaniem do pamięci historycznej. Jego funkcją jest konsolidacja środowisk antysystemowych, wzmacnianie tożsamości politycznych opartych na wykluczeniu oraz podważanie zaufania do instytucji publicznych. Artykuł wnosi wkład w badania nad cyfrową komunikacją polityczną, retoryką populistyczną oraz mechanizmami polaryzacji w warunkach napięć społecznych i destabilizacji geopolitycznej.

https://doi.org/10.14746/pp.2025.30.3.11
PDF (English)

Bibliografia

Alieva I., Ng L. H. X., Carley K. M. (2022), Investigating the Spread of Russian Disinformation about Biolabs in Ukraine on Twitter Using Social Network Analysis, in: 2022 IEEE International Conference on Big Data (Big Data), pp. 1770–1775. DOI: https://doi.org/10.1109/BigData55660.2022.10020223

Caulfield M., Can Bayar M., Aske A. B. (2023), The ‘new elites’ of X: Identifying the most influential accounts engaged in Hamas/Israel discourse, University of Washington, https://www.cip.uw.edu/2023/10/20/new-elites-twitter-x-most-influential-accounts-hamas-israel/.

Chmielewska D. (2023), Dezinformacja nowym orężem wojennym – jak manipulacja społeczeństwami i opinią publiczną wpływa na losy wojny w Ukrainie?

Davis C., Ciampaglia G., Aiello L., Chung K., Conover M., Ferrara E., Flammini A., Fox G., Gao X., Gonçalves B., Grabowicz P., Hong K., Hui P.-M., McCaulay D., Mckelvey K., Meiss M., Patil S., Peli Kankanamalage C., Pentchev V., Menczer F. (2016), OSoMe: The IUNI observatory on social media, “PeerJ”, 4. DOI: https://doi.org/10.7287/peerj.preprints.2008v1

Ganczewski G., Jemielniak D. (2022), Twitter is garbage: A Thick Big Data exploration of #zerowaste hashtag on Twitter in relation to packaging and food packaging materials, “Packaging Technology and Science”, 35(12), pp. 893–902. DOI: https://doi.org/10.1002/pts.2685

Jankowiak A. (2022), Teorie spiskowe na temat wojny w Ukrainie, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, 4, pp. 27–47. DOI: https://doi.org/10.14746/ssp.2022.4.2

Jemielniak D. (2018), Socjologia 2.0: O potrzebie łączenia big data z etnografią cyfrową, wyzwaniach jakościowej socjologii cyfrowej i systematyzacji pojęć, „Studia Socjologiczne”, 2.

Lai C., Toriumi F., Yoshida M. (2024), A multilingual analysis of pro Russian misinformation on Twitter during the Russian invasion of Ukraine, “Scientific Reports”, 14(1), 10155. DOI: https://doi.org/10.1038/s41598-024-60653-y

Łuczaj K. (2024), „Nie przenoście nam stolicy do Kijowa”: Analiza internetowego dyskursu antyukraińskiego po 2022 roku, „Kultura i Społeczeństwo”, 68(2), pp. 105–141. DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2024.68.2.5

Łukasik-Turecka A. (2024), Disinformation in the Polish Media Space in the First Year of Russia’s Full-Scale Aggression Against Ukraine, “Przegląd Strategiczny”, 16, pp. 251–260. DOI: https://doi.org/10.14746/ps.2023.1.18

Paradowski R. P. (2021), Political Attitudes of Voters on Twitter in the Second Round of the Polish Presidential Elections 2015, “Social Communication”, 7(1), pp. 110–123. DOI: https://doi.org/10.2478/sc-2021-0011

Sadura P., Sierakowski S. (2022), Polacy za Ukrainą, ale przeciw Ukraińcom, Krytyka Polityczna.

Sayyadiharikandeh M., Varol O., Yang K.-C., Flammini A., Menczer F. (2020), Detection of Novel Social Bots by Ensembles of Specialized Classifiers, in: Proceedings of the 29th ACM International Conference on Information & Knowledge Management, pp. 2725–2732. DOI: https://doi.org/10.1145/3340531.3412698

Tkáčová H. (2025), Unveiling Pro-Russian Narratives: A Study of Media Propaganda Amidst the Ukraine Conflict (Insights from the Slovak Context), “Tripodos”, 56, 06. DOI: https://doi.org/10.51698/tripodos.2024.56.06

Tornes A. (2021). Enabling the future of academic research with the twitter api, https://developer.twitter.com/en/blog/product-news/2021/enabling-the-future-of-academic-research-with-the-twitter-api.

Tresignie C., Dekeulenaer F., Bijwaard D. (2022), Media & News Survey 2022, European Parliament, https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2832.

Trosiak C. (2021), The historical and sociological determinants of Polish-Ukrainian political dialogue, “Przegląd Politologiczny”, 3, pp. 81–91. DOI: https://doi.org/10.14746/pp.2021.26.3.6

Tsukamoto S. (2020), KWIC Concordance for Windows [Computer software], College of Humanities and Sciences, Nihon University, http://nuchs-corpus.japanwest.cloudapp.azure.com/kwic/.

Turska-Kawa A., Stępień-Lampa N. (2023), Conspiracy Theory Mobilisation Mechanisms in the Context of the War in Ukraine: A Study of Polish Twitter (pp. 43–74). DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-37608-5_4

Tymińska A. (2023), Analiza narracji o ekonomii i przywileju w dyskursach „antyukraińskich” na polskojęzycznym Twitterze. Aspekty ilościowe i jakościowe, „Studia Politologiczne”, 2(68), pp. 297–316. DOI: https://doi.org/10.33896/SPolit.2023.68.16

Urbán Á., Polyák G., Horváth K. (2023), How Public Service Media Disinformation Shapes Hungarian Public Discourse, “Media and Communication”, 11(4). DOI: https://doi.org/10.17645/mac.v11i4.7148

Van Dijk T. (2000), Ideology: A Multidisciplinary Approach, SAGE Publications Ltd. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446217856

Wenzel M., Stasiuk-Krajewska K. (2023), Disinformation related to the war in Ukraine”, “Mediatization Studies”, 6, pp. 23–38. DOI: https://doi.org/10.17951/ms.2022.6.23-38

Wodak R., Meyer M. (eds.) (2016), Methods of critical discourse studies, 3rd edition, Sage.

Zadorożna M., Butuc M. (2024), Russian disinformation in Moldova and Poland in the context of the Russo-Ukrainian war, “Security and Defence Quarterly”, 46(2), pp. 47–65. DOI: https://doi.org/10.35467/sdq/189686