Abstrakt
Artykuł omawia strategię komunikacyjną stosowaną przez Joannę Senyszyn w mediach społecznościowych podczas kampanii wyborczej przed wyborami prezydenckimi w 2025 r. Celem badania była analiza poziomu interakcji, kategorii tematycznych oraz charakteru odbiorców (pod względem wieku i kontekstu społeczno-politycznego) publikowanych tam treści. Materiał badawczy obejmował wszystkie wiadomości opublikowane na oficjalnych profilach kandydatki na Facebooku, Instagramie i TikToku w okresie od 15 stycznia do 1 czerwca. Za pomocą ilościowej i jakościowej analizy treści ustalono, która platforma generowała największe zaangażowanie użytkowników w przypadku Joanny Senyszyn. Scharakteryzowano również wiodące metody komunikacji na każdej z trzech wyżej wymienionych platform i dokonano oceny, czy ta forma działalności była rzeczywiście skierowana przede wszystkim do najmłodszych wyborców. Ponadto zinterpretowano elementy triady marketingowej: segmentację rynku wyborczego, kierowanie komunikatów oraz pozycjonowanie kandydatki w odniesieniu do jej aktywności w mediach społecznościowych.
Bibliografia
Chudzyński T. (2025), Karol Nawrocki. Kandydat poszlakowany. Wiele afer i nie wszystkie odpowiedzi, 29.05.2025, „Dziennik Bałtycki”, https://dziennikbaltycki.pl/karol-nawrocki-kandydat-poszlakowany-wiele-afer-i-nie-wszystkie-odpowiedzi/ar/c1p2-27634083, 19.07.2025.
Cichosz M. (2014), Pozycjonowanie oferty na rynku politycznym, w: Segmentacja, targeting, pozycjonowanie na rynku politycznym, red. M. Cichosz, D. Skrzypiński, Towarzystwo Edukacji Obywatelskiej, Wrocław.
Dobek-Ostrowska B. (2007), Komunikowanie polityczne i publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Ekonomistka, publicystka i lewicowa polityczka. Kim jest Joanna Senyszyn, 14.05.2025, Onet, https://wiadomosci.onet.pl/wybory/wybory-prezydenckie/joanna-senyszyn-kim-jest-kandydatka-na-prezydenta-polski/qx61rsd, 19.07.2025.
Jadczak S., Słowik P. (2025), Ujawniamy. Ingerencja w wybory, spoty bez autora i Akcja Demokracja, 15.05.2025, Wirtualna Polska, https://wiadomosci.wp.pl/ujawniamy-ingerencja-w-wybory-spoty-bez-autora-i-akcja-demokracja-7156892271278624a, 19.07.2025.
Jak głosowali Polacy? Wyniki Exit poll, 18.05.2025, Polska Agencja Prasowa, https://www.pap.pl/aktualnosci/exit-poll-trzaskowski-wygral-w-10-wojewodztwach-nawrocki-w-szesciu-0, 19.07.2025.
Juza M. (2014), Wykorzystanie internetowych środków przekazu w procesie komunikowania politycznego, w: Media i polityka. Relacje i współzależności, red. M. Adamik-Szysiak, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Kandydaci spoza czołowej szóstki. Oto najważniejsze punkty ich programów wyborczych, 15.05.2025, Polska Agencja Prasowa, https://www.pap.pl/aktualnosci/kandydaci-spoza-czolowej-szostki-oto-najwazniejsze-punkty-ich-programow-wyborczych, 19.07.2025.
Kandydaci w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2025 r. (2025), Państwowa Komisja Wyborcza, https://wybory.gov.pl/prezydent2025/pl/kandydaci, 19.07.2025.
Kolczyński M. (2008), Strategie komunikowania politycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Michalczyk S. (2005), Komunikowanie polityczne. Teoretyczne aspekty procesu, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.
Oficjalny profil Joanny Senyszyn na Facebooku, https://www.facebook.com/joanna.senyszyn.35.
Oficjalny profil Joanny Senyszyn na Instagramie. https://www.instagram.com/senyszynjoanna/.
Oficjalny profil Joanny Senyszyn na TikToku, https://www.tiktok.com/@joannasenyszyn.
Postanowienie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 15 stycznia 2025 r. w sprawie zarządzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, poz. 48, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20250000048, 19.07.2025.
Prof. Senyszyn: kampania wyborcza pozwala mi na głoszenie poglądów, które są marginalizowane w Polsce, 22.04.2025, Polska Agencja Prasowa, https://www.pap.pl/aktualnosci/gosc-studia-pap-kampania-wyborcza-pozwala-mi-na-gloszenie-pogladow-ktore-sa, 19.07.2025.
Skrzypiński D. (2014), Segmentacja i targeting jako element procesu planowania strategicznego kampanii wyborczej, w: Segmentacja, targeting, pozycjonowanie na rynku politycznym, red. M. Cichosz, D. Skrzypiński, Towarzystwo Edukacji Obywatelskiej, Wrocław.
TVP Info (2025), „Joanna Senyszyn: stałam się memem, fenomenem internetowym”, Facebook, https://www.facebook.com/watch/?v=1943339539818181, 19.07.2025.
Wyniki głosowania w pierwszej turze w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2025 r. (2025), Państwowa Komisja Wyborcza, https://wybory.gov.pl/prezydent2025/pl/wynik/pl, 19.07.2025.
Zaskakujące pytanie i zaskakująca odpowiedź. „Kandyduję, żebym miała na kogo głosować”, 11.04.2025, Polsat News, https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2025-04-11/zaskakujace-pytanie-i-zaskakujaca-odpowiedz-kandyduje-zebym-miala-na-kogo-glosowac/ 19.07.2025.
Znana polityczka wystartuje w wyborach prezydenckich. „Nie będę niczyim długopisem”, 20.01.2025, Business Insider Polska, https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/joanna-senyszyn-zamierza-wystartowac-w-wyborach-prezydenckich/wyq1w5t, 19.07.2025.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Żaneta Wełna

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
