Rękopis jako sprzeciw wobec zapomnienia. Prywatne archiwum pamięci Józefa Złomańca a polityka pamięci
Okładka czasopisma Przegląd Politologiczny, nr I, rok 2025, tytuł Rocznice historyczne. Upamiętnienie - narracje - spory w perspektywie współczesnej polityki pamięci
PDF

Słowa kluczowe

pamięć zbiorowa
polityka pamięci
mikrohistoria
pamięć komunikacyjna
rękopis

Jak cytować

Hajder, K., & Złomaniec, W. (2025). Rękopis jako sprzeciw wobec zapomnienia. Prywatne archiwum pamięci Józefa Złomańca a polityka pamięci. Przegląd Politologiczny, (I), 321–337. https://doi.org/10.14746/pp.2025.I.22

Abstrakt

Artykuł podejmuje problem relacji między pamięcią prywatną a instytucjonalną, analizując rękopiśmienną kronikę Józefa Złomańca (2005–2012) jako przykład oddolnego aktu upamiętniania w perspektywie mikrohistorii i teorii pamięci komunikacyjnej. Materiałem badawczym jest niepublikowany rękopis, odczytany jako ego-dokument oraz mikromiejsce pamięci w stadium kształtowania, w którym doświadczenie jednostkowe przekształca się w element dziedzictwa wspólnotowego. Zastosowano jakościową analizę treści i interpretację kontekstową, zestawiając zapis z wybranymi źródłami IPN (m.in. raport PUBP Biłgoraj, 1946), co umożliwiło weryfikację jego wiarygodności i osadzenie w lokalnej topografii przemocy powojennej. Rękopis nie był dotąd publikowany; jego recepcja miała charakter ograniczony, zapoznało się z nim 28 osób w ramach badań. W tekście artykułu uznano go zatem jako prywatne archiwum pamięci w stadium kształtowania (in statu nascendi), a nie jako element realizowanej polityki pamięci.
Dla uchwycenia przemian form pamięci porównano trwały, materialny charakter rękopisu z efemerycznymi narracjami medialnymi (np. sprawa Tomasza Komendy), ukazując napięcie między refleksyjnością zapisu a natychmiastowością przekazu cyfrowego. Wyniki potwierdzają obie hipotezy: (1) kronika spełnia kryteria mikromiejsca pamięci (autentyczność, materialność, adresowanie międzypokoleniowe, zakorzenienie lokalne) oraz (2) wyniki badań sugerują, że pamięć rodzinna komplementarnie współistnieje z polityką pamięci – nadaje wymiaru etyczno-emocjonalnego i lokalnego zakorzenienia, natomiast instytucje publiczne zapewniają ramy upowszechniania, weryfikacji i trwałości. Wnioskowano zatem, że integracja mikroświadectw z praktykami rocznicowymi i repozytoriami publicznymi sprzyja pluralizacji kultury pamięci oraz bardziej inkluzywnemu kształtowaniu świadomości historycznej.
Nasza analiza ukazuje, jak cichy (intymny), rodzinny zapis może stać się wspólnym punktem odniesienia – zarówno dla praktyk rocznicowych, jak i dla codziennego rozumienia przeszłości w lokalnej wspólnocie. Z treścią kroniki rodzinnej Józefa Złomańca zapoznali się nie tylko członkowie rodziny, ale również osoby, które zdeklarowały się do przeczytania kroniki i udzielenia odpowiedzi na przygotowane pytania, dotyczące jej treści. W ramach badań zapoznało się dwadzieścia osiem osób z różnych środowisk, co kronikę czyni tekstem bardziej rozpowszechnionym.

https://doi.org/10.14746/pp.2025.I.22
PDF

Bibliografia

Złomaniec J. (2012), Kronika rodzinna, archiwum rodzinne Wiktorii Złomaniec, Zamość.

Assmann A. (2009), Przestrzenie pamięci. Formy i przemiany pamięci kulturowej, tłum. P. Łukasiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Assmann A. (2011), Cultural Memory and Western Civilization: Functions, Media, Archives, Cambridge University Press, Cambridge.

Assmann A. (2013), Między historią a pamięcią. Antologia, red. M. Saryusz-Wolska, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Assmann J. (2008), Kultura pamięci, tłum. A. Kryczyńska-Pham, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Assmann J (2011), Pamięć kulturowa i wczesna cywilizacja: pisanie, pamięć i wyobraźnia polityczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Cambridge, Cambridge.

Arendt H. (2000), Kondycja ludzka, tłum. A. Łagodzka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.

Caruth C. (1996), Unclaimed Experience: Trauma, Narrative, and History, Johns Hopkins University Press, Baltimore.

Chartier R. (2007), Inscription and Erasure: Literature and Written Culture from the Eleventh to the Eighteenth Century, University of Pennsylvania Press, Philadelphia.

Delaperrière M. (2006), Świadectwo jako problem literacki, „Teksty Drugie”, nr 3, https://rcin.org.pl/ibl/Content/51625/WA248_67880_P-I-2524_delaperr-swiadectwo.pdf?utm_source=chatgpt.com, 15.10.2025.

Ginzburg C. (2025), Ser i robaki. Wizja świata pewnego młynarza z XVI wieku, tłum. R. Kłos, wyd. 2, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.

Górzan K. (2008), Giovanniego Leviego koncepcja mikrohistorii, „Historyka. Studia Metodologiczne”, t. XXXVII–XXXVIII, https://journals.pan.pl/Content/124328/PDF/7_HISTORYKA_37_38_2007_2008_Gorzan_Giovanniego.pdf, 15.10.2025.

Hoskins A. (2017), Digital Memory Studies: Media Pasts in Transition, Routledge, New York–London.

Huyssen A. (2003), Present Pasts: Urban Palimpsests and the Politics of Memory, Stanford University Press, Stanford.

Instytut Pamięci Narodowej, Oddział w Lublinie, sygn. IPN Lu 018/234. (1946), Raport PUBP Biłgoraj z 1946 r., w: Zamojszczyzna 1944–1956. Studia i materiały, red. M. Sobieraj, IPN, Lublin 2010.

Lejeune P. (1996), Le pacte autobiographique, Éditions du Seuil, Paris, https://web.english.upenn.edu/~cavitch/pdf-library/Lejeune_On_Diary.pdf?utm_source=chatgpt.com, 15.10.2025.

Levi G. (1998), O micie i mikrohistorii, w: Historia i narracja, red. J. Topolski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.

Nijakowski L. M. (2008), Polska polityka pamięci. Esej socjologiczny, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Nora P. (1989), Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire, “Representations”, nr 26, https://eclass.uoa.gr/modules/document/file.php/ARCH230/PierreNora.pdf?utm_source=chatgpt.com, 15.10.2025.

Nora P. (2001), Czas pamięci, przeł. W. Dłuski, „Res Publica Nowa”, nr 7.

Nora P. (2022), Między pamięcią a historią. Problematyka miejsc, w: Między pamięcią a historią. Wybór tekstów, red. i tłum. J. M. Kłoczowski, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Ricoeur P. (2006), Pamięć, historia, zapomnienie, tłum. J. Margański, Wydawnictwo Universitas, Kraków, https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/738780/mod_resource/content/2/Ricoeur%20-%20Memory%2C%20History%2C%20Forgetting.pdf?utm_source=chatgpt.com, 15.10.2025.

Saryusz-Wolska M. (red.) (2009), Pamięć zbiorowa i kulturowa: współczesna perspektywa niemiecka, Universitas, Kraków, https://www.researchgate.net/publication/47541417_Pamiec_zbiorowa_i_kulturowa_wspolczesna_perspektywa_niemiecka, 28.10.2025.

Saryusz-Wolska M., Traba R. (red.) (2014), Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Szulakiewicz W. (2013), Ego-dokumenty i ich znaczenie w badaniach naukowych, „Perspectives in Contemporary History”, nr 10.

Tarkowska E. (2016), Pamięć w kulturze teraźniejszości, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 60, nr 4, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa, https://czasopisma.isppan.waw.pl/kis/article/view/1305, 15.10.2025.

van Dijck J. (2007), Mediated Memories in the Digital Age, Stanford University Press, Stanford.

Wilk M. (2017), Archiwum miejscem pamięci o ludziach nauki i kultury, „Zarządzanie w Kulturze”, t. 18, z. 2, https://ejournals.eu/czasopismo/zarzadzanie-w-kulturze/artykul/archiwum-miejscem-pamieci-o-ludziach-nauki-i-kultury?utm_source=chatgpt.com, 15.10.2025.

Welzer H. (2010), Pamięć komunikacyjna, w: A Companion to Cultural Memory Studies, red. A. Erll, A. Nünning, de Gruyter, Berlin–Nowy Jork.

Zelizer B. (1998), Remembering to Forget: Holocaust Memory through the Camera’s Eye, University of Chicago Press, Chicago.