Abstrakt
Zrealizowana w 2008 roku wyborcza kampania Baracka Obamy, jak się wydawało, nie znalazła swojego odpowiednika na polskiej scenie politycznej. Dopiero wygrana przez Andrzeja Dudę rywalizacja o urząd Prezydenta RP w 2015 roku rozbudziła dyskusję na temat faktycznej roli internetu w marketingu politycznym. Niemal natychmiast po ogłoszeniu wyników w mediach pojawiły się komentarze sugerujące, iż zwycięstwo to jest pochodną skutecznego wykorzystania mediów społecznościowych, tudzież internetu w ogóle. Celem artykułu jest zatem próba weryfikacji stawianej przez dziennikarzy tezy. W tym też celu dokonano po pierwsze, krytycznej analizy materiałów prasowych publikowanych tuż po ogłoszeniu wyników balotażu i po drugie, przeanalizowano dane i opracowania agencji mediowych, pracowni badań internetu, sondażowych grup badawczych, Głównego Urzędu Statystycznego oraz Państwowej Komisji Wyborczej.Bibliografia
Andrzej Duda wygrał dzięki internetowi? Paweł Szefernaker o kulisach kampanii prezydenckiej, 29.05.2015, http://wpolityce.pl/polityka/254307-czy-andrzej-duda-wygral-wybory-dzieki-internetowi-pawel-szefernaker-o-kulisach-kampanii-prezydenckiej-nasz-wywiad. 1.06.2015.
Dmochowski P., Czy internet wygrał wybory? „Gazeta Polska” z dnia 3.06.2015.
Fanpage Trends (a) - 04.2015, Sotrender, http://www.sotrender.pl/. 5.06.2015.
Fanpages Trends (b) - 05.2015, Sotrender, http://www.sotrender.pl/. 11.06.2015.
Feliksiak M. (2014), Internauci 2014, Komunikat z badań CBOS nr 82/2014, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_082_14.PDF. 9.06.2015.
Flis D. (2015), PiS skarży się na faworyzowanie Komorowskiego w TVP, 4.05.2015, http://wyborcza.pl/1,75478,17860523,PiS_skarzy_sie_na_faworyzowanie_Komorowskiego_w_TVP.html#ixzz3cT7PGG8o. 9.06.2015.
Górnicka M. (2015), Fanpages Trends Polska - 03.2015, kategoria Politycy i Partie, http://www.sotrender.pl/trends/facebook/reports/201303/politycy#trends. 2.06.2015.
Juza M. (2014), Wykorzystanie internetowych środków przekazu w procesie komunikowania politycznego, [w:] Media i polityka. Relacje i współzależności, red. M. Adamik - Szysiak, Wyd. UMCS, Lublin.
Kaczyński w "Do Rzeczy": Nie ma dla nas żadnych szklanych sufitów, 30.03.2015, http://wyborcza.pl/1,75478,17678699,Kaczynski_w__Do_Rzeczy___Nie_ma_dla_nas_zadnych_szklanych.html. 7.06.2015.
Kancik E. (2012), Czego polscy kandydaci na prezydenta w 2010 roku nauczyli się od Baracka Obamy? Kampanie wyborcze w internecie, [w:] Marketing polityczny. Doświadczenia polskie, red. R. Wiszniowski, A. Kasińska - Metryka, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
Karnowski J., Prezydent Duda wygrał dzięi internetowi? Możliwe. Pamiętajmy jednak, że gdyby kampania potrwała dłużej, mogło być bardzo różnie, 26.05.2015, http://wpolityce.pl/media/245973-prezydent-duda-wygral-dzieki-internetowi-mozliwe-pamietajmy-jednak-ze-gdyby-kampania-potrwala-dluzej-moglo-byc-bardzo-roznie. 7.06.2015.
Kobiety w social mediach, 04.2015, Sotrender, http://www.sotrender.pl/. 5.06.2015.
Komorowski prawie sześć i pół godziny czasu antenowego, Duda -22 minuty, 8.05.2015, http://telewizjarepublika.pl/byly-przewodniczacy-krrit-w-tvp-info-komorowski-mial-prawie-szesc-i-pol-godziny-czasu-antenowego-duda-22-minuty,19837.html.05.06.2015.
Kowalik G. (2012), Znaczenie mediów społecznościowych w marketingu politycznym, [w:] Marketing polityczny. Doświadczenia polskie, red. R. Wiszniowski, A. Kasińska - Metryka, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
Kto głosował na Dudę, a kto na Komorowskiego, 24.05.2015, http://www.pb.pl/4152659,90134,kto-glosowal-na-dude-a-kto-na-komorowskiego. 5.06.2015.
Merton R. K. (1968), Social Theory and Social Structure, New York.
Nowina Konopka M. (2010), W poszukiwaniu e-europejskiego sukcesu, czyli o wykorzystaniu narzędzi internetowych w kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego, [w:] Wybory do Parlamentu Europejskiego. Media i marketing polityczny, red. M. Jeziński, W. Peszyński, A. Seklecka, Toruń.
Paradowska: "Wyczerpał elektorat PiS". Pieńkowska: "Nie. Jest jeszcze Kościół i Rydzyk", 13.05.2015, http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,103087,17909580,Duda_uderzy_w_kolejny_szklany_sufit__Paradowska___Wyczerpal.html. 07.06.2015.
Prejs A., Fanpage Trends - Maj 2015 - polityka, piłka nożna i mocne debiuty, Sotrender, 06.2015, http://blog.sotrender.com/pl/?_ga=1.117058630.1923376158.1433655842. 11.06.2015.
Prejs A., Twitter Trends Maj 2015 #CzasDecyzji i piłkarska gorączka, 05.2015, Sotrender, http://blog.sotrender.com/pl/2015/06/twitter-trends-maj-2015/?_ga=1.38549987.1137736418.1433503231.
Rocznik Demograficzny (2014), Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
Schultz W. (1976), Die Konstruktion von Realität in den Nachrichtenmedien. Analyse der aktuallen Berichterstattung, Freiburg/Müchen.
Semka: Te wybory wygrała Polska internetu, 25.05.2015, http://telewizjarepublika.pl/semka-te-wybory-wygrala-polska-internetu,20233.html.09.06.2015.
Sondażowe wyniki wyborów: Andrzej Duda - 52 procent, Bronisław Komorowski - 48 procent!, 24.05.2014, http://www.rmf24.pl/fakty/news-sondazowe-wyniki-wyborow-andrzej-duda-52-procent-bronislaw-k,nId,1810934. 09.06.2015.
Stysiak M., Duda wygrał przez Facebooka, 28.05.205, http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,18001921,Duda_wygral_przez_Facebooka.html. 07.06.2015.
Telewizja i internet kluczowymi źródłami informacji dla internautów, wyborcy Dudy bardziej “socialowi” niż głosujący na Komorowskiego, 28.05.2015, http://nowymarketing.pl/a/5933,telewizja-i-internet-kluczowymi-zrodlami-informacji dla-internautow-wyborcy-dudy-bardziej-socialowi-niz-glosujacy-na-komorowskiego. 08.06.2015.
Wrzos - Lubaś M., Wybory 2011 Kraków: Gibała zalał sobą miasto. Czy miarka się przebrała?, 18.09.2011, http://krakow.naszemiasto.pl/artykul/1085097,wybory-2011-krakow-gibala-zalal-soba-miasto-czy-miarka-sie,id,t.html. 04.06.2015.
www.prezydent2015.pkw.gov.pl/325_Ponowne_glosowanie. 04.06.2015.
Wybory prezydenckie: "W wojnie memowej zdecydowanie wygrał Andrzej Duda", 29.05.2015, http://www.polskieradio.pl/7/473/Artykul/1452347,Wybory-prezydenckie-W-wojnie-memowej-zdecydowanie-wygral-Andrzej-Duda. 01.06.2015.
Barron R.M. (2008), Master of the Internet: How Barack Obama Harnessed New Tools and Old Lessons to Connect, Communicate and Campaign his Way to the White House, http://web.cs.swarthmore.edu/~turnbull/cs91/f09/paper/barron08.pdf. 2.06.2015.
Chang V. (2010), Obama and the Power of Social Media and Technology, "The European Business Review" No.5/6, http://faculty-gsb.stanford.edu/aaker/pages/documents/TEBRMay-June-Obama.pdf. 7.06.2015.
Delany C. (2009), Learning from Obama: Lessons for Online Communicatiors in 2009 and Beyond, 2009, http://www.epolitics.com/learning-from-obama.pdf. 4.06.2015.
Maisel L.S., Brewer M.D. (2012), Parties and Elections in America: The Electoral Process, Lanham.
Raymond E. D. (2010), How to Campaign like Obama, Fairsay, http://fairsay.com/insights/downloads/HowToCampaignLikeObama.pdf. 5.06.2015.