Czy Andrzej Duda wygrał dzięki internetowi?
PDF

Słowa kluczowe

kampania wyborcza 2015
media społecznościowe
internet

Jak cytować

Nowina Konopka, M. (2015). Czy Andrzej Duda wygrał dzięki internetowi?. Przegląd Politologiczny, (2), 87–100. https://doi.org/10.14746/pp.2015.20.2.7

Abstrakt

Zrealizowana w 2008 roku wyborcza kampania Baracka Obamy, jak się wydawało, nie znalazła swojego odpowiednika na polskiej scenie politycznej. Dopiero wygrana przez Andrzeja Dudę rywalizacja o urząd Prezydenta RP w 2015 roku rozbudziła dyskusję na temat faktycznej roli internetu w marketingu politycznym. Niemal natychmiast po ogłoszeniu wyników w mediach pojawiły się komentarze sugerujące, iż zwycięstwo to jest pochodną skutecznego wykorzystania mediów społecznościowych, tudzież internetu w ogóle. Celem artykułu jest zatem próba weryfikacji stawianej przez dziennikarzy tezy. W tym też celu dokonano po pierwsze, krytycznej analizy materiałów prasowych publikowanych tuż po ogłoszeniu wyników balotażu i po drugie, przeanalizowano dane i opracowania agencji mediowych, pracowni badań internetu, sondażowych grup badawczych, Głównego Urzędu Statystycznego oraz Państwowej Komisji Wyborczej.
https://doi.org/10.14746/pp.2015.20.2.7
PDF

Bibliografia

Andrzej Duda wygrał dzięki internetowi? Paweł Szefernaker o kulisach kampanii prezydenckiej, 29.05.2015, http://wpolityce.pl/polityka/254307-czy-andrzej-duda-wygral-wybory-dzieki-internetowi-pawel-szefernaker-o-kulisach-kampanii-prezydenckiej-nasz-wywiad. 1.06.2015.

Dmochowski P., Czy internet wygrał wybory? „Gazeta Polska” z dnia 3.06.2015.

Fanpage Trends (a) - 04.2015, Sotrender, http://www.sotrender.pl/. 5.06.2015.

Fanpages Trends (b) - 05.2015, Sotrender, http://www.sotrender.pl/. 11.06.2015.

Feliksiak M. (2014), Internauci 2014, Komunikat z badań CBOS nr 82/2014, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_082_14.PDF. 9.06.2015.

Flis D. (2015), PiS skarży się na faworyzowanie Komorowskiego w TVP, 4.05.2015, http://wyborcza.pl/1,75478,17860523,PiS_skarzy_sie_na_faworyzowanie_Komorowskiego_w_TVP.html#ixzz3cT7PGG8o. 9.06.2015.

Górnicka M. (2015), Fanpages Trends Polska - 03.2015, kategoria Politycy i Partie, http://www.sotrender.pl/trends/facebook/reports/201303/politycy#trends. 2.06.2015.

Juza M. (2014), Wykorzystanie internetowych środków przekazu w procesie komunikowania politycznego, [w:] Media i polityka. Relacje i współzależności, red. M. Adamik - Szysiak, Wyd. UMCS, Lublin.

Kaczyński w "Do Rzeczy": Nie ma dla nas żadnych szklanych sufitów, 30.03.2015, http://wyborcza.pl/1,75478,17678699,Kaczynski_w__Do_Rzeczy___Nie_ma_dla_nas_zadnych_szklanych.html. 7.06.2015.

Kancik E. (2012), Czego polscy kandydaci na prezydenta w 2010 roku nauczyli się od Baracka Obamy? Kampanie wyborcze w internecie, [w:] Marketing polityczny. Doświadczenia polskie, red. R. Wiszniowski, A. Kasińska - Metryka, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.

Karnowski J., Prezydent Duda wygrał dzięi internetowi? Możliwe. Pamiętajmy jednak, że gdyby kampania potrwała dłużej, mogło być bardzo różnie, 26.05.2015, http://wpolityce.pl/media/245973-prezydent-duda-wygral-dzieki-internetowi-mozliwe-pamietajmy-jednak-ze-gdyby-kampania-potrwala-dluzej-moglo-byc-bardzo-roznie. 7.06.2015.

Kobiety w social mediach, 04.2015, Sotrender, http://www.sotrender.pl/. 5.06.2015.

Komorowski prawie sześć i pół godziny czasu antenowego, Duda -22 minuty, 8.05.2015, http://telewizjarepublika.pl/byly-przewodniczacy-krrit-w-tvp-info-komorowski-mial-prawie-szesc-i-pol-godziny-czasu-antenowego-duda-22-minuty,19837.html.05.06.2015.

Kowalik G. (2012), Znaczenie mediów społecznościowych w marketingu politycznym, [w:] Marketing polityczny. Doświadczenia polskie, red. R. Wiszniowski, A. Kasińska - Metryka, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.

Kto głosował na Dudę, a kto na Komorowskiego, 24.05.2015, http://www.pb.pl/4152659,90134,kto-glosowal-na-dude-a-kto-na-komorowskiego. 5.06.2015.

Merton R. K. (1968), Social Theory and Social Structure, New York.

Nowina Konopka M. (2010), W poszukiwaniu e-europejskiego sukcesu, czyli o wykorzystaniu narzędzi internetowych w kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego, [w:] Wybory do Parlamentu Europejskiego. Media i marketing polityczny, red. M. Jeziński, W. Peszyński, A. Seklecka, Toruń.

Paradowska: "Wyczerpał elektorat PiS". Pieńkowska: "Nie. Jest jeszcze Kościół i Rydzyk", 13.05.2015, http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,103087,17909580,Duda_uderzy_w_kolejny_szklany_sufit__Paradowska___Wyczerpal.html. 07.06.2015.

Prejs A., Fanpage Trends - Maj 2015 - polityka, piłka nożna i mocne debiuty, Sotrender, 06.2015, http://blog.sotrender.com/pl/?_ga=1.117058630.1923376158.1433655842. 11.06.2015.

Prejs A., Twitter Trends Maj 2015 #CzasDecyzji i piłkarska gorączka, 05.2015, Sotrender, http://blog.sotrender.com/pl/2015/06/twitter-trends-maj-2015/?_ga=1.38549987.1137736418.1433503231.

Rocznik Demograficzny (2014), Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.

Schultz W. (1976), Die Konstruktion von Realität in den Nachrichtenmedien. Analyse der aktuallen Berichterstattung, Freiburg/Müchen.

Semka: Te wybory wygrała Polska internetu, 25.05.2015, http://telewizjarepublika.pl/semka-te-wybory-wygrala-polska-internetu,20233.html.09.06.2015.

Sondażowe wyniki wyborów: Andrzej Duda - 52 procent, Bronisław Komorowski - 48 procent!, 24.05.2014, http://www.rmf24.pl/fakty/news-sondazowe-wyniki-wyborow-andrzej-duda-52-procent-bronislaw-k,nId,1810934. 09.06.2015.

Stysiak M., Duda wygrał przez Facebooka, 28.05.205, http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,18001921,Duda_wygral_przez_Facebooka.html. 07.06.2015.

Telewizja i internet kluczowymi źródłami informacji dla internautów, wyborcy Dudy bardziej “socialowi” niż głosujący na Komorowskiego, 28.05.2015, http://nowymarketing.pl/a/5933,telewizja-i-internet-kluczowymi-zrodlami-informacji dla-internautow-wyborcy-dudy-bardziej-socialowi-niz-glosujacy-na-komorowskiego. 08.06.2015.

Wrzos - Lubaś M., Wybory 2011 Kraków: Gibała zalał sobą miasto. Czy miarka się przebrała?, 18.09.2011, http://krakow.naszemiasto.pl/artykul/1085097,wybory-2011-krakow-gibala-zalal-soba-miasto-czy-miarka-sie,id,t.html. 04.06.2015.

www.prezydent2015.pkw.gov.pl/325_Ponowne_glosowanie. 04.06.2015.

Wybory prezydenckie: "W wojnie memowej zdecydowanie wygrał Andrzej Duda", 29.05.2015, http://www.polskieradio.pl/7/473/Artykul/1452347,Wybory-prezydenckie-W-wojnie-memowej-zdecydowanie-wygral-Andrzej-Duda. 01.06.2015.

Barron R.M. (2008), Master of the Internet: How Barack Obama Harnessed New Tools and Old Lessons to Connect, Communicate and Campaign his Way to the White House, http://web.cs.swarthmore.edu/~turnbull/cs91/f09/paper/barron08.pdf. 2.06.2015.

Chang V. (2010), Obama and the Power of Social Media and Technology, "The European Business Review" No.5/6, http://faculty-gsb.stanford.edu/aaker/pages/documents/TEBRMay-June-Obama.pdf. 7.06.2015.

Delany C. (2009), Learning from Obama: Lessons for Online Communicatiors in 2009 and Beyond, 2009, http://www.epolitics.com/learning-from-obama.pdf. 4.06.2015.

Maisel L.S., Brewer M.D. (2012), Parties and Elections in America: The Electoral Process, Lanham.

Raymond E. D. (2010), How to Campaign like Obama, Fairsay, http://fairsay.com/insights/downloads/HowToCampaignLikeObama.pdf. 5.06.2015.

Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Przegląd Politologiczny" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.