Assessment of changes in the level of human capital in Poland in the context of the use of European funds for projects in the field of science and education contracted for implementation in 2004–2006
PDF

Keywords

Poland
science and education
structural fund
human capital

How to Cite

Sikora-Gaca, M., & Kosowska, U. (2019). Assessment of changes in the level of human capital in Poland in the context of the use of European funds for projects in the field of science and education contracted for implementation in 2004–2006. Przegląd Politologiczny, (4), 5–22. https://doi.org/10.14746/pp.2019.24.4.1

Abstract

The article presents the analysis of 2,947 projects in the area of science and education co-financed by the Structural Funds in Poland in 2004–2006. It summarizes the investments co-financed by the European Regional Development Fund, the European Social Fund and the European Agricultural Guidance and Guarantee Fund. Data on 2,947 projects, with their regional division, have been verified. Thanks to this regional leaders have been distinguished in terms of the number of projects and raised funds in 2004–2006. Most importantly, the amount of the subsidy from the EU to projects in the area of science and education in Poland in the years 2004–2006 has been estimated per capita of individual region. These data were compared with the selected human capital development indicators in 2003, 2006, 2009 and 2012 to assess the impact of European funding in the field of science and education on human capital in Poland.

https://doi.org/10.14746/pp.2019.24.4.1
PDF

References

Czajkowski Z. (2012), Kapitał ludzki – pojęcie i miary, “Prace i Materiały Instytutu Gospodarki Światowej”, no. 312.

Domański S. R. (1993), Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy, Warsaw.

GUS (Central Statistical Office), Bank Danych Lokalnych, www.bdl.stat.gov.pl, 29.04.2017.

GUS (Central Statistical Office), Bank Danych Lokalnych, www.stat.gov.pl/bdl/, 29.05.2017.

GUS, (2011, 2016) (Central Statistical Office), Kapitał Ludzki w Polsce, rok 2010 i 2015, Warsaw.

GUS (Central Statistical Office), Osoby dorosłe uczestniczące w kształceniu i szkoleniu, www.stat.gov.pl, 06.06.2017.

Kleinowski M., Piechowicz M., Sikora-Gaca M. (2016), Fundusze i programy UE wspierające przedsiębiorstwa w perspektywie finansowej 2014–2020, Warszawa.

Król H., Ludwiczyński A. (2006), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Warsaw.

Kusińska U. (2014), Fundusze europejskie w edukacji. Wybrane aspekty programu unijnego „Uczenie się przez całe życie” Comenius, in: Fundusze europejskie w teorii i praktyce. Edukacja, gospodarka, kultura, społeczeństwo, eds. M. Sikora-Gaca, U. Kosowska, Warsaw.

Mapa dotacji UE, www.mapadotacji.gov.pl, 25.05.2017

Miciuła I., Miciuła K. (2015), Metody pomiaru wartości kapitału ludzkiego, „Współczesne Problemy Ekonomiczne”, no. 11.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (2013), Sprawozdanie końcowe z realizacji Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004–2006, Warsaw.

OECD PISA (2013), Wyniki Badania 2012 w Polsce, ed. M. Fedorowicz, Warsaw.

Rządowa Rada Ludności (2007), Sytuacja demograficzna Polski. Raport 2006–2007, Warsaw.

Sikora-Gaca M., Piechowicz M., Kleinowski M. (2018), Zarządzanie funduszami europejskimi w Polsce, Warszawa.

Sitek M. (ed.), Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów. Wyniki badania 2015 w Polsce, www.ide.edu.pl, 25.05.2017.

Więziak-Białowolska D. (2011), Ocena kapitału ludzkiego oraz jego zróżnicowanie demograficzne, społeczne i ekonomiczne w Polsce i województwie podkarpackim – analiza porównawcza, “Studia Regionalne i Lokalne”, no. 2(44).