Abstract
Over the last two decades, the labor market in Poland has undergone enormous transformations. Well-educated engineers and MAs with hands-on experience are in considerably greater demand than in the past, but we should not ignore the considerable portion of the Polish economy which continues to need, and in some sectors is even increasing its demand for ‘classical’, technical professions that require a practical vocational education. The Polish education system is frequently accused of producing the unemployed, and it is not fully prepared to provide well-prepared workers to the domestic economy. The problem, however, is not the lack of educated people but the type and level of education, which is not always suited to its needs. To a great extent, this is related to the decisions made by young people when choosing an over-ambitious educational path.References
Antonowicz D. (2005), Uniwersytet przyszłości. Wyzwania i modele polityki, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Bondyra K., Kwiek M. (2007), Opracowanie metodologii badań empirycznych służących sporządzaniu i cyklicznej weryfikacji prognozy podaży i popytu na pracę w aglomeracji poznańskiej,Centrum Studiów nad Polityką Publiczną UAM, WSB, Poznań.
Bondyra K. (2008), Rozwój lokalny i regionalny w Wielkopolsce a kapitał ludzki, w: Region w koncepcjach teoretycznych i diagnozach empirycznych, red. M. Dziewanowska, J. Styk, Lublin, Wydawnictwo Perfekta info.
Domański H. (2004), Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Drozdowski R. (2009), Polska — w połowie drogi między pierwszym a drugim skokiem modernizacyjnym, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, z. 2.
Kabaj M. (2000), Optymalizacja struktur kształcenia zawodowego i popytu na pracę, w: Efektywność kształcenia zawodowego. Kształcenie zawodowe a rynek pracy, red. U. Jeruszka, IPiSS, Warszawa.
Kabaj M. (2004), Elementy programu ograniczenia bezrobocia młodzieży. W kierunku kształcenia dualnego, w: Strategie i programy przeciwdziałania bezrobociu w Unii Europejskiej i w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Matczewski A. (2002), Wykorzystanie nowych technologii teleinformatycznych w procesie edukacji - możliwości programów europejskich (Leonardo da Vinci), w: S. Swadźba, Edukacja i innowacyjność w rozwoju regionów, Tychy.
Ministerstwo Edukacji Narodowej (2000), Reforma systemu edukacji, szkolnictwoponadgimnazjalne, Warszawa.
Młodość czy doświadczenie? Kapitał ludzki w Polsce (2013), raport podsumowujący III edycję badania BKL z 2012 r., pod red. J. Górniaka, BKL.
Orczyk J. (1985), Ekonomiczna interpretacja procesu kształcenia, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2.
Pracodawcy o rynku pracy (2012), na podstawie badań zrealizowanych w 2012 r. w ramach III edycji BKL, M. Kocór, A. Strzebońska, M. Dawid-Sawicka, BKL.
Raport Głównego Urzędu Statystycznego (2012), Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2011/2012, GUS, Warszawa.
Suchocka R. (red.) (2007), Misja szkół wyższych - oferta edukacyjna - rynek pracy, Poznań.
Szkoły wyższe i ich finanse w 2011 r. (2012), GUS, Warszawa.
Światowy G. (2010), Ocena sytuacji w szkolnictwie wyższym w Polsce w zakresie obowiązujących programów kształcenia w stosunku do potrzeb rynku pracy, w tym szczególnie programów PWSZ, część I wprowadzająca, Ekspertyza podsumowująca dyskusję panelu ekspertów, Warszawa.
Woźnicki J. (2007), Czy Polacy tworzą społeczeństwo wiedzy?, w: Misja szkół wyższych - oferta edukacyjna - rynek pracy, red. R. Suchocka, Poznań.
Wybory ścieżki kształcenia a sytuacja zawodowa Polaków (2012), GUS, Informacje i opracowania statystyczne, Warszawa.
http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/0550d75912d508101f1e5b8e5b04a081.pdf.