The Role of Civic Education in a Modern Democratic State. Selected Issues
PDF (Język Polski)

Keywords

civic education
democracy
social sciences
citizens
political rights

How to Cite

Rachwał, M. (2023). The Role of Civic Education in a Modern Democratic State. Selected Issues. Przegląd Politologiczny, (4), 79–90. https://doi.org/10.14746/pp.2023.28.4.6

Abstract

The subject of research undertaken in the article is civic education understood as the process of preparing people to fulfill the role of citizens. The aim of the research was to indicate the role of civic education in a modern democratic state. The research problem was specified by five specific questions: a) how can civic education be defined? b) what is the role of citizens in modern democratic states? c) what scope of knowledge, skills and social competences should citizens of democratic countries acquire as part of civic education? d) what challenges for citizenship education appear in the context of the processes taking place in the modern world? e) in what perspective (social sciences or humanities) should the curriculum content of citizenship education be embedded?

During the work on the text of this article, two research methods were of fundamental importance, i.e. the method of analysis and criticism of literature (sources), as well as the systemic approach. The obtained results indicate that civic education should primarily prepare the sovereign for active and conscious participation in the functioning of the political system (political participation, including electoral participation), life in a pluralistic society, it should shape an open and pro-democratic attitude. Curriculum content of citizenship education should be embedded in the perspective of social sciences. Within this field, political and administrative sciences should be considered, and media education should gain in importance.

https://doi.org/10.14746/pp.2023.28.4.6
PDF (Język Polski)

References

Apanowicz J. (2003), Metodologia nauk, Dom Organizatora TNOiK, Toruń.

Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M. (2006), Psychologia społeczna, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Derenowski M. (2021), Wykorzystanie narzędzi pomiaru dydaktycznego jako przejaw nowatorstwa pedagogicznego w wybranych pracach dyplomowych, „Rocznik Pedagogiczny”, nr 44.

Edukacja obywatelska i jej wyzwania, http://civispolonus.org.pl/obszary-dzialan/edukacja-obywatelska-i-jej-wyzwania/, 31.07.2023.

Etzioni A. (2012), Aktywne społeczeństwo. Teoria procesów społecznych i politycznych, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, Kraków.

Geremek B. (1994), Społeczeństwo obywatelskie i współczesność, w: Europa i społeczeństwo obywatelskie. Rozmowy w Castel Gandolfo, przygotował i przedmową opatrzył K. Michalski, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.

Górczyński B., Czym jest bańka informacyjna, czyli ograniczony dostęp do nieograniczonych informacji, https://www.doradcawbiznesie.pl/czym-jest-banka-informacyjna-czyli-ograniczony-dostep-do-nieograniczonych-informacji/, 5.08.2023.

Grunt-Mejer K. (2017), Światopogląd a błąd konfirmacji – problem nauk społecznych, „Filozofia Nauki”, nr 2.

Held D. (2010), Modele demokracji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Karta Edukacji Obywatelskiej i Edukacji o Prawach Człowieka Rady Europy Przyjęta w ramach Zalecenia Rec(2010)7 Komitetu Ministrów, https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016804884ce (7.08.2023).

Kołodziejczyk W., Polak M. (2011), Jak będzie zmieniać się edukacja? Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia, Instytut Obywatelski, Warszawa.

Krauz-Mozer B. (2015), Nauki społeczne? Po co nam one?, „Politeja. Pismo Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego”, nr 4(36).

Leksykon wiedzy politologicznej (2018), red. J. Marszałek-Kawa, D. Plecka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Lubik-Reczek N. (2017), Debaty oksfordzkie jako narzędzie wspierania edukacji, w: Uwarunkowania i mechanizmy partycypacji politycznej, red. M. Rachwał, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań.

Maroshek-Klarman U. (1996), Nie ma czegoś takiego jak trochę demokracji. O kształceniu ku demokracji i o demokracji w systemie oświaty, Fundacja Edukacja dla Demokracji, Warszawa.

Nogal A. (2020), Prawa człowieka, w: Filozofia prawa. Normy i fakty, red. J. Hołówka, B. Dziobkowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Nowak M. (2001), Wychowanie do wartościowania w kontekście pluralizmu, „Roczniki Nauk Społecznych”, nr 2 (tom XXVIII–XXIX, zeszyt 2 – 2000–2001).

Ogonowska A. (2013), Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.

Podstawy psychologii politycznej (2002), red. K. Skarżyńska, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Polaryzacja i radykalizacja poglądów politycznych, czyli gdzie pogrzebaliśmy centrum?, 9 lutego 2021 r., https://instytutsprawobywatelskich.pl/polaryzacja-i-radykalizacja-pogladow-politycznych-czyli-gdzie-pogrzebalismy-centrum/, 3.08.2023.

Praktyki obywatelskie Polaków (2010), red. J. Raciborski, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.

Prawo konstytucyjne (2000), red. Z. Witkowski, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „DOM ORGANIZATORA”, Toruń.

Rachwał M. (2013), Władza ludu czy elit politycznych? Próba zdefiniowania współczesnej demokracji, „Przegląd Politologiczny”, nr 1.

Rachwał M. (2016), Funkcjonowanie obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej w Polsce. Podstawy prawne – praktyka – perspektywy rozwoju, Poznań.

Rachwał M. (2021), Prawa polityczne obywateli RP. Kwestia konstytucyjnych regulacji prawa do partycypacji politycznej, w: Wymiary partycypacji politycznej we współczesnej Europie, red. M. Michalczuk-Wlizło, M. Podolak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 kwietnia 2022 r. w sprawie realizacji działań w zakresie edukacji obywatelskiej (2021/2008(INI)), Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej (2022/C 434/06).

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 października 2022 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych, Dz. U. 2022, poz. 2202.

Ruszkowski P., Przestalski A., Maranowski P. (2020), Polaryzacja światopoglądowa społeczeństwa polskiego a klasy i warstwy społeczne, Collegium Civitas Press, Warszawa.

Skarżyńska K. (2005), Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.

Szpunar M. (2018), Koncepcja bańki filtrującej a hipernarcyzm nowych mediów, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 61, nr 2(234). DOI: https://doi.org/10.4467/22996362PZ.18.013.9108

Szpyt-Wiktorowska J. (2018), Strategie mediów wobec baniek informacyjnych, „Zarządzanie Mediami”, nr 1, t. 6. DOI: https://doi.org/10.4467/23540214ZM.18.004.9026

Tomasz Rożek o bolączkach polskiej edukacji. „System nie działa”, 5 lutego 2022, https://wiadomosci.onet.pl/nauka/szczepienia-obce-cywilizacje-dezinformacja-rozmowa-z-tomaszem-rozkiem-z-nauka-to/p8lgpp2, 5.08.2023.

Wallas T. (2015), Przyczynek do rozważań nad przynależnością dziedzinową nauk o polityce, „Politeja. Pismo Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego”, nr 4(36).

Wyrębska E. (2013), Nowoczesne społeczeństwo wobec światopoglądowego pluralizmu. Rola religii w społeczeństwie według Jürgena Habermasa, „Etyka”, t. 46. DOI: https://doi.org/10.14394/etyka.529